شهر حلقوی
معمارشهر:
با روند توسعه این فرم مجتمعهای شهری فواصل شبکههای اصلی و منشعب شده از مرکز زیاد میشود و لازم است جهت ارتباط این شبکهها، در نقاط مختلف، آنها را توسط رینگهای متوالی حلقوی به یکدیگر متصل کرد. به منظور جلوگیری از ترددهای بیمورد وسایط نقلیه به مرکز شهر و همچنین حرکت وسایط نقلیه در دور مرکز شهر در صورتی که شبکه ارتباطدهنده بصورت یک یا چند رینگ تمامی این شبکهها را یکدیگر متصل سازد سیستم ارتباط شهری به صورت حلقوی در خوااهد آمد.
در شهرهایی که شبکه آنها شعاعی است، امروزه سعی میگردد جهت غیر مرکزی نمودن شبکه، قسمتهایی از معابری را که شعاعها را بهم مرتبط میسازد و در بافت قدیم شهر به صورت معابر تنگ و فرعی وجود دارند، به صورت خیابانهای عریض و حلقهای شکل (رینگ) تغییر دهند. اگرچه تخریب بناهایی که در مسیر قرار میگیرند تأسفبار است، ولی غیرقابل اجتناب میباشد. با وجود آمدن این گونه حلقهها قسمت اعظم تردد وسائط نقلیه دور مرکز شهر انجام خواهد گرفت و میدانهای تاریخی و مرکزی شهر و بخش تجاری را میتوان به عنوان مسیر عابر پیاده و خالی از تردد وسائط نقلیه در نظر گرفت.
در این سیستم حلقهها را توسط شعاعی قابلیت عملکرد پیدا میکند و تعداد حلقهها نمودار توسعه شهر میباشد (مثال شبکه ارتباطی شهر همدان).
ایجاد رینگ هایی به منظور جلوگیری از ترددهای بی مورد به مرکز شهر
در دسترس بودن امکانات و سازمان های شهری
نمونه کامل: آمستردام، روتردام و لندن