ضعف های سازمان های آتش نشانی ومدیریت بحران مرتفع شود
به گزارش تیترشهر: بسیاری از کارشناسان شهری بر این باورند به دلیل برخی سوء مدیریت ها و سهل انگاری های صورت گرفته ، در حال حاضر پایتخت با مخاطرات احتمالی زیادی دست به گریبان است . از همین روی، ضروری به نظر می رسد که برای کاهش تبعات مشکلات فعلی تهران دو سازمان حساس و مهم آتش تشانی و مدیریت بحران تجهیز شوند و تا خسارت های احتمالی که هر لحظه در کمین پایتخت نشینان است به حداقل ممکن برسد.
در همین حال؛ رئیس هیات مدیره انجمن امداد و نجات ایرانیان توجه به دو سازمان آتشنشانی و مدیریت بحران را از مهمترین اقداماتی دانست که شهردار جدید در زمینه ای تهران باید آن را در نظر بگیرد و با انتقاد از کمتوجهیها به وظایف اصلی این دو سازمان، گفت: خطر ریزش، برای پلهای تهران وجود دارد و سولههای مدیریت بحران نیز از اهداف اصلی خود دور شدهاند.
حسامالدین نراقی ، در مورد وضعیت ایمنی شهر تهران گفت: تهران با مشکلات و مسائل روزانه زیادی رو به رو است و بعضی از اینها به دلیل اینکه در زمان خودش رسیدگی نشدند، امروز به مشکل و یا بحران تبدیل شدهاند که آلودگی هوا، ترافیک، آسیبهای اجتماعی، تخلفات ساخت و ساز و... از جمله این مشکلات است.
رئیس هیئت مدیره انجمن امداد ایرانیان ادامه داد: مسئلهای که آن را فراموش کردهایم این است که تهران در معرض سوانح وحوادث متعدی قرار دارد که شاید مهمترین آنها زمین لرزه محسوب شود ولی چند سالی است که شاهد بروز سیل و آبگرفتگی، فرونشست زمین در جنوب شرق تهران و همچنین ریزگرد و یا انفجار و آتشسوزی و سوانح ترافیکی هستیم و از آنها باید به عنوان مخاطرات جدید و مشکلات مبتلابه شهر تهران نام برد. همچنین در سالهای اخیر اپیدمیهایی مانند مگسهای سفید و آلودگی آب و هوا را شاهد هستیم که باید آنها را هم به این مخاطرات افزود.
وی در مورد نقش دستگاههای مسئول برابر با مخاطرات تهران گفت: دستگاههای متولی و مسئول مخاطرات، آنقدر درگیر مشکلات روزانه و جاری خود هستند و مشغلههای غیرتخصصی دارند که شاید رسیدگی به این مسائل برای آنها از اولویت پایین برخوردار باشد.
عملکرد سازمان پیشگیری ومدیریت بحران شهر تهران در قد و قامت پایتخت نیست
نراقی از سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به عنوان دستگاه مسئول و متولی شرایط اضطراری در شهر تهران اشاره کرد و گفت: در سال 78 مطالعات آژانس همکاریهای بینالمللی ژاپن (JICA) برای بررسی خطر زلزله تهران آغاز شد که خروجی آن تشکیل یک سازمان متولی به نام سازمان پیشگیری ومدیریت بحران شهر تهران بود. این سازمان از سال 80 آغاز به کار کرده و در حال حاضر 16 سال از عمر آن میگذرد. ولی وقتی من به عنوان یک فعال اجتماعی و متخصص در حوزه مدیریت شرایط اضطراری، به عملکرد و دستاوردهای این سازمان نگاه میکنم، آن را در قد و قامت شهر تهران و مخاطرات تهدید کنندهاش نمیبینم.
رئیس هیئت مدیره انجمن امداد ایرانیان در ادامه گفت: سازمان پیشگیری و مدیریت بحران از بودجه مشخصی برخوردار است و همچنین از منابع شورای شهر هم استفاده میکند. از طرف دیگر برای برخی از اقدامات خود نیز موفق شده است تا در قالب همکاریهای ملی و بینالمللی منابع متعددی را جذب کند.
به گفته نراقی، این سازمان از نظر قانونی قدرت عمل و جایگاه مناسبی دارد، به گونهای که در قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور، تهران تنها شهری است که مسئولیت مدیریت بحران آن با اداره کل مدیریت بحران استان و استاندار نیست و شهردار تهران از طریق سازمان پیشگیری و مدیریت بحران این مسئولیت را به عهده دارد.
وی با اشاره به عملکرد این سازمان در حادثه آتش سوزی پلاسکو تصریح کرد: در این حادثه ناکارآمدی اقدامات و ضعف در هماهنگی بین سازمانهای عملیاتی، ستادی و نظارتی، نبود برنامه هماهنگ عملیات نجات، کمبود تجهیزات عمومی و تخصصی، ضعف در سامانه فرماندهی و پشتیبانی عملیات، ضعف در مدیریت افکار عمومی و همچنین نبود سیستم مدیریت اطلاعرسانی را شاهد بودیم، این در حالیست که امروز بیش از 7 ماه از آن روز گذشته و همه باید به این موضوع فکر کنیم که برای پلاسکوی دو چه اتفاقی رخ خواهد داد و آینده تهران با سازمان مدیریت بحرانی که خودش را در میان این رخداد تلخ به آرامی کنار کشید چه خواهد شد؟
نراقی ادامه داد: با وجود اهمیت "سازمان پیشگیری و مدیریت بحران" و "سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی" شهر تهران براساس اهداف و انتظاراتی که باید در مدیریت شرایط اضطراری و بحرانی شهر تهران نقش ایفا کند، اما در سطح عمومی و یا تخصصی و جامعه متخصصین اتفاق و اقدام موثری را شاهد نیستیم که دلایل مختلفی دارد و لازم است شهردار جدید تهران برای برطرف کردن این مشکلات در ابتدای کار اقدامات متعددی را در سطح کلان، مدیریت و سازماندهی کند.
نراقی با تشریح این اقدامات گفت: بررسی دقیق و آسیبشناسی علمی و کاربردی عملکرد دو سازمان متولی ایمنی و شرایط اضطراری شهر تهران، شناسایی موانع، فرصتها و ظرفیتهای شهر تهران در زمینه ایمنی و مدیریت شرایط اضطراری، بررسی عملکرد مدیر و معاونان این سازمانها، شناسایی رویکردهای تخصصی و از همه مهتر شناسایی مدیران توانمند و متعهد که بتوان به حضور و اثربخشی آنها در این سازمانها و یا سایر ارکان مدیریت شهری اطمینان داشت؛ از جمله اقداماتی است که شهردار جدید باید در نظر بگیرد.
تمرکز سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران صرف اجرای پروژههایی مطالعاتی و کوچک شده است.
رئیس هیئت مدیره انجمن امداد ایرانیان با اشاره به اهمیت سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران عنوان کرد: این سازمان به نوعی در حفظ آینده و سرمایههای شهر و مردم نقش پررنگی دارد. ولی امروز شاهد آن هستیم که تمرکز این سازمان به جای طراحی، مدیریت و تحقق پروژههای زیرساختی، صرف اجرای پروژههایی مطالعاتی و کوچک شده است که اولویت اصلی و راهکاری برای تضمین پایداری و تابآوری شهر تهران در سوانح نیستند. تهران به کارهای زیرساختی و سازماندهی و از همه مهمتر هماهنگیهای بین دستگاهی برای حرکت هم راستای بخشهای دولتی و عمومی و خصوصی و مردم نهاد نیاز دارد؛ اما در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران به این موضوع توجه کمی شده است که جای تاسف و تفکر است که اولین جلسه ستاد بحران شهر تهران در سال 96 در تیر ماه و در حاشیه مراسم رونمایی از دستاوردهای سازمان پیشگیری و مدیریت بحران برگزار شد که آنجا هم بیشتر به ارائه گزارش و تصویب چند برنامه پرداخته شد.