وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    «ایران»: نمایشگاهی از طراحی‌ها و اسکیس‌های جهانگیر درویش معمار پیشکسوت با عنوان «خاطرات کاغذی»،  در گالری فرمانفرما برپا شده است.

    ایران درودی نقاش
     همچنین روز سیزدهم شهریور‌ماه جشن تولد 85 سالگی این هنرمند برگزار خواهد شد. گالری فرمانفرما در خیابان کریمخان زند، خیابان خردمند شمالی، کوچه اعرابی دوم قرار دارد و علاقه‌مندان تا شانزدهم شهریور‌ماه همه روزه به غیر از دوشنبه‌ها از ساعت 12 الی 20 و روز جمعه از ساعت 16 تا 20  می‌توانند از آثار این هنرمند بازدید کنند. گفتار زیر، روایت ایران درودی از دوستی 50 ساله‌اش با  جهانگیر درویش و همچنین آثار این هنرمند است.
     
    60 سال از دوستی و آشنایی و معاشرت خانوادگی من با جناب جهانگیر درویش معمار مطرح ایرانی می‌گذرد. من سال 1346 وقتی از فرنگ به ایران بازگشتم، به استخدام تلویزیون درآمدم  و در آنجا با جناب جهانگیر درویش و همسر ایتالیایی‌‌اش  آشنا شدم. این آشنایی خیلی زود به رفاقت عمیقی بدل شد و من در تلویزیون تهیه‌کنندگی و کارگردانی دو برنامه تلویزیونی «دیدار» و «تاریخ و شناسایی هنر» را برعهده داشتم و از مشورت جمع دوستانم برای تولید و ساختن برنامه‌های فرهنگی و هنری  بهره می‌گرفتم. در این جمع چهره‌هایی مانند جهانگیر درویش، فریدون هویدا، هوشنگ طاهری، احمد شاملو و... حضور داشتند.
    برایم مهم بود که آثاری باکیفیت تولید کنم و من چهره‌ها و نام‌هایی از هنرمندان عرصه‌های مختلف را به این دوستان پیشنهاد می‌کردم، مثلاً می‌گفتم درباره آربی آوانسیان برنامه بسازم یا او را به برنامه‌ام دعوت کنم یا خیر؟!  این دوستان پس از بحث و تبادل نظر، به پیشنهاد‌های من رأی می‌دادند و اگر آن هنرمند رأی لازم را می‌آورد، به برنامه دعوت می‌شد. یادم هست در این برنامه‌ها به نمایش‌های متعددی که روی صحنه بود هم پرداختیم و من با واحد سیار بر صحنه نمایش حاضر می‌شدم و برنامه تولید می‌کردیم از آن جمله برنامه‌ای برای عباس جوانمرد ساختیم. همین‌طور برای مشاهیری مانند پروفسور محسن هشترودی هم برنامه‌ای ساختم.
    جهانگیر درویش در عین حال که هنرمند بود، شناخت خوبی نسبت به دیگر عرصه‌های هنر داشت و همواره نظر‌های دقیق و هوشمندانه‌ای را ارائه می‌کرد.
     از آن سال‌ها تاکنون او همواره در حلقه مشاوران با دانش من بوده است. از طرفی در حوزه معماری هم از چهره‌های سرآمد است و من ایشان را فخر هنر معماری ایران می‌دانم.  او در چهار قاره جهان بنا‌های خلاقانه و باشکوه و مثال‌زدنی را برپا کرده است که شمار زیادی از آنها در شهر‌های مختلف امریکاست و از چهره‌های مطرح معماری ایران در جهان است. در ایران هم معماری ساختمان تلویزیون شیراز و بندرعباس و مکان‌‌های دیگر را برعهده داشته است. از جمله من افتخار دارم که ایشان نقشه موزه‌ام را هم کشیده و به من هدیه داده است. او در  این سن و سال هم معماری به‌روز و آشنا با اتفاق‌های تازه هنر معماری جهان است. 
    در این نمایشگاهی هم که اخیراً برپاست، آثاری از طراحی‌ها و اسکیس‌هایش ارائه شده که عموماً آثار سال‌های جوانی این هنرمند است و طراحی‌ و نقاشی‌اش از کلیساهای ساخته شده در دوره قرون وسطی‌ است. از آثاری که خودشان در عرصه معماری خلق کردند، در این نمایشگاه طراحی‌هایی ارائه نشده است . امید دارم بزودی نمایشگاهی از آثار معماری خودشان هم برپا شود.
     این آثار هرچند حاصل تلاش‌ سال‌های جوانی جهانگیر درویش است اما دارای ارزش‌های زیبایی‌شناسی و خلاقانه  است و من به داشتن چنین دوستی مباهات می‌کنم. این روز‌ها در آستانه تولد 85 سالگی جهانگیر درویش هستیم و برایش آرزوی سلامتی و طول عُمر دارم. 60 سال معاشرت و دوستی و رفاقت در این مختصر نمی‌گنجد .اُمید که جوان‌های علاقه‌مند هنر بیش از پیش، قدر چنین هنرمندان عزیزی را بدانند و با ایده گرفتن از زندگی و آثار‌شان، راه‌شان را دنبال کنند.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی