وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    اخیراً حسین عبده تبریزی، مشاور وزیر راه و شهرسازی اظهار کرده قیمت‌ها در بازار زمین، بادکنکی است و قیمت در این بخش به‌مرورزمان کاهش می‌یابد.

    قیمت‌های بادکنکی زمین ربطی به نوسانات ارز ندارد/ اهمال دولت‌ها در عرضه زمین‌های مناسبعضو هیئت‌مدیره انجمن انبوه‌سازان در گفت‌وگو با «صما»:

    قیمت‌های بادکنکی زمین ربطی به نوسانات ارز ندارد/ اهمال دولت‌ها در عرضه زمین‌های مناسب

    اخیراً حسین عبده تبریزی، مشاور وزیر راه و شهرسازی اظهار کرده قیمت‌ها در بازار زمین، بادکنکی است و قیمت در این بخش به‌مرورزمان کاهش می‌یابد.

    عبده تبریزی بابیان اینکه بخش زمین ماهیتی متفاوت از بخش آپارتمان دارد تأکید کرده بنابراین نباید با دوربینی که بخش آپارتمان تحلیل می‌شود سراغ بخش زمین رفت. او همچنین ادامه داده روند افزایش قیمت در بخش زمین اگرچه در این چند ماه متوقف بوده و امکان دارد تا حدودی بالا رود اما به نظر نمی‌رسد، قیمت‌ها در بازار زمین حتی به‌اندازه شاخص تورم رشد پیدا کند. او اظهار کرده آنچه برای بازار زمین مشخص است، آن است که قیمت‌ها در این بخش به‌تدریج شروع به کاهش می‌کنند البته اینکه سرعت کاهش قیمت تا چه حد باشد تا حدود زیادی به روند سایر بازارها و متغیرهایی همچون قیمت دلار و سکه دارد.

    به گزارش خبرنگار «صما» همزمان با این اظهارنظر محمدمهدی مافی –عضو هیئت‌مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران بابیان اینکه مجموعه‌ای از شرایط باعث افزایش قیمت زمین شده است تأکید کرد: هرچند که افزایش بازارهای موازی مسکن شامل طلا، سکه و ارز نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در افزایش قیمت زمین و مسکن داشته است اما از سوی دیگر نباید از این مسئله غافل شد که عدم بسترسازی برای آماده‌سازی زمین نیز سبب شده است که مردم برای جبران این نقیصه به سمت محل‌های مناسب مسکونی سوق پیدا کنند همین مسئله نقش بسیار کلیدی درافزایش قیمت زمین ایفا می‌کند.

    وی بابیان اینکه در شرایط فعلی بی‌برنامگی دولت در عدم توسعه زمین‌های مناسب در پهنه‌های مختلف ازیک‌طرف و افزایش جمعیت کشور از سوی دیگر کاهش سرانه ضریب دسترسی مردم به زمین‌های مناسب شده است خاطرنشان ساخت: مجموعه‌ای از عوامل مختلف نظیر معضلات زیست‌محیطی و خشک‌سالی، بی‌برنامگی در تأمین زمین مناسب، افزایش سرانه جمعیت کشور و عدم پاسخ مناسب به نیاز این جمعیت سبب شده است که قیمت زمین در این سال‌ها روبه رشد باشد و این مسئله درکلان شهرها تشدید شده است.

    این انبوه‌ساز با تأکید بر اینکه نوسانات بازار ارز و سکه بر روی تمام اقتصاد کشور تأثیرگذار است بنابراین می‌توان گفت که قیمت زمین نیز تحت تأثیر این مسئله است تأکید کرد: اما درعین‌حال نباید از این مسئله غافل شد که در قیمت زمین شاهد افزایش نرخ‌ها باشیم که البته این افزایش قیمت درکلان شهرها که امکان دسترسی مردم به شغل مناسب وجود دارد به‌مراتب بیشتراست و بنابراین افزایش تقاضا و نامعادله عرضه و تقاضا در این زمینه سبب شده است که شاهد رشد قیمت زمین باشیم.

    وی بابیان اینکه مسئولان برای ایجاد جو روانی مثبت ناگزیر هستند که بعضاً از تحلیل‌های کارشناسی فاصله بگیرند گفت: احتمالاً منظور آقای عبده تبریزی از به‌کارگیری اصطلاح بادکنک برای قیمت زمین همان اصطلاح رایج حباب است و اتفاقاً باید گفت که با توجه به شرایط فعلی قیمت‌ها در زمین بادکنکی نیست و باید امیدوار بود که قیمت‌ها در این بازار افزایش نداشته باشند.

    عضو هیئت‌مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران درعین‌حال تأکید کرد: هرچند که کاهش نوسانات نرخ ارز و طلا نقش بسیار مؤثری در کاهش تورم قیمت زمین و مسکن دارد اما باید در نظر داشت که افزایش قیمت زمین در کشور بخش عمده‌ای ناشی از کمبود عرضه زمین مناسب است و با این شرایط انتظارمی رود که دولتمردان باسیاست‌های درست مترصد افزایش عرضه زمین مناسب باشند و از این منظر زمینه‌ای کاهش قیمت این کالا را فراهم کنند.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی