با یک حساب سر انگشتی می توان به این نتیجه رسیدکه بعد از تصویب مصوبه برج باغ ها در شهر تهران 5 هکتار باز باغات قدیمی پایتخت با هدف ساخت و ساز و برج سازی نابود و صدها اصله درخت قطع و یا خشکانده شدند. به رغم آنکه رسیدگی به پرونده های مربوط به از بین بردن فضای سبز در این تهران برعهده کمیسیون ماده 7 است، حال سوال این است که میزان درآمد شهرداری تهران از محل عوارض مربوط به قطع درختان چقدر بوده و مهمتر از همه اینکه این منابع مالی در چه زمینه ای هزینه شده است؟
به گزارش تیتر شهر: در طول 15 سال اخیر با تصویب مصوبه برج باغ ها بسیاری از باغات قدیمی شهر تهران تبدیل به برج های سر به فلک کشیده ای شدند تا به ریه های پایتخت فشار وارد کرده و مهمتر اینکه این مصوبه شوم باعث شد تا تعداد زیادی از درختان پایتخت قطع و یا خشکانده شوند تا جا برای ساختمان های بلند مرتبه سیمانی بیشتر باز شود.
ماجرای قطع و یا خشکاندن درختان در تهران تنها به تخریب باغات محدود نمی شود بلکه این تخلف حتی در جریان ساخت و ساز هایی که در املاک بزرگ و کوچک داخل شهر نیز انجام می شود، امکان دارد روی دهد. مانند قطع درختان داخل حیاط یک خانه بزرگ و قدیمی و یا در مقابل خانه های درحال ساخت از جمله اتفاقاتی است که در گوشه و کنار این شهر هر روز در حال روی دادن است.
قطع درختان چنار خیابان ولی عصر توسط مغازه دارهای این راسته نیز اتفاق جدیدی نیست و البته باید به تمام ایم موارد قطع درختان توسط پیمانکاران پروژه های عمرانی شهر تهران را نیز اضافه کرد.
در سال های گذشته زمانی که اعضای شورای شهر به قطع درختان شهر تهران اعتراض می کردند، مدیران شهرداری تهران به ویژه مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز پایتخت به محکوم شدن قاتلان درختان در کمیسیون ماده 7 و ملزم به پرداخت جریمه و همچین پرداخت عوارض در زمان ساخت و ساز اشاره می کردند، اما در طول سال های اخیر هیچ وقت اعلام نشد که هر سال چه میزان منابع مالی از محل عوارض قطع درختان به خزانه شهرداری تهران واریز شده و این منابع در چه راهی هزینه شده است.
موضوعی که امروز رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران نیز به آن اشاره کرد و گفت: حتی یک ریال از درآمد عوارض قطع اشجار، صرف خرید باغ نشده است.
بررسی های صدراعظم نوری نشان می دهد که طبق بند «ب» تبصره هشتم بودجه مصوب سال 97 شهرداری تهران، مبنی بر اینکه درآمد حاصل از ردیف 160308 با عنوان «وصول جرایم قانون حفظ و گسترش فضای سبز شهر تهران» صد در صد تخصیص یافته قلمداد می شود و سازمان بوستان ها و فضای سبز مکلف است درآمد مذکور را صرفاً در ردیف 301024572 با عنوان «تملک و احیا باغات با اولویت مناطق 7، 9، 10، 11، 17 و 20» به مبلغ دویست میلیارد ریال هزینه کند.
این در حالی است که بر اساس گزارش های دریافتی میزان تحقق درآمد حاصل شده از ردیف مذکور طی دو ماه ابتدای سال جاری مبلغ شصت و پنج میلیارد ریال است که طی بررسی های انجام شده از مناطق بیست و دوگانه شهر تهران این میزان بیشتر از مبلغ عنوان شده است، اما با گذشت قریب به سه ماه از سال جاری ،کارسازی لازم جهت تخصیص این درآمد به سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران جهت تملک و احیا باغات با اولویت یاد شده انجام نپذیرفته است.
یکی از نکات قابل توجه در کمیسیون ماده 7 این بود که تمامی پرونده ها در این کمیسیون به صورت دستی انجام می شد و به تازگی مدیرکل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران خبر از سیستماتیک شدن سامانه صدور پروانه شهرداری تهران داده است.
روند پیگیری پرونده هایی که به این کمیسیون ارجاع داده می شود به این صورت است که در بخش نخست، شورای شهر باید در مورد باغ بودن یا نبودن املاکی که مساحت عرصه آن ها بیش از 500 مترمربع است، مطابق قانون تعیین تکلیف کند. در بخش دوم، کمیسیون ماده 7 موظف است وضعیت درختان در تمامی املاک را فارغ از مساحت عرصه بررسی کند.
از قرار معلوم کمیسیون ماده ۷ شورای شهر در کنار باغات موجود، به حفظ درختان و فضای سبز در املاک غیر باغ نیز توجه ویژه ای دارد. در واقع، کمیسیون مسئول گسترش درختان در باغات و اتخاذ تصمیمات راهبردی برای حفظ فضای سبز در املاک غیرباغ است.
آمارهای این کمیسیون نشان می دهد که در سال گذشته حدود 10 هزار و 800 پروانه ساخت صادر شده است که از این تعداد، کم تر از یک درصد یعنی حدود 90 مورد براساس معیارهای قانونی به عنوان باغ پروانه ساخت دریافت کرده اند.
آمارهای این کمیسیون نشان می دهد که در سال گذشته حدود 10 هزار و 800 پروانه ساخت صادر شده است که از این تعداد، کم تر از یک درصد یعنی حدود 90 مورد براساس معیارهای قانونی به عنوان باغ پروانه ساخت دریافت کرده اند.
سال 93 شورای چهارم شهر تهران طرح اصلاحیه اخذ عوارض حفظ و گسترش فضای سبز شهر تهران را به تصویب رساندند که براساس آن در نهایت جریمه قطع درختان در تهران افزایش یافت.
طبق این مصوبه هر اصله درخت با محیط بُن ۱۵ تا ۳۰ سانتیمتر، ۱۰ میلیون ریال، هر اصله درخت با محیط بُن ۳۰ تا ۶۰ سانتیمتر، علاوه بر مبلغ ۵۰ میلیون ریال به ازای هر سانتیمتر مازاد بر ۳۰ سانتیمتر، یک میلیون ریال، هر اصله درخت با محیط بُن ۶۰ تا ۱۰۰ سانتیمتر، علاوه بر مبلغ ۲۰ میلیون ریال به ازای هر سانتیمتر مازاد بر ۶۰ سانتیمتر، ۲ میلیون ریال و هر اصله درخت با محیط بُن بیش از ۱۰۰ سانتیمتر، علاوه بر مبلغ ۶۰ میلیون ریال به ازای هر سانتیمتر مازاد بر ۶۰ سانتیمتر، ۵ میلیون ریال تعیین شده بود.
طبق تبصره 2 این مصوبه کمیسیون تشخیص باغات کمیسیون ماده ۷ قانون حفظ و گسترش فضای سبز در صورت قطع بدون مجوز درختان مجاز است با توجه به موقعیت ملک و نوع درختان و محیط بُن آنها جریمه فوق را تا ۵ برابر افزایش دهد. همچنین براساس تبصره 4 محکومیت مرتکبین قطع و یا از بین بردن درخت به مجازات قانونی و پرداخت خسارت، مانع از اخذ عوارض مقرر در این مصوبه نمیشود.
طبق تبصره 2 این مصوبه کمیسیون تشخیص باغات کمیسیون ماده ۷ قانون حفظ و گسترش فضای سبز در صورت قطع بدون مجوز درختان مجاز است با توجه به موقعیت ملک و نوع درختان و محیط بُن آنها جریمه فوق را تا ۵ برابر افزایش دهد. همچنین براساس تبصره 4 محکومیت مرتکبین قطع و یا از بین بردن درخت به مجازات قانونی و پرداخت خسارت، مانع از اخذ عوارض مقرر در این مصوبه نمیشود.
به رغم آنکه بر اساس تبصره 5 تمامی عوارض و جرائم متعلقه به حساب مستقلی که برای این منظور از طریق سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری تهران تعیین و افتتاح و به مناطق شهرداری تهران ابلاغ میشود به صورت متمرکز واریز شود و صرفاً جهت توسعه و تأمین فضای سبز در قالب بودجه سالیانه هزینه شده و گزارش مربوط هر ۶ ماه یکبار به شورای اسلامی شهر تهران ارسال و مهمتر از همه اینکه استفاده از وجوه حاصله خارج از مسیر و ماموریتهای تعریف شده ممنوع است؛ اما تا کنون گزارشی نه در رسانه ها و نه در صحن شورای شهر پیرامون این موضوع از سوی سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری تهران ارائه نشده است.