وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    فضای سبز جای ساختمان های خطرناک را می گیرد/ انبار نفت شهران؛ انباری که روی گسل زلزله هاست
     
    به گزارش تیتر شهر؛  طی سالیان گذشته، ساختمان های بسیار زیادی مجوز ساخت روی گسل را دریافت کردند. ساختمان هایی که صاحبان آن غافل از این هستند که هر لحظه با خطر رو به رو هستند و یک زلزله برای پایتخت کفایت می کند.
     اندکی بیش از دو سال از تصویب نقشه پهنه های گسل های تهران در شورای عالی معماری و شهر سازی و ابلاغ آن توسط معاون اول ریاست جمهوری گذشته است. در چارچوب این نقشه، محدوده گسل های تهران با دقت بیشتری مشخص شده. این مصوبه برای اجرا به شهرداری تهران ابلاغ شده است.
    با وجود سه گسل اصلی شمال، شرق و گسل ری در جنوب کمتر قسمتی را می‌توان یافت که در فاصله‌ای مناسب از سه گسل فوق واقع شده باشد. گسل شمال تهران از لشکرک و سوهانک شروع شده تا فرحزاد و حصارک و از آنجا به سوی غرب امتداد می‌یابد. این گسل در مسیر خود، نیاوران، تجریش، زعفرانیه، الهیه و فرمانیه را در بر می‌گیرد .در این راستا مسئله قابل توجه مدیریت بحران این مهم قبل از ایجاد مشکل در پایتخت است. 
     یکی از جایگاه هایی که دردسر ساز خواهد بود، انبار نفت شهران است.  این انبار گذشته در خارج شهر ایجاد شده اما در حال حاضر با توسعه تهران این مخازن به درون شهر آمده و به دلیل گستردگی که دارد امکان جابه جایی سریع آن نیست. در حقیقت می توان گفت انبارهای نفت ، چسبیده به اولین نقطه شروع حریم منطقه پنج است که به دلایل مختلف امنیتی و ایمنی، شهرداری وشورای اسلامی شهر تهران بارها در خواست کرده اند که این مرکز از این نقطه جا به جا شود چرا که ممکن است خطراتی را برای شهروندان به دنبال داشته باشد. اما باید فکری پیش از واقعه برای آن بشود. 
    مجید فراهانی  رییس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر با تأیید این مطلب مبنی بر اینکه 245 ساختمان روی گسل‌های حساس تهران قرار دارند، بیان کرد: کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران گزارشی در این خصوص تهیه کرده است که آن گزارش نشان می‌دهد در گسل‌های خطرناک شهر تهران به خصوص گسل شمالی (سوهانک، زعفرانیه و شهران) نه تنها خانه و برج سازی انجام می‌شود بلکه بسیاری از صنایع حساس و مهم  مثل انبار نفت شهران دقیقا روی گسل ساخته شده است.
    وی با بیان این مطلب که در گذشته مجوز ساخت بیش از چهارصد برج مسکونی روی گسل صادر شده است، گفت:  این 400 برج مسکونی دقیقا روی گسل قرار دارند.  بیشترین مجوز ساخت برج در منطقه زعفرانیه صادر شده است.
    فراهانی در ادامه افزود: بیش از 400 برج روی گسل شمالی تهران که خطرناک‌ترین گسل تهران تلقی می‌شود، قرار دارد.  اگر این گسل فعال شود تمامی برج‌ها در خطر جدی قرار خواهند گرفت.
    رییس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران با بیان این مطلب که شورای شهر تهران گزارشی را دراین خصوص به کمیسیون شهرسازی ارائه کرده، گفت: کمیسیون شهرسازی در وزارت راه و شهرسازی تشکیل می‌شود و همه متولیان شهرسازی شهر تهران در آن حضور دارند. این کمیسیون ممنوعیت ساخت برج‌ها و تأسیسات مهم را تصویب کرده است تا به هیچ‌عنوان مجوز ساخت برج و تأسیسات حیاتی و مهم روی گسل‌ها صادر نشود.
    وی در پاسخ به این سوال چرا در این شرایط جابه‌جایی و نقل مکان تأسیسات صورت نمی‌گیرد، بیان کرد: باید به مرور زمان برنامه ریزی شود تا این اتفاق هرچه سریع‌تر صورت گیرد. این تأسیساتی که روی گسل قرار دارند و به خصوص تأسیسات مهمی که امنیت شهر را به خطر می‌اندازد (انبار نفت شهران که یکی از بزرگترین مشکلات شهر تهران است.) باید تخلیه و به مکان مناسبی منتقل شوند؛ در آینده هم می‌توان از زمین‌های تخلیه شده به عنوان فضای سبز استفاده کرد.
    رییس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران در پایان یادآور شد:  بلافاصله با مستقر شدن شورای پنجم این موضوع در دستور کار قرار گرفت و ممنوع قلمداد شد. شهرداری در یک سال گذشته هیچ مجوز ساخت برج، تأسیسات و تجهیزات استراتژیک روی گسل‌ها را صادر نکرده است.
    موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۳/۰۷

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی