جلسه پیگیری چهار TOD نمونه کشور به ریاست معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی و حضور مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید بهعلاوه اعضا و نمایندگان آنها برگزار شد و پس از بررسی طرحهای TOD چهار شهر تهران، قزوین، پرند و یزد، الحاق شهر مشهد به جمع شهرهای نمونه توسعه مبتنی بر حملونقل همگانی به تصویب رسید.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی جلسه پیگیری چهار TOD نموهنه کشور در تاریخ ۱۳۹۶/۱۲/۸ به همت معاونت حملونقل و ریاست مهرداد تقی زاده معاون وزیر راه و شهرسازی و با حضور حبیبالله طاهرخانی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید همچنین جمعی از مدیران کل راه و شهرسازی استانهای قزوین، تهران، یزد، پرند و مدیران کل راه و شهرسازی تهران، خراسان رضوی، قزوین و یزد و برخی مدیران کل راهآهن، شرکت عمران و بهسازی شهری، شرکت عمران شهرهای جدید، تعدادی از معاونین شهرسازی و معماری و حملونقل و ترافیک از شهرداریهای کشور و نمایندگان و کارشناسان بخش خصوصی در ساختمان وزارتخانه برگزار شد
در این جلسه شش موضوع مورد بررسی و پیگیری قرار گرفت و در ابتدا اهمیت طرحهای TOD و اصول آن، همچنین دستور جلسه و علت برگزاری آن توسط رئیس جلسه بیان شد.
طبق دستور اول جلسه، توضیحات پروژه TOD شهر قزوین در قالب ابعاد، مطالعات، اقدامات در دست اجرا، جذب سرمایهگذار، توسط مدیرکل راه و شهرسازی قزوین، وحید علیقارداشی، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قزوین، مدیر طرح و مشاور پروژه ارائه شد.
سپس توضیحات راجع بهضرورت TOD در شهر جدید پرند، اهمیت توسعه حملونقل حومهای، روند مطالعات و دستاوردهای مقطعی کنونی در مطالعات، طرح TOD پرند، پتانسیلهای شهر و معرفی ۷ مرکز پیشنهادی TOD در این شهر در مقیاس کریدور توسط حبیبالله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید، نمایندگان شرکت عمران شهر پرند و مهندسان مشاور ارائه شد.
در ادامه وحید علیقارداشی مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تأسیسات زیربنایی راهآهن ج. ا.ا توضیحات مربوط به TOD تهران حول محور ایستگاه راهآهن تهران و مطالعات ایستگاه دوم راهآهن تهران ارائه شد.
در خصوص موقعیت ایستگاه راهآهن یزد و حملونقل درونشهری همچون بودجهبندی شهرداری یزد بر اساس طرحهای انسانمحور و پیاده و اهمیت این شهر در داشتن TOD موفق و نمونه بهعنوان میزبان کنفرانس Next station توسط مدیرکل راه و شهرسازی یزد و علیقارداشی توضیحات لازم مطرح شد.
همچنین مدل شبیهسازی با نرمافزار Aimsun جهت شبیهسازی سواره و پیاده در پروژههای TOD توسط کارشناس شرکت مشاور بینالمللی ارائه شد.
سپس مهرداد تقی زاده معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی و رئیس جلسه پیگیری چهار TOD نمونه کشور به جمعبندی جلسه پرداخت و خاطرنشان کرد: الگوی شبیهسازی در اکثر شهرها، خودرو محور است و بهتازگی از مدل شبیهسازی بر مبنای عابر پیاده در برخی مناطق استفاده میشود.
گفتنی است، در پایان به بیان نکاتی جهت تسهیل در اجرای TOD شهرهای مذکور از سوی معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان و مصوبات جلسه به ترتیب زیر قرائت شد:
- رفع ابهامات بین سازمانی در پروژه TOD قزوین
- ارسال راهنمای توسعه مبتنی بر حملونقل همگانی به مدیران کل راه و شهرسازی، مشاورین و نمایندگان حملونقل ۵ شهر موردنظر؛
- برگزاری یک جلسه مشترک فیمابین آقایان حق لطفی، نوروزیان، تقی پور و خانم باریکانی جهت بیان اقدامات مشترک در خصوص ۴ TOD نمونه در کشور؛
- اضافه شدن مشهد به گروه ۴ شهر نمونه TOD در کشور
- پیگیری اجرای سایر مراحل و برگزاری جلسات لازم