به گزارش «صما» در این نشست محمد سعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی با مدیران شهرسازی استانهای کشور در خصوص دغدغهها و چالشهای بخش شهرسازی و معماری استانها در ساختمان وزارت راه و شهرسازی به مباحثه پرداخت.
لزوم بازنگری و تغییر طرح جامع تفصیلی
در ابتدای این همایش بعد از معارفه مدیران شهرسازی و معماری استانها محمد سعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی بابیان اینکه وضعیت آثار تاریخی بسیار اسفناک و دردناک است گفت: وضعیت آثار طبیعی و مصنوعی و فرهنگی در تمام استانها روبه نابودی است.
ایزدی گفت: در حال حاضر به نقطه خطرناک زیستمحیطی و چالشهای شهری رسیدهایم؛ و برای پاس داشت منابع طبیعی و مصنوع باید یک تعامل و همکاری همهجانبه داشته باشیم.
وی گفت: در حال حاضر بهشدت نیازمند تغییر رویکرد توسعهای هستیم و در این خصوص باید طرح جامع تفصیلی موردبازنگری و تغییر قرار بگیرد.
ایزدی گفت: متأسفانه علیرغم تلاشهای صورت گرفته برای کنترل کیفیت طراحی و ساخت بناهای ساختهشده، همچنان شاهد تولید بناهایی با ویژگیهای صوری و کیفی نامطلوب در شهرهایمان هستیم.
وی گفت: یکی از راههای برونرفت از معضل حاضر، ارتقای سطح کیفی در بناهایی است که از یکسو موردتوجه و اقبال جمعی از شهروندان، صاحبنظران و طراحان باشد و از سوی دیگر با پشتوانه نظارتی از سوی مراجع ذیصلاح در امر معماری و شهرسازی طراحی و اجراشده باشند.
ایزدی در بخش دیگر سخنانش اشارهای به سازمان بازآفرینی شهری داشت و گفت: این سازمان مورد تصویب دولت قرارگرفته است. سیاست بازآفرینی تلاش دارد برنامههای گوناگون جهت ارتقای کیفیت زندگی را در شهرهایی که هماکنون با مسائل و پیچیدگیهای بسیار زیادی روبهرو هستند اجرا و شرایط زندگی و سکونت در این نواحی را بهبود بخشد.
ایزدی در ادامه سخنانش بهسازی، نوسازی و مقاومسازی مسکن، توسعه امکانات و خدمات روبنایی و ارتقای زیرساختهای شهری و محلهای، بهسازی و ارتقای فضاهای شهری و محلهای و توسعه قلمرو عمومی و ارتقای توانمندیهای اقتصادی، ظرفیتسازی اجتماعی و نهادی را از ارکان اصلی بازآفرینی شهری خواند و افزود: قصد داریم تا در این سلسله نشستها به بررسی و تشریح این ارکان که در تبیین سیاست بازآفرینی شهری به آن اشارهشده است بپردازیم.
5 رویکرد جدید وزارت راه و شهرسازی در دولت دوازدهم
مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در ادامه با تأکید بر اینکه سیاست بازآفرینی، سیاستی جامع و یکپارچه بوده و برای هدایت روند رشد و توسعه شهرها در پاسخ به چالشهای برآمده از تغییرات و نیازهای نسل جدید به کار گرفتهشده است گفت: این سیاست در صورت اجرا درنهایت ضمن پیشگیری و حل مشکلات شهری به یک پیشرفت و بهبود پایدار اقتصادی، کالبدی، اجتماعی و محیطی منجر خواهد شد.
ایزدی در خصوص 5 رویکرد جدید وزارت راه و شهرسازی در دولت دوازدهم گفت: افزایش مطالبه گری در نظام شهرسازی، ایجاد سیاست نوین در برنامه و تغییر رویکردها، همراستا سازی، همگرایی و تعامل بخش نگری و تقابل، اصلاح، تکمیل، تدوین و ترویج قوانین و درنهایت نظارت کنترل و پایش دیدبانی است.
شهرهای ما پیاده ستیز هستند
در ادامه همین همایش کامبیز مشتاق گوهری مدیرکل دفتر طرحهای کالبدی وزارت راه و شهرسازی نیز گفت: امروز شهرهای ما نیازمند طرحهای فراتر از طرح جامع شهری است.
وی گفت: در حال حاضر نیازمند نگاه تئوریک و علمی درزمینهٔ مدیریت شهری هستیم.
گوهری گفت: شهرهای ما بهشدت پیاده ستیز بوده و شهرهای ما برای زندگی چندبعدی ساخته نشده است.
مدیرکل دفتر طرحهای کالبدی وزارت راه و شهرسازی افزود: امروز مطالبات و سطح آگاهی شهروندان تغییر پیدا کرده و باید در تهیه طرحهای جامع بازنگری صورت بگیرد و افزایش کیفیت زندگی برای ایجاد سبک زندگی ویژه برای شهروندان در طرحها لحاظ شود.
وی تاکید کرد: در طرحهای جامع شهری به جز شکل دادن فیزیک شهر میتواند سازنده فرهنگ و منش شهروندان شود که بخش عمدهای از این سیاست به برنامهریزیهای کلان مرتبط است.
مشتاق گوهری ادامه داد: موضوعات شهروندی در بازنگری طرحهای جامع باید دقیقتر بررسی شود تا ارتقای کیفیت شهروندان و مسئولیت پذیری آنها بهبود یابد.
کمیسیون ماده ۱۰۰ نقطه حساس شهرداریها است
در ادامه همین جلسه مسعود حمزهای مدیرکل دفتر نظارت بر طرح توسعه عمران گفت: کمیسیون ماده ۱۰۰ نقطه حساس شهرداریها است.
مدیرکل دفتر نظارت بر طرح توسعه عمران گفت: در حال حاضر این ارگان تمایلی به ارائه اطلاعات در این زمینه ندارد.
وی بابیان اینکه متأسفانه در چند سال اخیر تخلفاتی در حوزه ساختوساز کشور شکلگرفته است، گفت: کمیسیون ماده ۵ بر اساس قانون شورای عالی شهرسازی و معماری وظیفه تصویب طرح تفصیلی و تغییرات بعدی آن را دارد و قانونگذار پیشبینی کرده است که اگر طرحی تصویب میشود ممکن است تحت برخی شرایط تغییراتی صورت گیرد و قابلتغییر باشد.
حمزهای تأکید کرد: متأسفانه در چند سال اخیر طرح تفصیلی اولیه مصوب میشود و از فردای آن روز مواردی به تصویب کمیسیون ماده ۵ رخنه میکند و طرح تفصیلی را از کار آیی میاندازد.
حمزهای افزود: ورود کمیسیونهای ماده ۵ به پروندههای موردی ساختوساز، شائبه قانونی دارد. او ادامه داد: چگونه بعد از تصویب طرح تفصیلی بهصورت کلی، تک پلاکی را اجازه میدهند خارج از هرگونه ضابطه بهصورت کلان شکل بگیرد؟ این روند، ناقض حقوق عامه مردم است.
شایانذکر است در خلال این همایش مدیران شهرسازی استانها به ارائه مشکلات و دغدغههای حوزه شهرسازی استان خود پرداختهاند.