وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    در حالی که به نظر می رسید کار شورای شهر تهران 14 مرداد به پایان برسد، چمران اعلام کرد که شورای چهارم تا 26 مرداد به کار خود ادامه خواهد داد.

     
     
    فرجه 2 هفته ای به شورای چهارم/ چمران: پایان کار شورا 26 مرداد استبه گزارش تیترشهر: موضوع پایان کار شورای چهارم تهران و آغاز بکار شورای پنجم از زمان برگزاری انتخابات در اواخر اردیبهشت ماه محل اختلاف بود.

    شورای نگهبان تاریخ اتمام فعالیت شورای چهارم را ابلاغ نکرد تا بر ابهامات این موضوع افزوده شود اما هفته گذشته رئیس شورای شچهارم شهر تهران اعلام کرد که 14 مرداد زمان پایان کار شوراهای چهارم است.
    بر همین اساس مهدی چمران امروز جلسه ای ترتیب داد تا در کنار تقدیر از خبرنگاران به ارائه گزارش عملکرد 4 ساله شورا بپردازد.
    اما در کمال تجب در میانه نشست چمران اعلام کرد که شورا تا 26 مرداد ادامه کار خواهد داد.
    با این حساب شورا 2 جلسه علنی و یک جلسه غیر علنی خواهد داشت.
    مشروح این نشست که امروز برگزار شد به شرح زیر استک
    مهدی چمران در آخرین نشست خبری خود به عنوان رئیس شورای شهر تهران گفت: در این نشست قصد دارم بیشتر شورای چهارم را مورد بررسی قرار دهم. همان طور که می دانید این شورا اولین باری بود که با 31 عضو تشکیل می‌شد‌.

    وی افزود: با وجود تفکرات مختلف در شورای چهارم این نهاد سعی کرد آن‌گونه رفتار کند که تفکرات سیاسی بر مسائل شهری غلبه نکند.

    چمران یادآور شد: شاهد بودیم که دوستانی از یک گروه طرحی ارائه می‌دادند و دوستان دیگر از جناح مقابل آن را تائید می کردند و اعضا مسائل مدیریت شهری را اولویت قرار می‌دادند. این موضوع یکی از ویژگی‌های مهم شورای شهر چهارم بود.

    رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: تا روز گذشته 365 جلسه داشتیم و شاید چهار یا پنچ جلسه دیگر را داشته باشیم.525 مصوبه عمومی در شورای شهر تهران داشتیم که 11 عدد از آن دو فوریتی بوده و 70 لایحه و طرح یک فوریتی داشتیم و بقیه به صورت عادی مورد بررسی قرار گرفته است.883 نامگذاری معابر در دوره چهارم انجام شده است.

    وی خاطر نشان کرد: در این دوره از شورا شاهد دقت در افتتاح پروژه‌ها بوده ایم و توانستیم از عهده وعده‌ها و گفته‌هایمان برآییم و تسلیم تضادها و درگیری‌های طبیعی که در هر جمعی وجود دارد، نشدیم.

    چمران با بیان اینکه در مقابل خوبی های مردم شهر همه خدمتگزار بودیم و باید بیشترین خدمات را ارائه می‌کردیم، افزود: پشیمانی در مصوبات شهری نداشتم و معتقدم اقدامات بسیار موثری در این شورا انجام شده است.

    رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که سیمای مناطق ۲۰ و ۲۱ تا کنون تغییری مناسب نداشته است و علت آن چیست؟، گفت: آنچه که اکنون دیده می‌شود حاصل تنها دو سال کار برای بازسازی سیمای شهر است و امیدوارم شورای پنجم به این منطقه شهر بیشتر رسیدگی کند.

    وی افزود: البته نمی‌توان برای همه شهر یک فرمول را اجرایی کرد و تنها گفته شد که معماری که انجام می‌شود معماری اروپایی و تقلیدی نباشد و متاسفانه در برخی نقاط ناخواسته طرح های فراماسونری اجرا می‌شود.

    چمران با اشاره به اینکه همواره تمام تلاش خود را برای حذف خطوط سیاسی در عملکرد شورا بکار بسته، یادآور شد: شفافیت های مالی ۱۲ سال شهرداری جناب قالیباف را باید با ادوار گذشته مقایسه کرد و البته  پس از ایشان شهردار شدن دشوار است.

    رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه شورای پنجم به دلیل ترکیبی که دارند شورایی موفق خواهند بود، گفت:بدون تردید موفقیت شورای پنجم موفقیت برای مردم و شهر تهران است، امیدورام شورای پنجم، شهرداری کارآمد و پرکار انتخاب کنند.

    چمران تاکید کرد: در دوره‌های گذشته در موارد مالی شاهد چک‌های وصول نشده بوده‌ایم. پس از شورای شهر قصد دارم به فعالیت دانشگاهی بپردازم.

    چمران با بیان اینکه تا آنجایی که توان داشتیم توانستیم در مسیر خدمت به مردم اقدام کنیم، گفت: همیشه معتقدم اقدامات ما کافی و شایسته مردم تهران نبوده است.

    وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا جریان اصول‌گرایی به صحن شورا وارد شده بود؟، تاکید کرد: تلاش و سعی من همیشه بر این بود که خط و خطوط سیاسی را به شورا وارد نکنم، به همین منظور در این سال‌ها حتی یک بار هم نام اصولگرایی و اصلاح‌طلبی را در صحن شورای شهر نیاوردم و اگر کسی هم در این خصوص سخنی می‌گفت به وی اعتراض می‌کردم، چرا که ما نباید اصولگرایی و اصلاح‌طلبی را با خط کش اندازه گیری کنیم.

    رئیس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: در شورا باید کار تخصصی انجام شود، به همین منظور معتقدم که خط فکری باید تنها در راه خدمت به مردم به کار گرفته شود.

    چمران با بیان اینکه هیچ لایحه و طرحی در این سال‌ها نبوده که از به تصویب رساندن آن پشیمان باشم و یا اگر وجود داشته باشد آن را به خاطر نمی‌آورم،  به همین منظور معتقدم هر آنچه که در شورای شهر به تصویب رساندیم در خدمت‌رسانی به مردم بسیار موثر بوده است.

    وی با بیان اینکه هم اکنون ساختمان‌سازی بر اساس طرح جامع و تفصیلی است، تصریح کرد: افتخار می‌کنم که طرح جامع و تفصیلی را در طی دو سال تهیه و به اجرا درآوردیم، چرا که نمی‌توان شهری بدون ضابطه شهرسازی داشت.

    چمران به میزان بدهی‌های شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: رقم بدهی‌های شهرداری تا 31 مرداد 95 حدود 19 تا 20 هزار میلیارد تومان بود که معاون مالی شهرداری تهران نیز آن را رسما در صحن شورا مطرح کرد.

    رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: هم اکنون بر اساس اطلاعات به دست آمده رقم بدهی‌های شهرداری تهران همین میزان است، به همین منظور اعداد و ارقام دیگری که در این خصوص مطرح می‌شود مورد قبول شورا و شهرداری نیست.

    وی با بیان اینکه نمی‌توانیم چکی را که در دو سال آینده وصول می‌شود به میزان بدهی‌های شهرداری اضافه کنیم، تاکید کرد: به شهرداری تهران اصرار کردیم که میزان بدهی‌های خود را در این زمان پرداخت کند تا پیش از این به رقم بدهی‌ها افزوده نشود.

    چمران با بیان اینکه بخش از بدهی‌ها متعلق به مترو است، افزود: به دلیل اینکه نتوانستیم از کمک‌ دولت‌ها برای ساخت مترو استفاده کنیم، به همین منظور از بانک‌ها وام گرفتیم تا بتوانیم مترو را برای خدمت‌رسانی بیشتر به مردم مورد بهره‌برداری قرار دهیم.

    رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما یک استاندار بی‌نام و نشان را برای شهرداری تهران انتخاب کردید، گفت: زمانی که ما احمدی‌نژاد را به عنوان شهردار تهران انتخاب کردیم جلسات کارشناسی زیادی در این خصوص برگزار شد که بعد از 64 نفر توانستیم احمدی‌نژاد را به عنوان شهردار تهران معرفی کنیم.

    وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در آن زمانی که احمدی‌نژاد به عنوان شهردار انتخاب شد فرمودند که رایحه خوش خدمت در شهر استشمام می‌شود و مردم به یک آرامش خاص در شهر رسیدند.

    چمران با تاکید بر اینکه در این دوره چهارم شورای شهر 323 تذکر در صحن شورا ارائه شد، گفت: اگرچه تذکرها در طی روزهای اول به صورت کتبی نوشته و داده می‌شد و رئیس شورای شهر موظف بود که پاسخ تذکر را از مسئولان دریافت و در اختیار اعضا قرار دهد، اما بعد از مدتی تذکرها شفاهی شد و اعضا آن را در صحن شورا مطرح می‌کردند.

    رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تذکر اعضا در خصوص سمن‌های شهرداری تهران افزود: شهرداری تهران نباید در این خصوص پاسخ بدهد.

    وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آماده همکاری در شورای شهر پنجم و رفع برخی از ابهامات هستید یا خیر؟ گفت: قبلا هم اعلام کردم که آمادگی هرگونه همکاری با شورای شهر پنجم را دارم و حاضرم با دستی باز همه تجربه‌های خود را در اختیار آنها قرار دهم.

    چمران به درخواست اعضا برای بازشماری 10 درصد از صندوق های انتخاباتی اشاره کرد و گفت: ما برای حضور در شورای شهر قبا ندوختیم، تنها درخواست دارم صحت انتخابات برای ما و مردم مشخص شود، به همین منظور معتقدم اگر تخلفی در انتخابات وجود نداشته، پس افراد نباید از بازشماری آن هراس داشته باشند.

    رئیس شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: نتیجه بازشماری هر چه که باشد آن را می‌پذیریم، چرا که نمی‌خواهیم خدشه‌ای به اعتماد و باور مردم به انتخابات وارد شود، به همین منظور اگر درخواست بازشماری آرا را داریم تنها برای رفع ابهامات است.

    وی با بیان اینکه برخی مسائل مطرح شده همیشه در راستای تثبیت مدیریت شهری بوده است، افزود: بدون شک تثبیت مدیریت در شورا و شهرداری بسیار حائز اهمیت است و باید مورد توجه قرار گیرد.

    چمران با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر اینکه تهران یک شهر سوخته است، یادآور شد: شهر سوخته جک است، چرا که معنی ندارد که تهران را شهر سوخته بنامیم، شهر تهران طی سال‌های گذشته تحول چشمگیری پیدا کرده که قابل انکار نیست.

    رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: شهردار باید همیشه هماهنگ و در کنار شورا حرکت کند، چرا که تنها با این امر می‌توانند تعامل خوبی با یکدیگر داشته باشند.

    وی با بیان اینکه  طی سال‌های گذشته شهرداری تهران 100 شرکت و سازمان داشت، تصریح کرد: زمانی که قالیباف شهردار تهران به شهرداری آمد یک اقدام اساسی و موثر انجام داد و آن هم کاهش  تعداد  100 سازمان و شرکت به تعداد 20 تا 30 شرکت بود.

    چمران به آخرین زمان شورای چهارم اشاره کرد و گفت: بر اساس قوانین دولت، شورای چهارم باید کار خود را به اتمام و شورای پنجم نیز کار خود را آغاز کند.

    رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: قوانین بعد از 15 روز از زمان ابلاغ آن لازم‌الاجرا است و باید در روزنامه‌های رسمی منتشر شود، به همین منظور دولت 10 روز زمان دارد که این قانون را ابلاغ کند. به همین دلیل تا زمانی که قانون به ما ابلاغ شود می‌توانیم جلسات رسمی شورا را در صحن علنی داشته باشیم.

    وی تاکید کرد: بر اساس قانون جلسه‌های شورای چهارم تا 26 مرداد به صورت رسمی برگزار خواهد شد.

    چمران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت انتخابات شورایاری‌ها را قانونی نمی‌داند، افزود: رئیس جمهور کشور اعلام کردند که انتخابات شورایاری‌ها عملی شود، به همین منظور با رئیس جمهور و وزیر کشور در این خصوص صحبت کردیم.

    رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی از مدیران شهری هم اکنون در سر کار خود حضور ندارند، گفت: همه اعضای شورا و شهرداری تهران بر اساس آیین نامه موظف هستند تا آخرین لحظه مسئولیت خود، کارهای خود را بدون هیچ گونه دلسردی ادامه دهند.

    وی با بیان اینکه هیچگاه دلیل کاهش اعضای شورای شهر از 31 به 21 نفر را ندانستم، افزود: بر اساس منطق تعداد اعضای شورای شهر باید حداقل به 23 نفر کاهش پیدا می‌کرد.

    چمران گفت: معتقدم حتی تعداد 31 نفر هم برای شورای شهر کم است، اگرچه هم اکنون مجلس اقدام به نوشتن طرح دیگری برای شوراهای سراسر کشور کرده و ممکن است تعداد اعضا باز هم به 31 نفر افزایش پیدا کند.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی