شهرها را برای اتومبیلها میسازیم
عضو مرکز مطالعات شهرسازی و معماری ایران گفت: به رغم اینکه اکنون شهرها را برای اتومبیلها میسازیم ولی در واقع شهرها باید برای انسانها ساخته شوند.
محسن اسماعیلپور در گفتوگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه اگر امروزه شاهد ساخت خانههایی به صورت افقی و تکواحدی هستیم به خاطر این است که اتکا به اتومبیل و خودرو محوری داریم، افزود: با وجود اینکه بسیاری بزرگترین تهدید سیاره زمین را افزایش جمعیت، انسانهای غیر زمینی و سایر مسائل میدانند اما باید گفت بزرگترین مشکلی که گریبان گیر و موجب نابودی محیط زیست و محیط زندگی شده، پراکندگی شهری است.
وی ادامه داد: به وجود اینکه رویکرد در شهرسازیها باید انسانمحور باشد ولی برنامهها و طرحها بهگونهای است که اتومبیلها را به فضاهای شهری دعوت میکنیم.
عضو مرکز مطالعات شهرسازی و معماری ایران با اظهار تأسف از اینکه اتومبیل محوری چیره بر زندگی انسانها شده و جای آنها را در شهرها گرفته است، افزود: با وجود اینکه شهرها سهم انسانها و شهروندان هستند و باید از آنها بهره کافی را برد ولی متأسفانه شهرها را برای اتومبیلها ساماندهی میکنیم.
اسماعیلپور با اشاره به اینکه طرحهایی که امروزه ارائه میشود بر اساس اتومبیل محوری بوده و این نتیجهای جز آلودگی ندارد، بیان کرد: گسترش افقی شهرها موجب شده روابط و تعاملات اجتماعی که در قدیم بوده از بین برود.
وی با بیان اینکه امروزه روابط اجتماعی بسیار گسسته شده است، افزود: در نوشهرسازی به نزدیکتر شدن روابط اجتماعی بسیار توجه شده است.
این کارشناس برنامهریزی و مدیریت شهری از بین بردن زمینهای اطراف شهرها را از دیگر نتایج پراکندگی شهری و ساخت و سازهای پراکنده واحدهای مسکونی دانست و گفت: شهرسازی جدید یا نوشهرسازی در تلاش میکند تا به سنتهای گذشته برگردیم.
وی با اعلام اینکه جنبش نوشهرسازی بدین خاطر شکل گرفت که مجدد به کیفیت زندگی انسان که اکنون زیاد شاهد آن نیستیم توجه شود، یکی از اصول جنبش نوشهرسازی را عدالت بین نسلی دانست و بیان کرد: جنبش نوشهرسازی به شدت مخالف اتومبیل محوری بوده و تأکید بر پیاده محوری دارد.
اسماعیلپور با بیان اینکه متأسفانه هرچند در شهرسازی امروزی به فکر کسانی که میخواهند پیادهروی کنند نیستیم اما در نوشهرسازی به این موضوع توجه بسیاری شده است، افزود: در جنبش نوشهرگرایی فضاهایی برای دوچرخهسواران و پیادهروها ایجاد میشود و اولویت با انسانها است.
این کارشناس برنامهریزی و مدیریت شهری اضافه کرد: با وجود اینکه فضاهای شهری باید خاصیت دعوتکنندگی داشته باشند اما اکنون فضاهای شهری مردهای داریم و از آنها لذت نمیبریم.
عضو مرکز مطالعات شهرسازی و معماری ایران با بیان اینکه شهرها باید بهگونهای باشند که همه اقشار جامعه از جمعه پیر و جوان و دختر و پسر از آن لذت ببرند، بیان کرد: اکنون وضعیت بهگونهای است که شهروندان با رغبت به سمت فضاهای شهری نمیروند.
وی با بیان اینکه متأسفانه در شهرسازیهای امروزی به نیازهای انسانی توجه نمیشود، گفت: بهرغم اینکه پیادهروها را کف سازی میکنیم اما فاقد صندلی برای استراحت افراد سالمند و یا یک آبخوری هستند.
اسماعیل پور با اعلام اینکه در جنبش نوشهرسازی باید به نیازهای اساسی انسان توجه شود، بیان کرد: وقتی در فضاهای شهری به انسان توجه کنیم منجر به تعاملات بالای اجتماعی خواهد شد.
وی پیاده محوری، مشارکت شهروندان، ارتباط پذیری شهری، اختلاط کاربری و تنوع، مسکن مختلط، افزایش تراکم، حمل و نقل عمومی، توجه به بناهای تاریخی، توسعه پایدار و توسعه ساختار سنتی محلهها را از جمله اصول نوشهر سازی دانست.
عضو مرکز مطالعات شهرسازی و معماری ایران با بیان اینکه نوشهرسازی نه تنها به دنبال حذف کامل اتومبیل نیست بلکه به دنبال این است تا انسانها با یکدیگر تعامل داشته باشند، افزود: در شهرسازی نوین رویکرد و نگاه به سمت انسانها است.
وی، مسدود کردن بلوارها و بریدگیها را مغایر با جنبش نوشهرسازی دانست و گفت: دور کردن ترافیک از مرکز شهر یکی از نگرشهای شهرسازی نوین است.
اسماعیل پور با اشاره به اینکه از تمامی مغازهها و کاربریها باید به بهترین نحو استفاده کرد، مرکز شهر را مکانی برای همه افراد پیاده دانست نه اینکه با اتومبیل تردد کنیم، اظهار کرد: با وجود اینکه بسیاری به دنبال تراکم زدایی انسانها از مرکز شهر هستند اما محکوم به شکست است.
وی با اعلام اینکه افزایش تراکم اصول خاص خود را دارد، گفت: افزایش تراکم انسانها را به این خاطر جز اصول شهرسازی گذاشتهاند که تعاملات اجتماعی بیشتر شود نه اینکه به فکر افزایش اتومبیلها باشیم.