صبح امروز معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با هیات همراه در نخستین نشست مطبوعاتی خود در جمع خبرنگاران شهری شرکت کند. آنچه در این نشست مشهود بود؛ علاقه پیروز حناچی به اجرای طرح های معماری و شهرسازی به جای طرح های عمرانی است. تبدیل کارخانه سیمان و کارخانه برق آلستون به موزه دو طرح مورد علاقه معاون شهردار تهران است که در نظر دارد در کنار پروژه های باقی مانده عمرانی شهر تهران اجرایی کند.
به گزارش تیتر شهر: به رغم انکه شهردار تهران در مصاحبه های اخیر خود با خبرنگاران همچنان ادعا می کند که تهران یک کارگاه عمرانی است، اما اولویت بندی پروژه های از نظر ضرورت اجرا و میزان پیشرفت از یک سو و از سوی دیگر کاهش چشمگیر بودجه معاونت عمرانی از 710 میلیارد تومان در سال جاری به 529 میلیارد تومان در سال آینده باعث خواهد شد تا تهران بیشتر از آنکه یک کارگاه عمرانی باشد، تبدیل به کارگاه پروژه های نیمه کاره عمرانی تبدیل شود.
اما معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در این باره بیان کرد: طبیعی است زمانی که تجهیز کارگاه می کنیم و اقدامات عمرانی طولانی می شود، عکس العمل هایی از سوی شهروندان داشته باشیم. تلاش ما این است تا علاوه بر نگاه عمرانی به پروژهها دو عنصر خلاقیت و ایجاد جاذبه را اضافه کنیم.
در حالی شهرداری تهران در لایحه بودجه سال آینده بودجه این معاونت را که در بین سال های 90 تا95 به عنوان پر کار ترین معاونت اجرایی شهرداری تهران شناخته می شد، کاهش داده است که حتی از بودجه سال جاری این معاونت که 710 میلیارد تومان بوده است تا کنون 415 میلیارد تومان یعنی 60 درصد محقق شده است و به همین دلیل بسیاری از پروژه های عمرانی شهر از بزرگراه شهید شوشتری گرفته تا شبکه آب های سطحی و ساماندهی رود دره ها و ... متوقف شده است.
طبق جدول مقایسه بودجه مصوب و نقدینگی دریافت شده از سوی معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در بخش نقد 276 میلیارد تومان و در بخش غیر نقد280 میلیارد تومان و در مجموع 556 میلیارد تومان تا تاریخ30/9/96 محقق شده است. با توجه به اینکه طبق لایحه بودجه سال جاری بخش نقد این معاونت 257 میلیارد تومان و بخش غیر نقد 452 میلیارد تومان بوده است، تا کنون شهرداری تهران 19 میلیارد تومان بیشتر از آنچه در لایحه بودجه آمده است در بخش نقد به معاونت فنی و عمرانی بودجه تخصیص داده است. این در حالی است که 172 میلیارد تومان از بخش غیر نقد باقی مانده است که با کاهش 19 میلیارد تومان مازادی که به این معاونت پرداخت شده در مجموع 153 میلیارد تومان از بودجه غیر نقد معاونت هنوز تخصیص داده نشده است.
نگاه زیبایی شناسی به اجرای طرح های عمرانی
یکی دیگر از ویژگی های برنامه معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در دور جدید توجه و نگاه ویژه به خلاقیت، جاذبه و زیباسازی منظر شهری در طرح های عمرانی است. مساله ای که پیروز حناچی در اجرای پروژه های شهرسازی که درر طول سال های اخیر از طراحی تا اجرای آن حضور داشته به آن تاکید داشته است. اما داشتن نگاه زیبایی شناسانه در پروژه هایی که جنس عملیات اجرایی آن بسیار خشن تر از پروژه های هنرمندانه معماری و شهرسازی است، کار بسیار مشکلی است که همیشه نمی توان به این موضوع در پروژه های عمرانی زیرساختی شهری به آن توجه داشت.
یکی دیگر از ویژگی های برنامه معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در دور جدید توجه و نگاه ویژه به خلاقیت، جاذبه و زیباسازی منظر شهری در طرح های عمرانی است. مساله ای که پیروز حناچی در اجرای پروژه های شهرسازی که درر طول سال های اخیر از طراحی تا اجرای آن حضور داشته به آن تاکید داشته است. اما داشتن نگاه زیبایی شناسانه در پروژه هایی که جنس عملیات اجرایی آن بسیار خشن تر از پروژه های هنرمندانه معماری و شهرسازی است، کار بسیار مشکلی است که همیشه نمی توان به این موضوع در پروژه های عمرانی زیرساختی شهری به آن توجه داشت.
به عنوان مثال اینکه پل سواره رو گیشا به پل عابر پیاده تبدیل شود و یک زیر گذر برای تردد خودروها در نظر گرفته شود، اگر آیتم خلاقیت را در طراحی این پروژه دخیل بدانیم که البته در این مدل اجبار ارجحیت به خلاقیت دارد، اما زیبایی شناسی را تنها در معماری بیرونی و منظر شهری این پروژه می توان دخیل کرد نه در اجرای آن.
اما در مجموع می توان گفت که برنامه های پیش روی معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران بیشتر حول محور نگهداشت تاسیسات عمرانی و استانداردسازی آنچه در گذشته تکمیل و به بهره برداری رسیده است.
در نشست امروز معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران ضمن بیان وضع موجود معاونت و سازمان های تابعه حوزه فنی و عمران شهر تهران به برخی از پروژه های نیمه کاره شهر نیز اشاره کرد.
یکی از این پروژه ها تعیین تکلیف پروژه ساماندهی پل گیشا بود. به گفته پیروز حناچی؛ به دلیل گره های ترافیکی و حجم بالای ترافیک در نیمه اول سال نمی توانیم، اقدامات عمرانی را انجام دهیم و تاکنون آن بخش از کار که ممکن بود انجام شده است البته همکاران من در حال بررسی این موضوع هستند که اگر امکان پذیر باشد، بخشی از پل گیشا به عابرپیاده اختصاص پیدا کند و عبور سواره را در زیر پل داشته باشیم البته ابن موضوع در حد ایده است و اگر امکان پذیر باشد، انجام می شود.
طبق آمارهای معاون شهردار تهران در حال حاضر 563 کیلومتر معابر شریانی وجود دارد که 40 کیلومتر در مراحل ساخت قرار دارد. همچنین 369 پل و تقاطع غیرهمسطح در تهران وجود دارد که 49 مورد از ان نیز در مراحل ساخت قرار دارد. ضمن اینکه بیش از 22 کیلومتر تونل در پایتخت وجود دارد و طول شبکه اصلی جمع آوری آب های سطحی 517 کیلومتر است.
همچنین طول معابر بزرگراهی تهران 5.603 است که 40 کیلومتر آن هنوز به پایان نرسیده است.
پیروز حناچی درباره وضعیت پل های سواره رو شهر تهران نیز تاکید کرد که تاکنون 16 پل در تهران مقاوم سازی شدند و 7 پل نیز در دست اقدام است.
آخرین وضعیت احداث تقاطع های غیرهمسطح و بزرگراه ها در پایتخت نیز نشان می دهد که تقاطع غیرهمسطح بزرگراه های امام علی- صیاد شیرازی تجهیز کارگاه صورت گرفته و 7 پل، تقاطع، رمپ و لوپ در آن احدث می شوند که پیشرفت فیزیکی پروژه تاکنون 80 درصد بوده است. تونل آرش- اسفندیار خیابان آرش شرقی را به بزرگراه نیایش وصل می کند که شامل دو زیر گذر و تونل است که این پروژه نیز با پیشرفت فیزیکی 70 درصد همراه بوده است که از قرار معلوم در این پروژه برای ایجاد گالری 17 متری از روشهای پیچیده و سنتی استفاده شده است که فارغ از میزان تاثیرگذاری برای احداث این پروژه اقدامات بسیار دشواری انجام شد.
در حال حاضر ساخت بزرگراه حکیم و تقاطع های مربوط به آن با 62 درصد پیشرفت فیزیکی، تقاطع بزرگراه امام رضا(ع) و بزرگراه دولت آباد با 81 درصد پیشرفت فیزیکی و همچنین بزرگراه دولت آباد و تقاطع های مربوط با 79 درصد پیشرفت فیزیکی روبرو بوده است.
آنچه امروز معاون شهردار تهران از آنبه عنوان پروژه های در دست احداث نام برد، پروژه هایی است که از دوره گذشته مدیریت شهری طراحی و عملیات عمرانی آن آغاز شده بود و در حال حاضر پروژه جدیدی از سوی معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران برای توسعه زیرساخت های شهری تعریف نشده است.
ساخت دومین پل طبیعت تهران در بوستان چیتگر
از زمانی که پیروز حناچی معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران را برعهده گرفت، تنها پروژه ای که هیچگاه از سوی وی مورد نقد و انتقاد قرار نگرفت، طراحی و اجرای پل طبیعت بود. هر چند این پل از نظر سازه ای بیشتر یک پروژه معماری است که بر فرار بزرگراه مدرس احداث شده است، اما از نظر معاون شهردار تهران همخوانی این پروژه با مسائل زیست محیطی و شهرسازی باعث شده تا پل طبیعت به ایده ای برای ساخت پل طبیعت دوم در تهران شود.
آنطور که حناچی اعلام کرد؛ دریاچه از طرحی که در طرح تفصیلی و جامع شهرداری در سال 72 تدوین شده کوچکتر است و ما در حال بررسی این موضوع هستیم تا با نگاهی همچون پل طبیعت، پل بوستان چیتگر را به یک مقصد گردشگری تبدیل کنیم.
اخذ عوارض از بزرگراه های شهر تهران موضوع دیگری بود که معاون فنی و عمرانی شهردار تهران به آن اشاره کرد. از قرار معلوم شهرداری در نظر دارد تا پروژه نیمه کاره شهید شوشتری را با مشارکت بخش خصوصی تکمیل کند و با این روش می توان با اخذ عوارض بازگشت سرمایه سرمایه گذار را در این بخش تضمین کرد.
پیروز حناچی اعتقاد دارد؛ امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا شهروندان برای استفاده از اتوبان ها عوارض می پردازند. تحت این شرایط به جای استفاده از منابع عمومی پروژه ها قابل فروش به بخش خصوصی است و یکی از تاثیرات این اقدام کاهش سفرهای درون شهری غیر لازم است. ما ناچاریم به این سمت حرکت کنیم و در این روش مکانیزهای تامین مالی در شهر متفاوت می شود.
وی درباره سرانجام بزرگراه شهید شوشتری نیز توضیح داد: برای ادامه روند ساخت این پروژه باید فضای شکننده زیست محیطی کاملاً رعایت شود، شاید اگر بخواهیم این پروژه را انجام دهیم، طول تونل ها بیشتر شود و مشخصات فنی آن تغییر کند. این پروژه برای تامین اعتبار مانند سابق نخواهد بود و باید تامین اعتبار جدیدی برای آن پیش بینی شود. قرارداد بزرگراه شهید شوشتری در دوره مدیریت قبلی بسته و به پیمانکار ابلاغ شده است و ما در مورد بحث های مالی و زیست محیطی در حال بررسی هستیم و در حال حاضر دستور توقف آن را دادیم تا معضلاتی مانند تامین منابع مالی توسط بخش خصوصی و اخذ عوارض مالی و مباحث زیست محیطی آن را حل کنیم.