بایگانی شدن طرح های شهرسازی از سوی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران کار امروز و دیروز نیست. تقریبا در یک دهه اخیر طرح هایی که بسیاری از معماران و شهرسازان جهت بررسی و تایید به این معاونت روانه شد، خوانده نشده روانه بایگانی این معاونت شد.
بایگانی شدن طرح های شهرسازی از سوی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران کار امروز و دیروز نیست. تقریبا در یک دهه اخیر طرح هایی که بسیاری از معماران و شهرسازان جهت بررسی و تایید به این معاونت روانه شد، خوانده نشده روانه بایگانی این معاونت شد.
به گزارش تیتر شهر: در طول سال های اخیر معاونان شهرسازی و معماری شهرداری تهران بر این باور بودند که حوزه فعالیتی آنها یک حوزه ستادی است که نمی تواند خود مجری طرحی باشد و تنها علاقه به انجام سیستم نظارتی خود داشتند.
این در حالی است که تایید طرح های معماری در حوزه شهری فارغ از آنچه از سوی مناطق پیشنهاد می شود؛ می تواند به عنوان یک طرح کلان قابل اجرا به سازمان ها، مناطق و شهردار ترهان پیشنهاد شود.
به رغم آنکه در سال های گذشته مسابقات طراحی شهری نیز با موضوعاتی که از سوی معاونت شهرسازی و معماری برگزار شده است اما هیچگاه طرح هایی که حائز رتبه در این مسابقات شدند نیز معرفی نشدند.
سخنگوی شورای شهر تهران نیز امروز بعد از ارائه گزارش معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران به این مساله اشاره کرد و گفت: بررسیهای انجام شده نشان میدهد بسیاری از طرحهایی که در معاونت شهرسازی و معماری تهیه میشود در قفسهها مانده و خاک میخورد.
به گفته اعطا؛ این طرحها در معاونت شهرسازی مورد استفاده قرار نمیگیرد و در کتابخانه آرشیو میشود که باید نسبت به این موضوع توجه جدیتری داشته باشیم چراکه با گذشت زمان بعضا این طرحها قابل استفاده مجدد هم نیست.
وی حتی به موازی کاری معاونت شهرسازی و معماری، فنی و عمران، فرهنگی و اجتماعی و خدمات شهری در حوزه شهرسازی نیز گلایه مند بد و اعتقاد داشت که باید در این بخش اصلاح ساختاری در شهرداری تهران ایجاد شود.
یکی از طرح هایی که اجرایی شدن مسیر پیاده راه مدرن را در شهر تهران ترسیم کند، طرح مسیر پیاده راه طبیعت بود که یک به عنوان یک پروژه فرامنطقه ای قرار بود بین مناطق 3،6 و 7 اجرا شود. این طرح حتی در شهر وین اتریش در سال 2015 توانست مورد تقدیر سمینار walk21 قرار بگیرد.
در واقع طراح در نظر داشت تا با ایجاد یک مسیر پیاده روی مرکز مدرن تهران را ایجاد کند. به گفته فواد ربانی، طبق طراحی های انجام شده امکان اتصال محله یوسف آباد و شهرک والفجر به برج میلاد با شیوه مدرن حمل و نقل عمومی LRT پیش بینی شده است.
در کنار توسعه مسیرهای پیاده راه در مناطق 11 و 12 تهران، طراحی و اجرای پیاده راه مدرن پایتخت در مناطق برخوردار شهر مانند 3 و 6 یکی دیگر از طرح هایی است که از سوی مدیریت شهری تهران پیگیری می شد تا اینکه طراحی پوسته فوقانی تونل رسالت یا همان «مسیر طبیعت» توانست به عنوان یکی از 5 طرح برتر شانزدهیمن سمینار walk21 نظر هیات داوران را به خود جلب و لوح تقدیر این سمینار را از آن خود کند.
طراح جوان «مسیر طبیعت» با بیان اینکه در چشم انداز شهر تهران به ویژه منطقه 6 لازم بود تا پایتخت مدرن شهر تهران در این محدوده شکل بگیرد، بیان کرد: قرار گرفتن برج میلاد به عنوان نماد ملی و فرهنگی پایتخت در این محدوده از یک سو و از سوی دیگر وجود بوستان پردیسان که در منطقه 2 شهرداری تهران قرار دارد؛ تمامی تفرجگاه های غرب تهران و همچنین حوزه کار و فعالیت به وسیله تونل رسالت به ضلع شرقی پایتخت که شامل اراضی عباس آباد و خیابان ولی عصر(عج) که در نهایت به نمایشگاه بین المللی در منطقه 3 می رسد در محدوده مرکز مدرن شهر تهران قرار دارد.
اگر به نقشه سه بعدی شهر تهران نگاه کنید، می بینید که در قسمت بالای نقشه مجموعه نمایشگاه های بین المللی شهر تهران قرار دارد. در این مسیر همچنین خیابان ولی عصر(عج) به عنوان ستون فقرات شهر تهران و یکی از بلندترین خیابان های خاورمیانه به طول 21 کیلومتر وجود دارد که به عنوان محور فرهنگی شهر تهران شناخته می شود.
از سوی دیگر این محدوده به وسیله یک محور پیاده راه که به (H) معروف است به وسیله خیابان میرداماد به خیابان شریعتی متصل می شود. فواد ربانی با بیان اینکه خیابان میرداماد به عنوان تفرجگاه اصلی منطقه 3 شناخته می شود، می افزاید: خیابان میرداماد وقتی به خیابان ولی عصر و شریعتی متصل می شود ویژگی منحصر به فردی را ایجاد می کند.
شاید بتوان نمونه تاثیر تفریحی و فرهنگی چنین خیابانی را در تهران قدیم در خیابان لاله زار جستجو کرد. به همین دلیل در نظر داریم تا این خیابان به عنوان مرکز خرید تهران مطرح شود. در این خیابان هم مردم می توانند خرید کنند و هم تفرج. به عبارت دیگر براساس این طرح پتانسیلهای جدیدی نیز در این محدوده ایجاد می شود.
وی با بیان اینکه با اتصال میرداماد به اراضی عباس آباد از خیابان آفریقا به مدخل ورودی تونل رسالت می رسیم که آغاز طرح پیاده راه طبیعت شناخته می شود، بیان می کند: در زمان طراحی مسیر طبیعت از نظرات اساتید برجسته ای همچون دکتر بهشتی، مسجدجامعی، حناچی و .... استفاده کرده ایم. تمامی این اساتید معتقد بودند در مدخل ورودی تونل رسالت، بوستان دوستدار کودک تعریف شود تا روی تونل فضای سبزی به واسطه این بوستان ایجاد شود.
طرح پیاده راه طبیعت که در دوران قبل مورد بی مهری معاونت شهرسازی و معماری و شهردار وقت تهران قرار گرفت، یکی از طرح های ماندگاری است که تاییدیه جهانی را داشته و می تواند به عنوان یکی از طرح های ماندگار در این دوره اجرا شود.
۹۶/۰۹/۱۵