وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    کاشمر

    عضو مرکز مطالعات شهرسازی و معماری ایران گفت: با وجود تمامی اقدامات انجام شده اما کاشمر تا رسیدن به شهر دلخواه هنوز فاصله بسیاری دارد.

    محسن اسماعیل‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه سند شهر دلخواه ایرانیان پیرو یک همایش سومی تحت عنوان مسکن و توسعه پایدار به صورت بین‌المللی با چشم‌انداز 20 ساله باید و نبایدهای آن تهیه شده است، اظهار کرد: این سند به صورت دستورالعملی آینده 20 ساله ایران را ترسیم می‌کند.

    وی با اشاره به اینکه دستور کار تهیه این سند توسط سازمان اسکان بشر که زیر مجموعه سازمان ملل است صادر شده و هر کشور در قالب کمپینی برای تهیه این سند اقدامات لازم را انجام می‌دهد و الزامی نیست، افزود: این سند از سال 2016 با چشم اندازه 20 ساله و با هدف تمرکز و محوریت بر شهروندان قابل اجرا بوده است.

    این کارشناس برنامه‌ریزی و مدیریت شهری با اعلام اینکه کشور ایران هم برای تهیه این سند اقدام کرده است، گفت: شهر دلخواه تعریف هر کسی که در آن شهر زندگی می‌کند می‌تواند باشد و محدود به موضوع خاصی نشده است.

    وی با اشاره به اینکه در تهیه این سند همه می‌توانستند تعریف خود از شهر دلخواه من را در قالب شعر، متن و... بیان کنند، بیان کرد: تمامی این مطالب نظریه‌سازی و بومی‌سازی شده است.

    مشاور سند شهر دلخواه ایرانیان با بیان اینکه در نهایت این مطالب تبدیل به سند شهر دلخواه ایرانیان شد به طوریکه ابتدا نسخه انگلیسی و سپس نسخه فارسی آن تهیه شد، گفت: به‌رغم اینکه تمامی شهرها می‌توانستند در تهیه این سند مشارکت کنند از حدود 1200 شهر تنها 47 شهر همکاری داشتند.

    وی با اعلام اینکه از بین 47 شهر شعارهای نه شهر انتخاب گردید که یکی از آن‌ها کاشمر بود که نامش در متن سند آمده است، بیان کرد: اگر مسئولان تمایل داشته باشند می‌توانیم از این پتانسیل به وجود آمده برای کاشمر استفاده کنیم و در آینده بیشتر به سمت جهانی شدن برویم.

    اسماعیل‌پور در ادامه با اشاره به اینکه چون مسئولان از تغییر و اجرای آنچه تاکنون امتحانش نکرده‌اند می‌ترسند به همین خاطر با همین رویه قبلی ادامه می‌دهند و تمایلی به اجرای این سند ندارند، افزود: متأسفانه به‌رغم تلاش‌های انجام شده برای تهیه سند شهر دلخواه ایرانیان اما اکنون این سند در کمد گذاشته شده و خاک می‌خورد.

    وی با اعلام اینکه هرچند این سند اکنون در کمد خاک می‌خورد ولی می‌تواند دستورالعمل آینده شهری ایران باشد، عنوان کرد: با وجود اینکه اغلب پیاده‌روهای کاشمر سنگفرش می‌شود اما در این ساماندهی الگویی در نظر گرفته نمی‌شود.

    عضو مرکز مطالعات شهرسازی و معماری ایران با بیان اینکه در پیاده‌روها به ندرت نیمکت و آبخوری دیده می‌شود و به نیازهای انسانی توجهی نمی‌شود، گفت: متأسفانه شهرها را اغلب برای ماشین‌ها ایجاد کرده و حتی برای آن‌ها برنامه‌ریزی می‌کنیم و در عوض به پیاده‌روها و افراد پیاده هیچ توجهی نداریم.

    وی با اشاره به اینکه اگر به فکر نیمکت و یا آبخوری و ... برای افراد پیاده نیستیم چون به انسان اهمیت نمی‌دهیم و نگاهمان ماشینی است، بیان کرد: به‌رغم اینکه در دنیا تعریض خیابان‌ها منسوخ شده است اما ما همچنان به فکر ماشین‌ها هستیم.

    اسماعیل‌پور فضاهای زنده شهری را نیاز جدی امروز شهرها دانست و گفت: بسیاری از شهرهای بزرگ پیاده محور هستند و به سمت حذف اتومبیل حرکت کرده‌اند.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی