وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    عضو کمیته معماری و شهرسازی مرکز مطالعات و پژوهش­‌های شورای شهر همدان گفت: اغلب شهرداری‌ها و نهادهای اجرایی نگاه تجاری داشته و در پی شهرفروشی هستند.

    به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، پایتخت تاریخ و تمدن از گذشته‌های دور اصالت شهری داشته که محلات و چمن‌های باقی مانده از گذشته‌های دور یادگار امروز این کهن‌شهر است؛ مناطق مسکونی در گذشته به محله­‌های مختلف تقسیم می‌شد و ساکنان محله­‌ها به منظور تأمین راحتی، حمایت، امنیت و نیازهای خود گرد هم می­‌آمدند.

    با گذشت زمان و فراگیر شدن الگو­های شهرسازی جدید، نادیده گرفتن ماهیت محلات سنتی و توجه و تمرکز بر روی ماشین، الگوهای این محلات هویتی غریب پیدا کردند؛ امروزه به دلیل تغییرات صورت گرفته، نیاز به بازآفرینی محلات احساس می‌شود تا بتوان به احیاء ساختار محلی، تقویت هویت محلات و جذب ساکنان محلات پرداخت.

    حسن سجادزاده، عضو کمیته معماری و شهرسازی مرکز مطالعات و پژوهش­‌های شورای شهر همدان و هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا که در تهیه طرح بازآفرینی محلات همدان مشارکت داشته، در خصوص محلات و ضرورت بازآفرینی محلات مطالبی را عنوان کرد که در ادامه می‌خوانید.

    فارس: روند تهیه طرح بازآفرینی محلات در همدان چگونه بوده است؟

    سجادزاده: سال 1392 با پیشنهاد شرکت عمران و بهسازی شهری ایران اولین پروژه بازآفرینی با رویکرد محرک توسعه در سطح کشور انجام شد که پایلوت را چمن­‌ها یا محله­‌های همدان قرار دادند؛ رویکرد بازآفرینی محرک توسعه یک رویکرد اجتماعی، فرهنگی و علمی است، این پروژه در دانشگاه بوعلی سینا مطرح و تمرکز آن بر محلات یا چمن­‌ها قرار گرفت.

    فارس: تعداد چمن‌ها و محلات قدیمی همدان؟

    سجادزاده: همدان دارای 50 یا 60 چمن یا محله قدیمی است که این الگو در سطح کشور کم­ نظیر است، به این لحاظ از بین این چمن‌ها پنج چمن قابلیت بازآفرینی داشتند.

    فارس: اجرای طرح بازآفرینی محلات چگونه صورت گرفت؟

    سجادزاده: پیرو موضوع بازآفرینی محلات، تفاهم­نامه و قرارداد بین دانشگاه بوعلی و شرکت عمران و بهسازی منعقد و مقرر شد تهیه طرح موازی چمن­‌های همدان و تهیه طرح بازآفرینی با سه محله شروع و چنانچه با موفقیت انجام شد، طرح بازآفرینی برای سایر محلات در بافت تاریخی همدان نیز تدوین شود.

    کمیته­‌ای متشکل از کارگروه­‌های طراحی شهری، معماری و مطالعات اجتماعی تشکیل و ابتدا قرار بر تهیه طرح بازآفرینی محلات کلپا و آقاجانی‌بیگ بود که تصور تهیه این طرح با بازدید از محله آقاجانی‌بیگ و مشاهده تخریب برخی از خانه­‌های قدیمی و مطلع شدن از ساخت پارکینگ طبقاتی در آن محله، از بین رفت.

    در مورد محله کبابیان نیز همین شرایط وجود داشت، اما با تصمیم بر اینکه در آن محل پارکینگ طبقاتی ساخته نشود، محله‌های کبابیان، حاجی و کلپا هدف تهیه طرح بازآفرینی قرار گرفتند.

    فارس: جایگاه معماری و شهرسازی در بازآفرینی محلات؟

    سجادزاده: به لحاظ معماری و شهرسازی در سه جنبه وارد شدیم؛ آرام‌­سازی محله، کف‌­سازی و پیاده‌راه‌­سازی مرکز محله از جنبه­‌های این موضوع بود. آرام‌سازی­‌ها با یکطرفه­ کردن بعضی از خیابان‌­ها و کف­‌سازی شروع شد که این اتفاق موجب تسهیل در رفت و آمد ساکنان محله و کاهش 85 درصدی تردد خودروهای عبوری شده است.

    تراکم ساختمان­‌ها باید مورد توجه قرار می­‌گرفت که متأسفانه به دلیل ضوابط کمی با ساخت ساختمان­‌های 6 طبقه مواجه بودیم و پیشنهاد ساخت و ساز با ارتفاع مشخص و کاهش طبقات در این محلات ارائه شد، به این ترتیب که در هر محله چمن اصلی، ساخت از دو طبقه شروع و به هر لاین ساختمان‌­های پشتی یک طبقه اضافه و نهایتاً 6 طبقه در خیابان­‌های اصلی قرار گیرد.

    در طرح‌­های بالادستی متأسفانه به­ دلیل نگاه کمی و نه بازآفرینی، با عبور دادن 18 متری­‌هایی از مراکز محلات، موجب از بین رفتن انسجام ساختاری و به دنبال آن از دست رفتن انسجام اجتماعی شده بود؛ به عنوان مثال، در محله کبابیان، اجرای 18 متری به از هم گسیختگی خیابان شریعتی و خواجه رشید شد، بنابراین این گونه طرح­‌ها باید عملیاتی نمی­‌شد.

    فارس: طرح بازآفرینی در چه حوزه‌هایی آغاز شد؟

    سجادزاده: در حوزه تراکم، پیاده‌­راه­‌سازی، ترافیک و در حوزه مشارکت­‌های مردمی، با شروع انجام طرح بازآفرینی و طرح­‌های مطالعاتی، پتانسیل و ظرفیت­‌های موجود در محلات شناسایی شد.

    با شناسایی ظرفیت‌­ها و پتانسیل­­‌های موجود، به عنوان مثال در محله حاجی وجود زورخانه، کاروانسرا و حمام، بافتی همگن و یکپارچه را ایجاد می‌کرد که نشان از قوی بودن محرک توسعه اجتماعی در این محل داشت، در محله کلپا نیز وجود دسته‌های عزاداری محرک توسعه فرهنگی بوده است؛ ظرفیت گردشگری و خانه‌­های بوم­‌گردی در محله کبابیان فوق­‌العاده بوده و محرک توسعه آن، اجتماعی ـ اقتصادی است.

    فارس: اجرای طرح بازآفرینی محلات چه وضعیتی دارد؟

    سجادزاده: طرح بازآفرینی محلات تهیه و تصویب شد اما در حالی­ که چند سال از تهیه طرح می­‌گذرد، شاهد تعلل در اجرای آن هستیم، ضمن اینکه تعدادی از خانه‌­های محله کبابیان تخریب شد، بوشهر با اینکه دو سال بعد از ما شروع به بازآفرینی کرد اما اکنون طرح­‌های آن اجرا، تغییرات انجام و تحویل داده شده است؛ با اینکه معاون وزیر همدانی بود و بسیار در این زمینه همکاری کرد اما به دلیل نبود اشتیاق و استقبال طرح­‌ها هم­چنان بر روی زمین باقی ماند.

    فارس: جایگاه ساکنان در محلات و حفظ آنها در طرح‌­های بازآفرینی کجاست؟

    سجادزاده: هدف باز­آفرینی محرک توسعه این است که بتواند ساکنان را در محل حفظ کرده و تنها ساختمان اولویت قرار نگیرد، مهم­ترین مسئله در بازآفرینی حفظ ساکنان محل است؛ به عنوان مثال در محله آقاجانی­‌بیگ، پارکینگ­ و پاساژسازی از دلایل عمده ترک محل توسط ساکنان است که این موضوع را اغلب افراد محله تأیید می­‌کنند، بر اساس مطالعات 85 درصد ماشین­‌های پارک در محل، عبوری بوده و از ساکنان محل نبودند.

     فارس: آیا در شهرسازی نوین و تدوین طرح‌­های تفصیلی و جامع، مباحث بازآفرینی مورد توجه قرار گرفته است؟

    سجادزاده: طرح­‌های تفصیلی و جامع، توجه به ماشین را در اولویت قرار می‌­دهند اما باید ضمن در نظر گرفتن نقش ماشین، توجه به انسان و مسائل کیفی را در اولویت قرار دهیم؛ در این زمینه بیش از 60 جلسه با مدیران شهری و حدود 10 جلسه با ساکنان محلات داشتیم تا نیازها و مسائل آنها را شناسایی کنیم.

     فارس: بازآفرینی چقدر می­‌تواند مولفه­‌های اقتصادی شهر را تقویت کند؟

    سجادزاده: در کشورهای مختلف انجام این مهم درآمدهای پایدار با خود به همراه داشته، حس تعلق در شهروندان ایجاد کرده و باعث رونق در صنعت گردشگری می­‌شود.

    متأسفانه شهرداری‌ها و نهادهای اجرایی نه در همدان بلکه در تمام کشور، تنها نگاهی تجاری داشته و در پی شهرفروشی هستند؛ اگر در زندگی انسان بازآفرینی در نظر گرفته نشود، نمی‌­توان به توسعه امیدوار بود.

    فارس: مدیریت یکپارچه چه نقشی در بازآفرینی دارد؟

    سجادزاده: بازآفرینی رویکردی همه‌جانبه است، برخلاف طرح‌­های جامع تفصیلی که مشارکت در آن وجود ندارد، در طرح‌‌های بازآفرینی از تمام سطوح، اصناف، مدیران شهری و جامعه کارگری و ... باید مشارکت داشته باشند.

    موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۲/۲۷

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی