صندلی لهستانی، تلفیقی از سبک مدرن و سنتی !
۳۰ آبان ۱۳۹۶
مجله منزل - فرشته امیرخانی: صندلی لهستانی گونهای صندلی چوبی است که در اجزای آن چوب خمشده بهکار رفته است. ساخت میز و صندلی به این روش را میشائل تونت در قرن نوزدهم ابداع کرد. چون نخستین بار یکی از مهاجران لهستانی این روش را در ایران بهکار گرفت این صندلی در ایران به صندلی لهستانی معروف شد؛ درحالیکه صندلی لهستانی به امضای تونت عمدتاً در رستورانها و کافیشاپها در سراسر جهان مورداستفاده قرار میگیرد،
به نظر میرسد حتی در چیدمان منزل هم میتواند ایجاد سبک کرده و جزء عواملی باشد که سبک مدرن را در کنار چیدمانهای سنتی بهتناسب می رساند. طراحی ساده صندلی لهستانی باعث میشود که حس خوبی در چیدمان القا شود و برای معاشرتهای دوستانه فضای گرمی را به وجود آورد. همچنین بهعنوان صندلیهای میز غذاخوری و یا حتی در دفتر کارخانگی و سالنهای نشیمن نیز میتواند بسیار مناسب باشد.
بیوگرافی طراح
او در کودکی شاگرد یک درودگر شد. نخستین ابداع او در ساخت وسایل خانه، صندلی بوپارت بود که در ۱۸۳۶ صورت گرفت. در ۱۸۴۱ شاهزادهای آلمانی تونت را به دربار وین دعوت کرد. یک سال پسازآن، تونت صندلیها و وسایل خانگی خود را به خاندان پادشاهی پیشکش نمود. از دیگر کارهای او دکوراسیون درونی دربار لیختن اشتاین به همراهی پسرانش بود.
تولد یک روش
شیوه طراحی صندلیهای لهستانی از توسعه مبلمانی که توسط کابینت سازی آلمانی اتریشی به نام تونت ساخته میشدند آغاز شد. پس از آزمایشهای بسیار توسط این هنرمند ماهر، شیوه کاملاً جدیدی برای تولید مبلمان چوبی که مبتنی بر خم شدن چوب توسط بخار آب بود، توسعه یافت. در این راستا صندلیهایی با طرحهای ساده و دلپذیر به عرصه مبلمان وارد شد. اولین صندلی لهستانی موفق و محبوب به نام سازنده آن تونت نام گرفت و خیلی زود نام آن بر زبانها افتاد.
این صندلی با لقب «صندلی صندلی ها» قدم در حیطه طراحی مدرن گذاشت و با ایجاد فرم جدیدی از ساخت صندلی، انقلابی در حوزه مربوط به خود در طراحی صنعتی ایجاد کرد. سبک منحصربهفرد، طراحی مینیمالیستی و مواد اولیه اقتصادی آن بدان معنا بود که میتوان این صندلیها را به تولید انبوه رساند و به سراسر جهان صادر کرد. پسازآن اولین بار از صندلیهای لهستانی در کافههای مد روز آن زمان در اروپا برای چیدمان داخلی استفاده شد.
کارخانه تونت و پسران
استاد هنرمند و پسرانش چندین کارخانه در سراسر اروپا باز کردند و شروع به تولید انواع سبکهای مبلمان با استفاده از فرایندی که در ساخت صندلیهای لهستانی بود، نمودند. شرکت آنها با نام تونت، پیشرفتهتر شد و مدلهای مختلفی از صندلیهای لهستانی و محصولات دیگری مانند میز و آویز لباس طراحی و تولید شد، اما همچنان اولین مدل تولیدشده بهوسیله آنها طرفدارانش را حفظ کرده است و امروزه نیز تولید شده و به فروش میرسد.
چوب خمیده
خم کردن چوب به روش علمی و نوین، روشی برای استفاده بهینه از چوب است. به عنوان یکی از مهمترین مزیتهای آن میتوان به تبدیل چوب به اشکال هندسی مختلف بدون ایجاد ضایعات خاکاره حاصل از برش چوب اشاره کرد. در روش معمولی برای اینکه چوب مثلاً به شکل دایره باشد باید آن را به شکل دایره برش داد یا اینکه دو نیمدایره را به هم متصل نمود که در این روش، ضایعات حاصل از برش زیاد است، ولی با تکنیک خم کردن چوب، دیگر هیچگونه ضایعاتی وجود نخواهد داشت.
خشک بودن چوب به علت وجود مادهای به نام لیگنین یا سیمان چوب است. اگر چوب به مدت طولانی در آب غوطهور باشد و از آن بهتر، اگر چوب را بجوشانیم ماده خشک لیگنین ژلهای، نرم و قابلانعطاف میگردد و بنابراین در این حالت میتوان به میزان مشخصی چوب را انحنا بخشید، البته اگر قطعه چوب کوچکی باشد با غوطهور بودن در آمونیاک هم میتوان بهطور قابلملاحظهای حالت انعطافپذیری بیشتری در آن به وجود آورد.
سبک سنتی چیدمان
محدوده صندلیهای لهستانی از طرحهای بسیار ساده و مینیمال تا مدلهای بسیار خلاق و پیچیده گسترده است. بهطورکلی، هر چه منحنیهای چوب بیشتر باشد و برشهای چوب تاب بیشتری خورده باشند، ارزش آن بیشتر میشود. مدل سنتی صندلیهای لهستانی به رنگ چوب طبیعی بوده است، اما امروزه شما میتوانید بسیاری از آنها را به رنگهای مختلف و نقاشی شده بیابید. با تنوع در خطوط هندسی و قوسهای دلپذیر، یک صندلی لهستانی، عنصری زیبا و شکیل برای هر نوع چیدمانی خواهد بود.
از کارگاه نجاری تا موزه ویترا
موزه ویترا که یک مؤسسه خصوصی است که در سال 1989 توسط سی. ای. اُ رالف فلهبام تأسیس شد. موزه بر مبلمان و طراحی داخلی متمرکز است و در آن، مجموعه آثاری از هنرمندان معاصر به نمایش گذاشته شده است. در موزه دوطبقه ویترا که 8000 فوت مربع مساحت دارد یکی از بزرگترین کلکسیونهای مبلمان دنیا که شامل آثاری از سبکهای رایج در قرن نوزدهم تا دوره مدرن میشود به نمایش گذاشته شده است. یکی از بخشهای مهم این موزه نمایش 100 شاهکار طراحی در تاریخ طراحی صندلی است که صندلی شماره 14 ازجمله اولین صندلیهایی است که در این موزه جای گرفته است.
۹۶/۰۸/۳۰