وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    زلزله

    رئیس بخش زلزله ‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی، بر ضرورت نصب الِمان های مختلف شهرسازی، حمل و نقل، حیاتی، زیست محیطی و .... در اطراف محدوده های گسل خیز استان قم تاکید کرد.

    به گزارش ایسنا، دکتر علی بیت اللهی در جلسه کارگروه تخصصی مخاطرات زلزله، لغزش لایه های زمین، ابنیه و ساختمان قم، افزود: مقاوم سازی ساختمان های موجود در حریم گسل در اولویت کار قرار گیرد.
    وی ادامه داد: کلیه اقدامات از قبیل ساخت و سازها، استحصال آب های زیر زمینی، روش های آبیاری، پروانه های حفر چاه و ... باید با توجه به مطالعات نقشه گسل و حریم ها آن صورت پذیرد.


    بیت اللهی بیان کرد: علاوه بر ایمن سازی ساختمان ها در برابر زلزله، در برابر حوادثی مانند آتش سوزی هم ساختمان ها باید به روش مناسب ایمن شوند تا  بتوان خسارات احتمالی جانی و مالی را تا حد زیادی کاهش داد.


    وی افزود: مشخص شدن نقشه حریم ها گسل شهر قم برای جلوگیری از ساخت و ساز برج، مدارس و اماکن عمومی ضروری بوده و باید براساس نقشه حرائم گسل زلزله، پروانه ساخت و ساز صادر و این مسئله به عنوان مصوبه قانونی لازم الاجرا شود.


    رئیس بخش زلزله ‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی افزود: با توجه به کلانشهر و حساس بودن شهر قم به دلیل وجود اماکن تاریخی و مذهبی مهم لازم است نقشه حریم ها گسل شهر قم به عنوان یک ضرورت و اهمیت به تصویب کارگروه رسیده و با انجام مکاتبات با شورای عالی معماری و شهرسازی مصوبه قانونی آن جهت اجرا اخذ گردد.


    بیت اللهی خاطر نشان ساخت: در ابتدا برای تهیه نقشه حرائم گسل زلزله باید مجموعه ای متشکل از اعضای کارگروه، متخصصین زمین شناسی، گروه های مشاور علمی و دانشگاهی بومی و غیر بومی با یکدیگر همکاری داشته و نقشه حرائم به امضا و تایید کلیه این افراد برسد.
    دبیر کارگروه تخصصی مخاطرات زلزله، لغزش لایه های زمین، ابنیه و ساختمان کشور با اشاره به این که فرونشست  به ویژه در مناطق دشتی بیشتر اتفاق می افتد،گفت: این فرونشست ها به صورت منظم صورت نمی گیرد و پله پله شدن سطح زمین رو به همراه دارد.

    موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۴/۱۷

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی