وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    به اعتقاد مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی آموزش مهندسان نقش بسیار مهمی در ارتقا کیفیت ساخت و ساز دارد که متأسفانه جامعه مهندسی کشور به میزان کمی از روش‌های نوین آموزشی در این رابطه بهره برده‌ است...

    به اعتقاد مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی آموزش مهندسان نقش بسیار مهمی در ارتقا کیفیت ساخت و ساز دارد که متأسفانه جامعه مهندسی کشور به میزان کمی از روش‌های نوین آموزشی در این رابطه بهره برده‌ است؛ به گفته حامد مانی فر اکنون با تغییراتی که در حوزه‌های اطلاع‌رسانی اتفاق افتاده و ابزارهای ‌جدیدی ‌که‌ برای‌ موضوعات آموزشی مهندسان به وجود آمده است می‌توان شاهد تحولات بزرگی در حوزه‌های آموزشی باشیم. ماحصل گفت‌وگوی«صما» با حامد مانی فر، مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی در ادامه به شرح ذیل می‌آید:

    وضعیت آموزش مهندسان را به لحاظ کمی و کیفی چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا روش‌های آموزشی از کارایی لازم برخورداراست؟ این موضوع چه نقشی در کیفیت ساخت‌وساز دارد؟

    روش‌های آموزشی از اهمیت و نقش بسیار مؤثری در این زمینه برخورداراست و متأسفانه به میزان کمی از روش‌های نوین آموزشی در رابطه با جامعه مهندسی کشور بهره برده‌ایم. اکنون با تغییراتی که در حوزه‌های اطلاع‌رسانی اتفاق افتاده و ابزارهای ‌جدیدی ‌که‌ برای‌ موضوعات آموزشی به وجود آمده است شاهد تحول بسیار بزرگی در حوزه‌های آموزشی هستیم. به‌طوری‌که به‌کارگیری انواع اپلیکیشن‌هایی که در موارد مختلف ایجادشده و استفاده از فیلم، پیام کوتاه و استفاده از فیلم‌های کوتاه و تیزرهای تبلیغاتی و آموزشی در این بخش می‌تواند مفید و مؤثر باشد. اگر این‌ موارد در سطح وسیع به‌طور مطلوب جایگزین ابزارهای موجود شوند می‌توانند راندمان عملکرد ما را در حوزه آموزش به نحو قابل‌توجهی افزایش دهند.

    آیا دفتر مقررات ملی و کنترل‌ ساختمان در این زمینه برنامه و طرحی در دست انجام دارد؟

    در حال حاضر جلساتی را تحت عنوان کمیته‌های آموزش آغاز کرده‌ایم و از دست‌اندرکاران و نخبگان و اساتید حوزه‌های آموزشی برای شرکت در آن‌ها دعوت به عمل آوردیم که کمک کنند تا بتوانیم تحولی در وضعیت آموزشی و شیوه‌های آموزش مهندسان ایجاد کنیم و شاهد تغییرات خوبی در این حوزه باشیم. در این راستا با چند دانشگاه مذاکره کردیم که بتوانیم برای اجرای آموزش‌های مجازی از امکانات آن‌ها استفاده کنیم و امیدواریم اولین دوره آن به‌زودی راه‌اندازی شود. در بحث آزمون مهندسان به‌صورت الکترونیکی نیز اقداماتی صورت گرفته و اولین آزمون الکترونیکی مبحث 17 را برگزار کردیم که با استقبال ‌بسیار خوبی روبرو شد.

    درزمینهٔ به‌روز کردن منابع آموزشی آزمون‌ها چه اقداماتی صورت گرفته است؟

    به‌طورکلی برای پیگیری امور دفتر چه در حوزه‌ آموزش و چه در حوزه مقررات ملی و نظارت ‌عالیه اعتقادداریم که اگر بناست تغییری ایجاد کنیم این تغییر باید با استفاده از همه ظرفیت‌ها ایجاد شود؛ یعنی قرار نیست همه‌ کارها را خودمان انجام دهیم بلکه مسیری را در پیش‌گرفته‌ایم که بتوانیم از ظرفیت‌های بخش خصوصی و بخش دولتی به‌ویژه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش ‌عالی معتبر استفاده کنیم. در این زمینه نشست‌های منطقه‌ای را تدارک دیده‌ایم و کشور را به پنج منطقه تقسیم‌بندی کردیم و در هر منطقه 5 تا 6 استان لحاظ شده است و بنا داریم ضمن اینکه بر اساس این منطقه بندی به کار استان‌ها نظارت داشته باشیم این استان‌ها نیز در درون خود به‌صورت مستمر جلساتی را داشته باشند و پیامد این جلسات را با دستور کار مشخص این خواهیم دید که با این نشست‌ها، اطلاعات و تجربیات خوب استان‌ها را به اشتراک بگذاریم و از این طریق اقدام بسیار مؤثری برای این حوزه اتفاق خواهد افتاد؛ بنابراین درزمینهٔ به‌روز کردن منابع آموزشی مانند سایر امور مرتبط با دفتر مقررات‌ ملی و کنترل‌ ساختمان از ظرفیت‌های استانی بیشترین استفاده را خواهیم برد. همچنین دوره‌های آموزشی را نیز موردبازنگری قرار خواهیم داد تا کاستی‌های مربوطه شناسایی و برطرف شود.

    آیا درزمینهٔ ‌موضوع بازآفرینی شهری و توجه به اندیشه ایران‌شهری اقداماتی در حوزه دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان صورت گرفته است؟

    این موضوع از منظرهای مختلفی قابل‌بحث و بررسی است ولی به‌طورکلی در این زمینه معتقدیم باید نگاه جامع به مسائل شهری ایران داشته باشیم به‌طوری‌که اگر تصمیمی دریک بخش از کشور اتخاذ می‌شود آیا می‌تواند در بخش‌های دیگر کشور نیز تأثیرگذار باشد؟

    ارتباط این تصمیم با گذشته ما چه بوده و چه تأثیری بر آینده ما خواهد داشت؟

    در همین رابطه اعطای دبیرخانه‌های دائمی مقررات ملی به استان‌ها از اقدامات مهم دفتراست. در این راستا دبیرخانه دائمی HSE به استان مازندران، دبیرخانه مصالح ساختمانی به استان یزد، دبیرخانه مبحث 22 به استان فارس و دبیرخانه فناوری‌های نوین به استان خراسان رضوی اعطا شد و نگاه ‌ما به این صورت است که این استان‌ها تا جایی در حوزه مربوطه فعالیت کنند که وقتی صحبت از مبحث مربوطه در مقررات ملی به میان می‌آید، استان مربوط به‌عنوان شاخص آن مبحث در ذهن متبادر شود. بدیهی است که این امر موجبات ارتقای مباحث و همچنین ارتقای کیفیت ساخت‌وساز و شهرسازی را فراهم خواهد کرد.

    اگر مواردی درزمینهٔ امور و برنامه‌های مرتبط با دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان مدنظر دارید بیان فرمایید؟

    همه تلاش و انرژی خود ر آ بر این‌ مبنا گذاشتم که بتوانم از همه ظرفیت‌های کشور برای انجام و پیگیری ‌اموری که این دفتر متولی آن است استفاده کنم و این‌ سیاست موجب شده که بتوانم از بسیاری از افکاری که امروز در ذهن آدم‌ها وجود دارد و تلاش می‌کنند آن‌ها را اجرایی کنند بهره ببرم.

    در این زمینه کارهای باارزشی در کشور انجام‌شده که اگر کمی به آن‌ها بها دهیم و آن‌ها را درک کنیم و اجازه دهیم خودشان را مطرح کنند می‌توانیم بارهای سنگینی در حوزه صنعت ساختمان از دوش کشور برداشته‌ خواهد شد.

    در حوزه نظارت عالیه نرم‌افزارهایی طراحی‌شده و آماده استفاده است که دریکی از گروه‌های منطقه‌ای به‌صورت آزمایشی مورد استفاده قرار خواهیم داد تا وقتی همکاران ما برای نظارت عالیه مراجعه می‌کنند همه موارد را بلافاصله ثبت کنند و خروجی ‌بگیرند. در نحوه رسیدگی به ساختمان‌ها در بخش نظارت عالیه و موضوعاتی که باید موردتوجه قرار گیرد نیز بازبینی‌هایی انجام‌شده که هم خالص‌تر و هم مفیدتر باشند که آماده بهره‌برداری است. همچنین مجموعه معاونت مسکن و ساختمان آیین‌نامه کنترل ساختمان را در دست‌ انجام دارد و دفتر ما نیز همکاری می‌کند. آیین‌نامه اجرایی ماده 18 اصلاح الگوی مصرف را تدوین کردیم و برای تصویب هئیت دولت ارسال‌شده، در این آیین‌نامه موضوع ممیزی انرژی ساختمان‌ها مورد توجه قرار گرفته است. دستورالعمل اجرایی مبحث 19 تدوین‌شده و این مبحث را به‌دقت رصد خواهیم کرد.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی