قابلیت برنامه ریزی
معمار شهر - بسته به نوع برنامه و وضعیتی که جامعه در آن قرار دارد، برنامه ها ممکن است طبق اساسنامه یا قانون اداری صریحاً مجاز یا مورد نیاز باشند. به عنوان مثال، هر ایالتی/استانی اساسنامه، قانون و مقررات برنامه ریزی خود را دارد که یک قسمت از آن جوامع را وادار به صدور مجوز یا نیاز به تهیه یک برنامه جامع می نماید که در برخی از استان یا شهرها به عنوان برنامه های عمومی یا اصلی آن منطقه نامیده میشوند. مقررات و اساسنامه هر یک مشخص میکند که چه عناصری در برنامه مورد نظر گنجانده شده و روند مورد نیاز برای تهیه و تصویب و اتخاذ آن چیست.
ایالت ها یا استانها همچنین غالباً از قدرت تصمیم گیری اداری خود برای مشخص کردن، اصلاح و تفسیر قانون یا اساسنامه مورد استفاده محدوده خود استفاده می کنند. علاوه بر قوانین برنامه ریزی ایالتی؛ برنامه های کلان تر و در سطح کشوری که به موجب قانون تعیین و تنظیم شده اند؛ گاهاً مستلزم تهیه برنامه هایی از یک نوع خاص به عنوان شرط مشارکت در فرآیند برنامه ریزی هستند. در ادامه طی جدولی نمونه هایی از برنامه هایی که توسط مقررات ایالتی یا دولت مرکزی مجاز و یا مورد نیاز هستند، آورده می شوند.
با اینحال؛ در بیشتر مواقع؛ بسیاری از انواع برنامه ها به صراحت مجاز نیستند یا در مقررات ایالتی و یا دولت مرکزی آورده نشده اند. مثالها شامل انواع مختلفی از برنامه های منطقه، از جمله برنامه های محله، نقشه راه ها و نقشه های مرکزی شهر و برخی از انواع برنامه های کاربردی مانند پارک ها و برنامه های فضای باز، برنامه مسیر دوچرخه و برنامه جنگل های شهری است. محتوا و قالب این برنامه ها و بسیاری دیگر مانند آنها؛ در درجه اول با روش برنامه ریزی حرفه ای هدایت باید بشوند. آنها همچنین انواع برنامه هایی را نشان می دهند که تغییرات زیادی در فرم و محتوای آنها وجود دارد.
Ref: Larz T. Anderson, AICP, Santa Rosa, California
William R. Klein, AICP, American Planning Association, Chicago, Illinois
Stuart Meck, FAICP, American Planning Association, Chicago, Illinois
عالی