قالیباف را اصولگرا نمی دانم/ ساخت تونل با ساخت مترو فرق دارد/ احتمال فروش پارک ها در وضعیت کنونی !
۲۶ مرداد ۱۳۹۶
شورای چهارم به روزهای پایانی خود نزدیک است اما سوالی که این روزها پیش می آید این است که در این شورا چه گذشت؟ خبرنگار تیتر شهر برای این مهم به سراغ رحمت الله حافظی، عضو منتقد شورای شهر چهارم رفت و ماجرا را از او جویا شد.
به گزارش تیتر شهر؛ شورای چهارم به روزهای پایانی خود نزدیک است اما سوالی که این روزها پیش می آید این است که در این شورا چه گذشت؟ در بخش قبل به بحث پر چالش باغات و صیانت از فضای سبز در تهران پرداخته شد. در این بخش به بحث جنجالی نا ایمنی مترو و چالش های شورای چهارم خواهد گذشت.خبرنگار تیتر شهر برای این مهم به سراغ رحمت الله حافظی، عضو منتقد شورای شهر چهارم رفت و ماجرا را از او جویا شد.
- جناب آقای دکتر حافظی با توجه به اینکه اعتراضات زیادی در صحن شورا جهت نداشتن ایمنی خطوط مترو انجام گرفت. بخش زیادی از این اعتراضات توسط شما طرح شد. این افتتاح زود هنگام و نداشتن ایمنی خطوط را ناشی از چه مسئله ای می دانید؟
تعریف مترو این نیست که تونل بسازیم و ریل بزنیم؛ این راه اندازی نیست. بایستی استاندارد های بین المللی رعایت شده باشد و ایمنی خط تضمین شود و بارگذاری گرم و سرد به اصطلاح فنی خودشان انجام پذیرد.
این عجله ها و تعجیل ها در آخر دوره، من را به یاد افتتاح خط آهن شیراز انداخت. و بروید چک کنید ببینید که چه زمانی افتتاح شد و به چه صورت افتتاح شد و چه کسانی با اولین حرکت قطار سفر کردند و چه مدت تا زمان بهره برداری کامل طول کشید و این خط چه مدت تعطیل بود. این تعجیل در راه اندازی همان معنا را می دهد. امروز در نشریه ای دیدم که نوشته بود مترو تهران تمام شد؛ هدف آقایان هم همیناست که بگویند ما تمام کردیم. این رفتارها پوپولیستی است. در اصل خطی که ایمن نیست را راه اندازی کردیم؛ غافل از اینکه ساخت تونل با ساخت مترو فرق دارد.
- گزارشی در مورد خط هفت در صحن علنی قرائت کردید که بحث بسیاری در پی داشت. بعد از آن گزارشات شما را تکذیب کردند. در این خصوص توضیحی لطف می کنید؟
در مورد خط هفت وقتی که راه اندازی می شد یک گزارش و پرینتی از داخل مجموعه حمل و نقل ترافیک در اختیار ما گذاشته شد که یک نسخه را حمل ونقل و یک نسخه را شهردار در اختیار دارد. من به استناد آن، طرح موضوع کردم که بنابر گزارش های خودتان این خط ایمن نیست. هواکش بین تونلی 14 درصد پیشرفت دارد که دو درصد آن طراحی است یعنی عملا هیچ. و همین طور مسائلی که به آن اشاره شد؛ اما در مقابل اعتراضات من، آقایان آن قائله در مقابل صحن شورا ایجاد کردند و عنوان کردند گزارشات من شب نامه است و این اطلاعات صحیح نیست.
- با توجه به اینکه می گویید آن گزارش در دست شهردار هم بوده، چگونه است که گفته شده اطلاعی از آن نداشتند؟
متاسفانه در جلسه بعد از اعتراضات بنده، کما اینکه شاهد بودید در ابتدای جلسه معاون شهردار اعلام کرد که این گزارش را ما در اختیار نداریم و اگر مکاتبه ای هم بوده در اختیار ما بگذارید ولی چون حافظی ارائه کرده است ما از این طریق این مورد را بررسی کردیم و صحت ندارد و این بیانات ایشان بود؛ اما در ابتدای جلسه و به فضل خدا در فاصله یک هفته ای توانستم گزارشاتی از داخل مجموعه ی بهره برداری مترو بدست بیاورم. گزارشی که 2 روز قبل از افتتاح مترو به مدیر عامل مترو ارسال می شود. چیزی حدود 14 و 15 بند که دقیقا تک تک مشکلاتی را که در خط وجود دارد را بیان می کند و در انتها اعلام می کند که این خط نباید فعلا مورد بهره برداری قرار بگیرد و اشاره کردم یکی به این علت که سیگنال این خط کامل نیست و یکی این که طول قابل توجهی از خط در صورت متوقف شدن آن نمی دانیم در کجا قرار دارد. یعنی حرکت قطار کاملا کور است. در جایی دیگر در این گزارش اشاره کردم که روی سوزن ها دوربین نداریم و احتمال خروج قطار از خط وجود دارد و هواکش ها کامل نیست؛ ایراداتی را هم ذکر کردم و جزئیات آن در اختیار دوستان هست. اما وقتی اعلام کردند که این ها شب نامه است من با ذکر شماره نامه و تاریخ اعلام کردم گزارشات صحت دارد و حتی روز افتتاح 2 نفر از مدیران داخل مجموعه یادداشتی برای مدیرعامل سیستم اتوماسیون مجموعه بهره برداری مترو گذاشته بودند که آن موارد هم قرائت کردم؛ جالب بود زمانی که این موارد را بیان کردیم آقای معاون حمل و نقل پشت تریبون گفتند که بله به کسی که این گزارش را تهیه کرده است باید جایزه داد.
- این گفته دقیقا چه معنایی دارد؟
یعنی تایید کردیم که این اشکالات وجود دارد و این نکات صحت دارد. بلافاصله درخواست بازدید از خط را داشتم و اعلام کردم اگر این بازدید را نگذارید از دادستان درخواست می کنم تا کمیته ای را برای این کار تایید کنند که ترتیب بازدید داده شد. در زمان بازید هم مشخص شد که این گزارش کاملا صحت دارد چون یک ماه از زمان افتتاح خط گذشته بود و تا زمان بازدید بخشی از نقایص را تکمیل کرده بودند. طی گزارشی که خانم مدیر مجموعه اتاق فرمان اعلام کردند که طی یک ماه سیگنالینگ ها در بخشی از قسمت های خط تکمیل شده است و هفته های آینده بخش های دیگری در حال تکمیل است و صحت آن گزارش کاملا تایید شد و متاسفانه شاهد این بودیم که بعد از بازدید، آقای رئیس شورا فرمودند که این خط بر اساس استاندارد ها ساخته شده و کسانی که ذهن مردم را تشویش کردند باید عذرخواهی کنند. به هر حال باید تحمل کرد تا بگذرد.
- در خصوص خط 8 هم این گفته صحت دارد و خط نا ایمن است؟
خطی که به تازگی افتتاح شد ادامه خط یک است و خطی با نام هشت نداریم. در خصوص ادامه خط 1 بواسطه اتفاق و گزارشی که در اختیار من قرار گرفت، حساسیت آقایان بیشتر شد و اجازه ندادند که که گزارشی تا این لحظه در مورد ادامه خط 1 در اختیار من قرار بگیرد؛ سعی می کنم تا گزارشات کارشناسی شده ای داشته باشم و به استناد آن صحبت کنم؛ اما به عنوان یک شهروند که در صحن شورا هم اعلام کردم وقتی از تهران خارج می شویم و به سمت فرودگاه امام می رویم می بینیم که در بخشی از این مسیر فاصله اتوبان تا خط بسیار کم است و تنها مانع بین این دو خط یک طول و یک فنس است. تصور کنید خودرویی که با سرعت 120 کیلومتر تردد می کند به هر دلیلی از مسیر منحرف می شود و در این فاصله که یک فنس بیشتر نیست، میتواند منجر به یک حادثه ناگوار گردد. درخواست ما این بود که در کوتاه ترین زمان ممکن موانع استانداردی پیش بینی و نصب شود که این عاملی است که کاملا مشخص بوده و نیاز به کارشناسی هم ندارد. باید به آن عمل شود؛ قطعا اگر بتوانند گزارش کارشناسی شده ای تا زمانی که تا پایان عمر شورا باقی مانده است بدست بیاید حتما مطرح خواهم کرد.
- در مصاحبه های خود عنوان کرده اید که تهران شهر سوخته است. این اصطلاح به چه دلیل مورد استفاده است؟
این اصطلاح را قبلا هم به کار برده ام؛ یکی از مصادیق آن که بیان می کنم و اطلاع دقیقی هم راجع به آن دارم بخشی از حقوق فروردین و اردیبهشت و حتی ماه گذشته و تیرماه بود که برای پرداخت آن از بانک شهر وام گرفتند؛ قطعا شهری که شهردارش برای پرداخت حقوق وام بگیرد و بازپرداختش را برای تیم بعدی واگذار کند یکی از مصادیق شهر سوخته است و حالا هر چقدر هم که شما در زمینه ظاهر سازی روی شهر کار کرده باشید؛ مسائل زیر ساختی دچار تزلزل است. حقوق ثابت پرسنل چیزی است که تا پایان سال بایستی محاسبه شده باشد و پیش بینی های لازم را انجام داده باشند. زمانی که زیر ساخت ها را نمی توانید پوشش بدهید و تحمیل کنید؛ به شهر سوخته بیشتر شباهت دارد. هرچند ظاهر آن خیلی هم پر آب و رنگ باشد؛ در همین راستا بود که آقایون مجبور شدند که شهر آفتاب و شرکت شهروند را به فروش برسانند. دلیلی نداشت که این کار را بکنند من یک بار به این موضوع اشاره کردم که اگر همین روال ادامه داشته باشد کم کم پارک جمشیدیه و ملت و بوستان لاله را هم به فروش می رسانید؛ یعنی مجبور به چنین کاری می شوند و این قابل پذیرش نیست و جای تاسف هم دارد.
- وقتی شما انتقادات را کلید می زدید، اصولگرایان چه واکنشی نسبت به شما نشان می دادند؟
یکی از گله هایی که اصولگرا ها بر من داشتند این بود که می گفتند حرفت درست است و قبول داریم. حاشیه نداری و دنبال سو استفاده نیستی؛ فقط خطای تو این است که این مسائل را در عرصه ی افکار عمومی مطرح می کنی. چون قبل از این کار باید موضع را پشت درهای بسته مطرح کنی و من در جواب مطرح کردم که من 6 ماه اول تا یک سال این کار را کردم ولی وقتی نتیجه ای نگرفتم و نا امید شدم و احساس کردم که شما خودتان را تابع شهردار می دانید، به واسطه اینکه اعتقاد دارید که اصولگرا هستید و ایشان را هم اصولگرا می دانید که من قالیباف را اصولگرا نمی دانم امیدی به شما نداشتم و لذا بهترین روش این بود که به افکار عمومی منتقل کنم. اوایل هم خیلی از خبرگزاری ها پرداختند اما یکی دو ماه بیشتر طول نکشید با توجه به اعمال نفوذی که مجموعه شهرداری روی خبرگزاریها و حتی صدا و سیما داشت خبرهای حافظی در لیست سیاه قرار گرفت و لذا ا ظرفیت فضای مجازی وارد شدم و از آن استفاده کردم و این اتفاقات هم به پشتوانه همان ظرفیت شکل گرفت.
- به نظر شما صدا و سیما تا چه میزان زیر نفوذ شهرداری تهران است؟
مصداقی از صدا و سیما اعلام می کنم؛ چون این موارد به عنوان تاریخ شفاهی ثبت خواهد شد. زمانیکه من از وزارت بهداشت و سازمان تامین اجتماعی خارج شدم به واسطه تجربه 30 ساله ای که در نظام سلامت داشتم وقتی برنامه های تخصصی مثل نبض را که جمعه ها پخش می شد و همین طور اگر در شبکه خبر بحث های تخصصی و فنی درباره نظام سلامت و همین طور گفتگو ویژه خبری مرتبط با نظام سلامت و بیمه ها بود؛ پخش می شد نگاه می کردم. علی رغم اینکه جایگاهی نداشتم ولی این ظرفیت را داشتم که روی خط و روی آنتن زنده زنگ میزدم و نقدم را اعلام می کردم و می گفتم من به این صحبت هایی که کارشناس های برنامه بیان می کنند نقد دارم و روی آنتن صحبت می کردم و می گفتم کدام حرف درست است وکدام غلط. نظرم را بیان می کردم این ظرفیت را داشتم که این کار را بکنم. وقتی موضوع واگذاری املاک نجومی مطرح شد؛ متوجه شدم که قرار بر این است که آقای امانی معاون اول شهردار در گفتگو ویژه خبری شرکت کند. زمان پخش برنامه ساعت 10 شب بود. من 5 ساعت قبل یعنی ساعت 5 عصر متوجه شدم که قرار است این گفتگو به تنهایی روی آنتن برود. در صورتیکه گفت و گو دونفره است. به قائم مقام صدا و سیما زنگ زدم و مسئله را توضیح دادم و گفتم که تنهایی روی آنتن رفتن که گفتگو نیست و درخواست می کنم که فرصتی هم برای بیان نظرات مخالفین ایجاد کنیم. ایشان هم اعلام کردند که بعید می دانم چنین چیزی باشد؛ اما به من قول دادند که موضوع را بررسی می کنند که اگر صحت داشت هماهنگ می کنم حتی اگر شده تلفنی هم روی خط رفت. تا این لحظه اگر به شما خبر دادند، به من هم خبر دادند. یعنی نفوذ شهرداری روی صدا و سیما دراین حد است. که قائم مقام صدا و سیما نمی تواند هماهنگ کند عضو شورای شهر و نماینده مردم روی آنتن برود و حرف بزند. در صورتیکه در گذشته خیلی راحت و بدون هماهنگی با مدیران اجرایی صدا و سیما این کار انجام می گرفت. نفوذ در این حد است. و متاسفانه خیلی از اخبار و اتفاقات تحریف شده و به مردم منتقل می شود.
۹۶/۰۵/۲۶