وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    صما- اولین نشست کمیته نظام مهندسی چهره سال راه و ساختمان کشور روز سه‌شنبه 3 بهمن‌ماه با حضور جمعی از مسئولان وزارت راه و شهرسازی، اعضای سازمان نظام‌مهندسی و مجتمع رسانه‌ای ساختمان، در محل این وزارتخانه برگزار شد.

    به گزارش «صما» به نقل از ستاد خبری جشنواره چهره سال راه و ساختمان، در این نشست، شش رویکرد شامل «حقوق شهروندی»، «ترویج مقررات ملی ساختمان»، «شناسنامه فنی و ملکی» و همچنین «شفافیت عملکرد» «رعایت قوانین و مقررات» و «ترویج اخلاق حرفه‌ای» پیرامون انتخاب سازمان نظام‌مهندسی منتخب در جشنواره چهره‌سال مورد تاکید قرار گرفت.

    اعضای کمیته مذکور منوچهر شیبانی‌اصل مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی، حامدمانی‌فر مدیرکل دفتر مقررات ملی ‌و کنترل ساختمان، عزت‌الله فیلی پیشکسوت سازمان نظام‌مهندسی، علی دیزانی استاد اخلاق سازمان نظام مهندسی و علی بنیادی‌نژاد رئیس شورای انتظامی سازمان نظام‌مهندسی کشور و یک نماینده نیز به انتخاب ریاست سازمان نظام مهندسی کشور هستند.

    در جلسه مذکور در خصوص برگزاری هرچه بهتر این انتخابات و معرفی سازمان‌های نظام‌مهندسی منتخب بحث و تبادل‌نظر بین مسئولان و کارشناسان حاضر صورت گرفت و درنهایت پس از ارائه نقطه نظرات مختلف، مقرر شد این جلسه در هفته آینده با حضور فرج‌الله رجبی رئیس نظام‌مهندسی کشور تشکیل و با توجه به رویکردهایی که مشخص شد شاخص های انتخاب آن نیز مشخص شود.

    ترویج مقررات ملی ساختمان و آموزش دو مولفه انتخاب نظام مهندسی برگزیده

    در ابتدای این جسله منوچهر شیبانی اصل مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه سیستم انتخاب سازمان نظام مهندسی منتخب باید به صورت تشویقی باشد گفت: یکی از مباحثی که می توانیم در بخش انتخاب کاندیداهای سازمان نظام مهندسی مد نظر داشته باشیم بخش آموزش است؛ در حال حاضر برخی از استان رویکرد مطلوبی در بخش آموزش دارند .

    شیبانی گفت: نکته بعدی این گزینش می‌تواند ترویج مقررات ملی ساختمان باشد در حال حاضر برخی از استان‌ها رویکرد مطلوبی در خصوص ترویج مقررات ملی ساختمان داشته و در این بعد گام های مطلوبی برداشته اند .

    مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی همچنین گفت: به طور کلی این انتخاب می تواند با توجه به میزان موفقیت استان ها در سه مولفه آموزش ،ترویج مقررات ملی ساختمان و اخلاق حرفه ای برگزار شود .

    شیبانی گفت:گزارش‌گیری از عملکرد استان‌ها می‌تواند راهکارمناسبی برای سنجش استان نظام مهندسی باشد .

    سوابق فعالیت سازمان‌های نظام‌مهندسی معیار انتخاب نظام‌مهندسی منتخب

    در همین راستا عزت الله فیلی پبشکسوت نظام مهندسی ساختمان با بیان اینکه حقوق شهروندی و شناسنامه فنی و ملکی می تواند دو رویکرد مهم برای این انتخاب باشد گفت: این دو مولفه از مهمترین رویکرد های سازمان نظام مهندسی از ابتدای ایجاد سازمان های نظام مهندسی بوده است.

    وی گفت: به همین دلیل می‌تواند رویکرد گزینشی ما بر اساس سوابق فعالیت سازمان های نظام مهندسی باشد .

    فیلی در ادامه سخنانش گریزی نیز به منش و رفتار روسای سازمان های نظام مهندسی سال های قبل داشت و در این خصوص گفت: در سال های قبل اخلاق حرفه ای و رعایت حقوق شهروندی یکی از معیار های اصلی مسئولیت اجتماعی مهندسان بوده است.

    وی گفت: مسئله مهم دیگر توجه به اجرای قانون است در حال حاضر استان ها در اجرای قوانین وحدت رویه نداشته و این مورد باید مورد توجه قرار بیگرد .

    فیلی گفت: بنابراین میزان رعایت قوانین و مقررات یکی دیگر از مولفه‌هایی است که باید در انتخاب استان منتخب مورد نظر گرفته شود.

    آموزش و شفافیت عملکرد دو معیار مهم برای انتخاب نظام مهندسی برتر

    در ادامه همین نشست حامد مانی‌فر با اشاره به این مطلب که انتخاب چهره سال راه و ساختمان به نقطه مطلوبی رسیده است گفت: در حال حاضر معایب و نواقص دوره های پیشین شناخته شده و هرساله روند صعودی به خود گرفته است.

    مدیر کل دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: باید این انتخاب بر اساس گزارش‌های عملکردی سازمان های صورت بگیرد؛ البته سوابق راه و شهرسازی استان ها به صورت جامع و کامل در دفتر مقررات وجود دارد که اگر بتوانیم یک گزارش کامل نیز از سازمان نظام مهندسی استان های نیز به دست بیاوریم انتخاب دقیق تری داشته باشیم .

    وی گفت: بر این اساس می‌توانیم از روسای قدیم و جدید منتخبان استان ها نیز تقدیر کنیم .

    مانی فر گفت:آموزش و شفافیت عملکرد می تواند دو معیار مهم برای انتخاب نظام مهندسی های منتخب قلمداد شود .

    سه شاخص برای انتخاب سازمان نظام‌مهندسی برجسته

    علی دیزانی بابیان اینکه در جلسه فوق مطالبی در خصوص انتخاب منتخب سازمان نظام‌مهندسی استانی برای چهره سال ابراز داشتند گفت: بر اساس مصوبه‌ای که در حیطه اخلاق در سازمان نظام‌مهندسی وجود دارد برای افراد کد اخلاقی ارائه می‌شود؛ اما در بخش سازمانی چنین منشور اخلاقی وجود ندارد. باید این مسئله به‌صورت فایده گرا دیده شود.

    وی بابیان اینکه با سه معیار می‌توان سازمان نمونه را انتخاب کرد گفت: فایده گرایانه، فضیلت گرایانه و وظیفه گرایانه می‌تواند سه مؤلفه این انتخاب تلقی شود.

    دیزانی درنهایت گفت: سازمانی که به‌حق و حقوق شهروندان توجه کرده و رویکرد فضیلت گرایانه داشته و در کنار آن به وظیفه خود یعنی اجرای قوانین اهمیت می‌دهد می‌تواند در لیست بهترین‌ها قرار بگیرد.

    لازم به یادآوری است که جشنواره چهره سال 96 برای پنجمین سال پیاپی به همت دبیرخانه جشنواره چهره سال راه و ساختمان و با حمایت رسانه‌های عمومی و تخصصی، با رأی‌گیری از کمیته‌های داوران منتخب و رای شهروندان برگزار خواهد شد.

    انتخابات چهره سال 1396 راه و ساختمان با تغییرات شکلی در گروه‌های پنج‌گانه شهرداری، ادارات کل راه و شهرسازی، سازمان های نظام‌مهندسی ساختمان استان‌ها، پروژه‏ های شاخص و مطرح عمرانی و شرکت‌های حمل‌ونقل هوایی، ریلی و جاده‌ای انجام می‌گیرد و مخاطبان می‌توانند در هر دسته به یکی از کاندیداها رأی دهند و درنهایت بالاترین رأی در هر گروه به‌عنوان برترین آن گروه انتخاب خواهد شد.

    لازم به ذکر است ابتدا با تشکیل هیئت‌داوران، کاندیداهای گروه‌های پنج‌گانه توسط کمیته‌های منتخب مورد ارزیابی قرارگرفته و با توجه به شاخص‌های موردنظر از هر گروه پنج چهره معرفی می‌شوند تا مردم از طریق رأی‌گیری به چهره‌های موردنظر خودرأی دهند. درنهایت و با پایان مرحله دوم بالاترین رأی مردمی در هر گروه به‌عنوان چهره سال راه و ساختمان در همان گروه انتخاب و معرفی خواهد شد.

    هیئت‌داوران تا 5 اسفندماه کاندیداها را معرفی می‌کنند و رأی‌گیری مردمی نیز از 7 اسفندماه الی 15 اسفندماه سال 1396 خواهد بود.

    مراسم اختتامیه جشنواره نیز در 17 اسفندماه با حضور مقامات دولتی و بخش خصوصی برگزار می‌شود و به کلیه کاندیداهای منتخب هیئت‌داوران لوح سپاس داده‌شده و نفر اول هر گروه نیز که بارأی مردم انتخاب‌شده است در این روز تندیس چهره سال 1396 راه و ساختمان کشور اهدا می‌شود.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی