شروع دوباره روزهای شکوهمند موسسه همشهری! نگاهی به تغییر دوباره مدیران ارشد بزرگترین کارتل مطبوعاتی ایران
۲۰ خرداد ۱۳۹۷
در طول 9 ماه اخیر تیم مدیریتی بزرگترین کارتل مطبوعاتی کشور دوبار تغییر کرد. تغییری که هر چند برخی از منتقدان آن را به نشانه فاصله گرفتن بزرگترین موسسه مطبوعاتی ایران از سال های اوج می دانستند؛ اما خبرنگاران قدیمی روزنامه همشهری بر این باورند که این تغییرات نه به دلیل تقابل مدیریتی دو شهردار اخیر شهر تهران بلکه برای تدقیق جزئیات برنامه های فرهنگی شهردار هفدهم این تحولات انجام شدن است.
به گزارش تیتر شهر: زمانی که محمد علی نجفی شهردار تهران شد، در نخستین نشست مطبوعاتی خود خبر از تغییر و تحول در موسسه مطبوعاتی روزنامه همشهری داد.
به رغم انکه تغییر تیم مدیریتی سابق همشهری تهران امید تغییر گسترده در رتبه های کارمندان و خبرنگاران قدیمی این روزنامه را که در دوره های گذشته به حاشیه رانده شده بودند، می داد، اما عملکرد 9 ماه اخیر روزنامه همشهری نشان می داد که تغییراتی که مد نظر قدیمی های این کارتل بزرگ مطبوعاتی بود، نتوانست محقق شود.
این در حالی است که تیم جدید توانست رویکرد رسانه ای این روزنامه را از سیاسی به یک رویکرد اجتماعی و زیست محیطی شهری تغییر دهد.
امروز مدیر مسئول روزنامه همشهری بار دیگر تغییر کرد و محمد علی افشانی تصمیم گرفت تا از یک روزنامه نگار با سابقه برای هدایت این روزنامه انتخاب کند تا در جزئیات اجرای برنامه های فرهنگی خود موفق تر عمل کند.
یک روزنامه نگار قدیمی روزنامه همشهری درباره تغییرات مدیریتی این موسسه در گفت و گو با خبرنگار تیتر شهر گفت: بررسی رویکرد دو دهه اخیر روزنامه همشهری نشان می دهد که این موسسه بزرگ مطبوعاتی در تمام دوره های مدیریت شهری شهرداران سابق تهران تابع و همسو با برنامه های کلان شهرداران حرکت کرده است و به عبارتی سیاست های کلان فرهنگی در حوزه مدیریت شهری توسط این روزنامه تبیین و اجرایی شده است.
عباس ثابتی با اشاره به شروع دوره اصلاحات در شهرداری تهران افزود: با انتخاب محمد علی نجفی به عنوان شهردار تهران رویکرد برنامه ریزی نیز در مجموعه شهرداری تهران تغییر کرد. این تغییر رویکرد مستلزم این بود که تیم مدیریتی روزنامه همشهری تغییرکند تا رویکرد رسانه ای شهردار اسبق تهران در حوزه فرهنگی و اطلاع رسانی بهتر و بیشتر جنبه اجرایی پیدا کند.
وی با بیان اینکه در تغییرات اخیر موسسه همشهری سعی شد تا سیاست های کلان رسانه ای از نگاه های هیجانی ای که در دوره مدیریت اسبق شهرداری تهران در این روزنامه ایجاد شده بود و خط مشی اصلی رسانه نیز بر پایه آن برنامه ریزی می شد، دور نگاه داشته شود؛ ادامه داد: این تغییر رویکرد و روش خوشبختانه در صفحات مختلف روزنامه همشهری ایجاد شد.
به عبارت ساده تر روزنامه همشهری برای اینکه به خط رسانه ای و رسالتی که در چشم انداز آن تببین شده بود؛ بازگردد لازم بود تا هم مدیریت این موسسه تغییر کند و هم رویکرد رسانه ای این مجموعه به سمت اجتماعی و زیست محیطی تغییر یابد.
این خبرنگار قدیمی حوزه شهری با اشاره به تفاوت های مدیریتی محمد علی نجفی و محمد علی افشانی در رویکردهای فرهنگی و رسانه ای روزنامه همشهری بیان کرد: قبل از بررسی این تفاوت ها باید به این مساله اشاره کرد که در مجموع در نگرش و سیاستگذاری های کلی مدیریت شهری در حوزه فرهنگ و اطلاع رسانی بین نجفی و افشانی تفاوت چندانی وجود ندارد.
زمانی که طالب زاده به عنوان مدیر مسئول این روزنامه انتخاب شد، رویکرد مبتنی بر اخلاق را در مجموعه همشهری در دستور کار خود قرار داد و اجرایی کرد. از سوی دیگر با توجه به اینکه وی یک اصلاح طلب است، به موضوع رسانه نگاه مبسوطی داشت و به این صورت نبود که رویکردهای سیاسی را بر کارهای فرهنگی ارجح بداند.
ثابتی راد یادآور شد: با روی کار آمدن محمد علی افشانی به عنوان شهردار هفدهم شهر تهران، همانطور که برنامه های کلان و رویکردهای سیاستگذاری در مجموعه مدیریت شهری تهران تغییر کرد، طبیعتا در اجرای سیاست های شهرداری تهران در زمینه فرهنگی نیز راهکارهای متفاوتی به نسبت رویکرد شهردار سابق دارد.
به گفته وی؛ درست است که دو شهردار اخیر تهران یعنی محمد علی نجفی به عنوان شهردار شانزدهم و محمد علی افشانی به عنوان شهردار هفدهم شهر تهران هر دو اصلاح طلب هستند؛ اما نوع نگرش آنها به موضوع اداره شهردر ابعاد مختلف، سخت افزاری، زیر ساختی و فرهنگی کاملا با یگدیگراست.
خبرنگار روزنامه همشهری با بیان اینکه شهردار فعلی تهران نه به خاطر اینکه با نحوی مدیریت آقای طالب زاده، مدیر مسئول سابق روزنامه همشهری مخالف باشد، بلکه برای تدقیق نگاه فرهنگی خود ترجیح داد فردی را به عنوان مدیر مسئول انتخاب کند، یادآور شد: این تغییر مدیریتی در واقع به این دلیل بود که بتواند نگاه های فرهنگی مبتنی بر برنامه های فرهنگی خود را بهتر و با برنامه ریزی بهتری به پیش ببرد.
وی با تاکید بر اینکه تفاوت چندانی در رویکرد مدیریتی نجفی و افشانی در اداره موسسه مطبوعاتی همشهری نمی بینیم، تاکید کرد: بلکه این تفاوت ها در جزئیات ای است که نوع نگاه به فرایند فرهنگ سازی را نشان می دهد. به عبارت ساده تر با توجه به مردمی بودن روزنامه همشهری اینکه این روزنامه مردمی باید چه تلقی و نگاهی به شهر از بعد فرهنگی و اطلاع رسانی داشته باشد امکان ایجاد یکسری اختلاف نظرهای جزئی را در رویکرد فرهنگی دو شهردار اخیر شهر تهران ایجاد خواهد کرد که امری کاملا طبیعی است.
عباس ثابتی راد با بیان اینکه مدیر مسئول سابق همشهری، فردی معتدل منطقی و عادل بود که توانست ررویکردهای مدیریتی شهردار شانزدهم را به خوبی در روزنامه تبیین و به پیش ببرد؛ گفت: اما آقای کرمی به واسطه سابقه روزنامه نگاری ای که در کارنامه خود دارد، شاید بتوان گفت که دقیق تر می تواند این عرصه را با توجه به رویکردهای فرهنگی شهردار هفدهم به پیش ببرد.
به گفته وی؛ کرمی با تکیه بر بدنه اصلی همشهری که از دوره های گذشته شکل گرفته است، قصد دارد تا برنامه فرهنگی شهردار را برای این مجموعه تبیین کند.
خبرنگار قدیمی حوزه شهری در پاسخ به این سوال خبرنگار تیتر شهر مبنی بر احتمال تغییر مدیرعامل موسسه مطبوعاتی روزنامه همشهری افزود: حاجی یکی از مدیران ارشد روزنامه همشهری در زمان راه اندازی این مجموعه بودند و طبیعتا وی بیشتر از هر فرد دیگری با اهداف، برنامه ها و راهبرد ها و چشم اندازهای روزنامه همشهری که از روز اول تدوین شده بود؛ آگاه و واقف است.
وی ادامه داد: در جلسه امروز تغییر مدیر مسئول روزنامه همشهری، حاجی مدیرعامل این مجموعه ابراز امیدواری کرد که روزنامه همشهری روزهای بهتر و شکوهمندی را پیشرو داشته باشد. همچنین با توجه به برنامه های آتی این موسسه پیش بینی می شود که تمایلی برای تغییر مدیرعامل موسسه همشهری در شهردار تهران وجود ندارد. این اعتقاد وجود دارد که روزنامه همشهری حکم فرزند حاجی را دارد. هر چند این روزنامه دچار گرفتاری های اقتصادی، مالی و ... است اما دغدغه کنونی مدیرعامل موسسه همشهری این است که بتواند این مشکلات را برطرف کند.
عباس ثابتی راد درباره احتمال تعدیل خبرنگاران و کارکنان روزنامه همشهری با تغییر مدیریتی جدیدی که در این موسسه اتفاق افتاده است، بیان کرد: همشهری بیشتر از آن چیزی که لازم است، نیروی انسانی دارد. به ویژه این تجمع منابع انسانی در بخش تحریریه این روزنامه بیشتر از جاهای دیگر موسسه به چشم می خورد.
این در حالی است که کرمی، مدیر مسئول جدید روزنامه نیز امروز در مراسم معارفه خود به این موضوع اشاره کرد که تحریریه روزنامه همشهری اگرچه با زیاد بودن نیروی انسانی روبه روست و می تواند یک آسیب برای این مجموعه تلقی شود؛ اما ما می توانیم این آسیب را به یک فرصت جدید برای تحریریه روزنامه تبدیل کنیم.
چرا که بدنه تحریریه همشهری بدنه ای قدرتمندی است که از خبرنگاران قدرتمند تشکیل شده است و مدیر مسئول جدید مد نظر دارند تا از این مازاد نیروها در بخش های مختلف روزنامه چه در قالب سایت و یا چه در قالب روزنامه استفاده کنند. نگرانی بابت تعدیل نیروی انسانی در همشهری وجود ندارد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا تغییرات بنیادی ای که قرار بود در زمینه رفع مشکلات صنفی خبرنگاران قدیمی روزنامه همشهری و تخلفاتی که در دوره های گذشته در این مجموعه روی داده بود، مدیریت جدید اقدام کند، انجام شده است یا خیر نیز توضیح داد: زمانی که محمد باقر قالیباف به عنوان شهردار تهران انتخاب شد 3 سال طول کشید که وی توانست تا حدودی روزنامه همشهری را با سیاست های فرهنگی خود همراه کند.
البته می توان گفت که شهردار پانزدهم شهر تهران از سال 88 توانست بدنه مدیریتی مد نظر خود را در روزنامه همشهری به کار بگیرد.
در واقع فرآیند تغییر در نیروی انسانی و به دست آوردن حق و حقوق از دست رفته همکاران قدیمی در این موسسه؛ بخش قابل توجهی از این بی تدبیری ها به دوره اسبق مدیریت شهری باز می گردد که منجر به اتفاقات ناخوشایندی در روزنامه همشهری شد به گونه ای که افراد کم توان وارد روزنامه همشهری شدند و حوزه های مهمی را به دست گرفتند در حاب که توان مدیریت رسانه ای آن را نداشتند.
به گفته ثابتی راد از زمانی که نجفی شهردار تهران شد، سعی کرد نیروهای قدیمی همشهری را که از نظر کیفیت صاحب نظر بودند، به کار بگیرد.
این خبرنگار قدیمی شهری ادامه داد: در حال حاضر نیز برنامه تیم جدید مدیریتی موسسه همشهری در نظر دارد تا از برخی از خبرنگاران که در دوره های گذشته در روزنامه های دیگر کشور در رتبه های بالای مدیریت رسانه به عنوان مدیر مسئول و یا سردبیر کار می کنند دوباره در روزنامه همشهری جمع شوند. همانطور که می دانید همشهری در طول سال ها فعالیت خود به مانند یک دانشگاه عمل کرده و نیروهایی را پرورش داده که تنها در روزنامه همشهری کار نمی کنند بلکه مسئولیت مدیریت رسانه های دیگر را دارند. در واقع می توان گفت با بازگشت خبرنگاران و روزنامه نگاران قدیمی، حرفه ای، متخصص و صاحب نام همشهری طی ماه های آینده گام های بلندی را بر می دارد.
۹۷/۰۳/۲۰