وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    در حالی که تولیدکنندگان هواپیما به دنبال راه‌های سبزتر پرواز از هواپیماهای الکتریکی تا سوختهای زیستی هستند، مهندسان معماری قصد دارند تا فضای فرودگاه‌ها را با محیط زیست سازگارتر بسازند.

    به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»، با افزایش سالانه ترافیک هوایی در سراسر جهان، پیدا کردن راه هایی برای ایجاد حمل و نقل هوایی سازگار با محیط زیست بسیار مهم است.
     
    در حالی که تولیدکنندگان هواپیما به‌دنبال راه‌های سبزتر پرواز از هواپیماهای الکتریکی تا سوخت های زیستی هستند، مهندسان معماری قصد دارند تا فضای فرودگاه ها را با محیط زیست سازگارتر بسازند.
     
    فرودگاه اسلو؛ سبز ترین فرودگاه جهان/ شاخصهای یک فرودگاه سبز
     
    در نگاه اول، به نظر می رسد که این یک چالش بزرگ است. به‌ هرحال، فرودگاه‌ها مکان های حمل و نقل عظیمی هستند که انرژی زیادی مصرف می کنند. با این حال، ترکیب کردن طراحی مهندسی هوشمند و تعیین اپراتورهای فرودگاهی می تواند سالها بطول بیانجامد.
     
    در راستای شهرت منطقه اسکاندیناوی به دلیل آگاهی از مسائل زیست محیطی، فرودگاه اسلو به عنوان سازگارترین فرودگاه با محیط زیست در جهان شناخته شده است.
     
    فرودگاه اسلو؛ سبز ترین فرودگاه جهان/ شاخصهای یک فرودگاه سبز
     
    ترمینال جدید فرودگاه اسلو واقع در نروژ که در ماه آوریل افتتاح می شود. این فرودگاه با امکانات جدید، قابلیت جابجایی حدود 32 میلیون مسافر بطور سالانه را دارد.
     
    ساختمان فرودگاه اسلو، اولین ساختمان فرودگاهی در جهان است که موفق به اخذ گواهینامه  BREEAM با رتبه عالی شده است. این گواهینامه پایداری ساختمان ها و پروژه های ساختمانی در سراسر جهان را ارزیابی می کند.
     
    هنریتر برگ، مدیر پروژه WSP در نروژ (یکی از سازمان هایی که در روند صدور گواهینامه حضور دارند)، می گوید: "در فرودگاه اسلو، تمرکز بر تهیه مواد ساختمانی سازگار با محیط زیست، راه حل های نوآورانه انرژی و مدیریت زباله است."
     
    مهندسان طراح شرکتی که ترمینال فرودگاه اسلو را طراحی کرده اند، معتقدند که هدف بلند پروازانه از ساخت این طرح،  کاهش مصرف انرژی به نصف است.
     
    یکی از این مهندسان می گوید: "ما این پروژه را با هدف تبدیل شدن به سازگارترین فرودگاه جهان با محیط زیست آغاز نکردیم."
     
    هدف طراحان این پروژه، دنبال کردن یک رویکرد جامع برای به حداقل رساندن اثرات کربن(سوختهای فسیلی) بوده است.
     
    دیوارها و پنجره های ترمینال فرودگاه اسلو طوری طراحی شده که بتوانند حداکثر استفاده از نور روز را داشته باشند ( استفاده حداکثر از نور خورشید در زمستان اسکاندیناوی یک چالش است).  مواد طبیعی مانند سنگ های و چوب های تهیه شده از جنگل های تحت کنترل و پایدار، بطور سخاوتمندانه در سراسر ساختمان استفاده شده است. 
     
    فرودگاه اسلو؛ سبز ترین فرودگاه جهان/ شاخصهای یک فرودگاه سبز
     
    یکی از طراحان فرودگاه می گوید: علاوه بر استفاده از مواد اولیه با بازدهی بالا، وجود چوب به این فرودگاه یک هویت «نوردیک»(کشورهای شمال اروپا یا اسکاندیناوی) می بخشد. ما معتقدیم که پس از دورانی که اکثر فرودگاه ها بصورت یکسان و شبیه به هم ساخته شدند، وقت آن رسیده تا از عناصری استفاده کنیم که به مسافران حس بودن در یک محیط خاص با هویت محلی خود را القا می کند.
     
    یکی از راه های استفاده بیشتر از شرایط محلی، طراحی سیستم خنک کننده با استفاده از برف است. در فصل زمستان، برف جمع آوری و در انبار ذخیره می شود و با عایق پوشانده می شود تا آب نشود.
     
    در فصل تابستان، آب ذوب شده برف برای خنک کردن ساختمان ترمینال استفاده می شود که خود باعث کاهش مصرف انرژی در ساعت های اوج گرما خواهد شد. در زمستان، فرودگاه از انرژی حرارتی طبیعی خورشید برای گرم شدن استفاده می کند.
     
    میزان بهینه سازی انرژی در پروژه ترمینال اسلو به  91٪ رسیده است؛ به این معنی که تنها 9٪ از مواد ساختمانی دور انداخته به عنوان "زباله های عمومی" طبقه بندی می شوند. 
     
    یکی دیگر از ویژگی های قابل توجه طراحی جدید، استفاده موثر از فضا است. این واقعیت وجود دارد که با وجود افزایش مساحت فرودگاه، زمان طی شده برای رسیدن به گیت ها در مقایس با قبل یکسان است.
     
    فرودگاه اسلو؛ سبز ترین فرودگاه جهان/ شاخصهای یک فرودگاه سبز
     
    در همین حال، شرکت اپراتور فرودگاه ملی «فیناویا» در فنلاند نیز به دنبال سازگار ساختن آن با محیط زیست است. این شرکت که 21 فرودگاه را در فنلاند اداره می کند، برنامه ای بلندپروازانه دارد که تا سال 2020 استفاده از کربن(سوختهای فسیلی) را به صفر برساند.
     
    در واقع، فرودگاه هلسینکی فنلاند ممکن است در اوایل سال جاری میلادی به هدفش برسد، در حالیکه یک نیروگاه بزرگ خورشیدی ساخته شده در فرودگاه به تولید انرژی می پردازد. سوخت اتوبوس ها و وسایل نقلیه فرودگاه نیز به سوخت های تجدید پذیر یا برق تغییر خواهد کرد.
     
    کشورهای اسکاندیناوی به سختی تلاش می کنند تا فرودگاه های خود را پایدارتر کنند.
     
    فرودگاه اسلو؛ سبز ترین فرودگاه جهان/ شاخصهای یک فرودگاه سبز
     
    ماهش رامانوجام، رئیس و مدیرعامل شورای ساختمان سبز آمریکا (USGBC)، سازمانی که گواهینامه جهانی سبز (LEED) را صادر می کند، می گوید که ترمینال 3  در فرودگاه ایندیرا گاندی هند و فرودگاه زیست محیطی گالاپاگوس نمونه هایی هستند که موفق به کسب گواهینامه طلایی از شورا شده اند.
     
    در فرودگاه دهلی، با تدابیری مثل استفاده حداکثری از نور طبیعی خورشید، استفاده از آب باران، نصب یک نیروگاه خورشیدی در فضای فرودگاه و تاسیسات تصفیه فاضلاب، و داشتن یک سیستم مدیریت ساختمان یکپارچه برای بهینه سازی مدیریت از انرژی و آب استفاده بهینه می کنند.
     
    در فرودگاه گالاپاگوس که نسبت به محیط زیست بسیار حساس است،  75 درصد از زیرساخت ها از مواد بازیافتی ساخته شده است. این فرودگاه از گیاهان آب شیرین کن استفاده می کند و تقریبا 100 درصد انرژی خود را از باد و خورشید تامین می کند.
     
    "فرودگاه ها نیاز به زمین بزرگ دارند و دارای مصرف بالای انرژی و آب، تولید عظیم زباله و گازهای گلخانه ای هستند، بنابراین وقتی ما درباره پایداری فرودگاه ها صحبت می کنیم، منظورمان فقط محیط زیست نیست.
     
    رامانجام می افزاید: "منظور از پایداری، مزایای سلامت مالی و بهداشتی و افزایش فضای سبز نیز هست."
     
    وی می گوید: "تا سالهای اخیر، بسیاری از اقدامات زیست محیطی در صنعت فرودگاه متمرکز بر دو موضوع کلیدی بود: آلودگی و سر و صدا. گرچه این ها اولویت های اصلی هستند، اما آنچه که اکنون شاهد آن هستیم، رویکرد جامعتری است که اپراتورهای فرودگاه به دنبال بهره‌وری انرژی در پایانه ها، مدیریت زباله ها، مدیریت آب و بسیاری دیگر از جنبه های دیگر هستند. "
     
    فرودگاه اسلو؛ سبز ترین فرودگاه جهان/ شاخصهای یک فرودگاه سبز
     
    در حالی که ما در انتظار عصر هواپیماهای الکتریکی هستیم،  به نظر می رسد که مسئله کلیدی برای ایجاد فرودگاه های سبز نه تنها در یک نوآوری در حال تغییر است، بلکه در انجام تغییرات مثبت کوچک در سراسر جهان است.
     
    منبع: سی ان ان

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی