وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    در حالیکه خروج راه آهن از تهران به روزهای پایانی خود نزدیک می شود، مال سازها برای زمین های راه آهن دندان تیز کرده اند.
     

    مال سازها برای زمین های راه آهن دندان تیز کردند/ برج سازی در قلب پایتخت؟به گزارش تیترشهر: هرچه به زمان انتقال راه آهن به خارج از پایتخت نزدیک می شویم، مال سازها دندان های خود را بیشتر برای تصاحب 16 کیلومتر زمین در قلب پایتخت تیزتر می کنند.

    بحث خروج راه آهن از تهران چند سالی است که مطرح شده و حالا مرحله آخر آن موافقت شهردار تهران با قیمت پیشنهادی راه آهن برای زمین هاست.

    البته همانگونه که امانی معاون شهردار تهران تاکید کرده، قرار نیست پولی به راه آهن پرداخت شود و این مبلغ به صورت زمین به راه آهن در خارج از تهران واگذار می شود.

    وسعت زمین های راه آهن در قلب پایتخت به 16 کیلیومتر می رسد و تاکنون مباحث بسیاری در خصوص سرنوشت آن مطرح گشته است. یکی از این طرح ها را ابولفضل قناعتی در یکی از جلسات شورای شهر و زمانی که بحث نامگذاری معبری به نام مرحوم هاشمی داغ بود مطرح کرد.

    او پیشنهاد داد که کل این مسیر به یک خیابان همراه با فضای سبز گسترده تبدیل گردد تا عابران پیاده از آن استفاده کنند و به نام مرحوم هاشمی نامگذاری شود چرا که از آنجا که خیابانی تازه تاسیس خواهد بود، مردم از نام هاشمی برای آن استفاده خواهند کرد.

    پیشنهادی که بسیار مطلوب به نظر می رسید اما سایر اعضای شورای شهر تهران به راحتی از کنار آن گذشتند. به هر حال این روزها بار دیگر بحث سرنوشت 16 کیلومتر زمین داغ شده است.

     

    زمین های راه آهن به مکان تفرجگاهی تبدیل می شود

    معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران گفت: تمام زمین های راه آهن به فضای سبز و مکان تفرجگاهی تبدیل خواهد شد.

    ناصر امانی معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران با اشاره به آخرین وضعیت زمین های راه آهن، اظهار داشت: تمام زمین های راه آهن به فضای سبز و مکان تفرجگاهی تبدیل خواهد شد.

    وی افزود: در این زمین ها تنها به حداقل بنای مورد نیاز مردم مانند سرویس های بهداشتی مجوز داده خواهد شد.

    معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران گفت: به هیچ عنوان مجوز ساخت و ساز برای فضای تجاری و مسکونی در این زمین ها داده نمی شود.

    امانی با اشاره به آخرین تصمیم گیری های برای واگذاری زندان اوین به شهرداری تهران گفت: مشکلات وقف و نبود سند از جمله موانع واگذاری اوین است از این رو اوین به شهرداری تهران واگذار نمی شود.

    وی افزود: اگر سازمان زندان ها مشتری بهتری از شهرداری تهران دارد می تواند آن را واگذار کند.

    امانی یادآور شد: در خصوص زمین های راه آهن شهرداری فعلی به توافق نرسید اما شاید مدیران بعدی در این خصوص تصمیم دیگری بگیرند.

    مخالفت شورای شهر با ساخت مراکز تجاری در زمین‌های راه‌آهن

    نایب رئیس کیمسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران از مخالفت شورای شهر با موضوع ساخت مراکز تجاری در زمین‌های راه‌آهن خبر داد.

    اسماعیل دوستی نایب رئیس کیمسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به آخرین وضعیت زمین های راه آهن، اظهار داشت: در خصوص کاربری این زمین ها جلسات متعددی با شرکت راه آهن و همچنین کمیسیون ماده 5 داشتیم و قرار شد که این زمین ها به فضای سبز تبدیل شود.

    وی افزود: هزینه های انجام شده شرکت راه آهن در این زمین ها 600 میلیارد تومان است که در این خصوص هم دو پیشنهاد به ما دادند که یا هزینه قطارهای دیزلی که به زیرسطح منتقل شده اند را پرداخت کنید یا شهرداری اجازه دهد یکسری از کاربری های این عرصه به تجاری تبدیل شود.

    نایب رئیس کیمسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: شورا با موضوع ساخت مراکز تجاری مخالفت کرد، به همین منظور در کمسیسیون بحث پرداخت پول مطرح شد اما به دلیل اینکه وضعیت مدیریت شهری خوب نیست، از دولت توقع داریم که این زمین ها را به صورت رایگان در اختیار شهرداری قرار دهد.

    دوستی ادامه داد: قصد داریم این زمین ها را به صورت فضای سبز و پیاده راه برای مناطق جنوبی تهران مانند منطقه 17 و 18 تبدیل کنیم.

    وی با بیان اینکه این زمین ها 10 کیلومتر در 36 متر مربع است، تصریح کرد: می توان همه کاربری ها را در این زمین تعریف کرد و همچنین می توان علاوه بر فضای سبز و پیاده راه، رستوران های متعدد و کتابخانه های مناسبی در طول مسیر ساخت تا محصولات فرهنگی هم به مردم عرضه شود.

    نایب رئیس کیمسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: اگر زمین ها در اختیار ما بگذارند بهره برداری، مالکیت و ساخت بر عهده شهرداری تهران قرار می‌گیرد.

    وی ادامه داد: مشاور پروژه زمین های راه آهن را طراحی و در اطراف این زمین ها دیوار صوتی نیز نصب خواهد کرد تا مردم آرامش بیشتری داشته باشند.

    نایب رئیس کیمسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: اگرچه طرح خروج راه آهن از شهر به دولت داده شد، اما دولت این طرح را نپذیرفت و گفت که فعلا توان مالی برای انجام این کار را ندارد.

    دوستی تاکید کرد: یکی از اقدامات شورای شهر آینده باید خروج راه آهن برون شهری از تهران باشد، چراکه هم اکنون شرکت راه آهن از مرکز تهران به سایر نقاط ایران و خارج خدمات دهی می کند، به همین منظور راه آهن باید از شهر خارج و شرایطی را در پایانه های ترمینال، بی آر تی و مترو برای انتقال مسافران به مرکز فراهم کند.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی