وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    مال ها هزینه حضور در شهر را بپردازند
    به گزارش تیتر شهر؛ این روزها انتقادات بسیاری به مدیریت شهری گذشته می شود؛ از فروش شهر گرفته تا اداره گران تهران و ساخت و ساز روی گسل ها؛ در این راستا مال های تهران در دوره گذشته مدیریت شهری به صورت قارچ گونه رشد پیدا کردند؛ تا جایی که مال هایی مانند کوروش و یا پالادیوم بافت شهری را تغییر و سبب بروز گره های وحشتناک ترافیکی شدند. در این راستا و در خصوص مدیریت شهری تهران اعضای شورای شهر تهران واکنش نشان دادند.
     مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت در بازدید خود از منطقه 2 بر لزوم اهمیت شورایاری ها، راه های مناسب کاهش ترافیک منطقه، تعیین تکلیف بافت های فرسوده این منطقه و لزوم جذب سرمایه گذار با روش BOT تاکید کرد. وی در ابتدای این بازدید در جلسه ای با حضور با دبیران شورایاری محلات منطقه 21 گانه منطقه 2 به بحث و بررسی مسائل و مشکلات پرداخت و پس از آن طی ملاقات مردمی با شهروندان منطقه به مشکلات مردم رسیدگی کرد. وی همچنین در پایان از دو پروژه نیمه تمام سرای محله بو علی و مجموعه گردشگری کوهستانی پردیس نیز بازدید به عمل آورد.  در این راستا فراهانی در نشست با دبیران شورایاری منطقه 2 گفت: با توجه به اینکه در فصل بودجه هستیم باید چشم اندازی مناسبی از مناطق داشته باشیم تا بودجه مناسبی با توجه به اولویت های هر منطقه تخصیص داده شود. 
    عضو شورای شهر تهران در ارتباط با شرایط منطقه 2 گفت: منطقه 2 از مهم ترین مراکز تهران است و در حدود 700 هزارنفر جمعیت یعنی 8 درصد تهران را در خود جای می دهد؛  همچنین حدود 7 درصد مساحت تهران در این منطقه وجود دارد؛ با توجه به این امر، منطقه 2 حتی از متوسط تهران، تراکم بیشتری دارد. 
    وی ادامه داد: جالب است بدانید حداکثر تراکم در کلان شهر ها 50 نفر است. در تهران بیش از دو برابر یعنی 120 نفر بوده اما منطقه دو بیش از این دارای تراکم جمعیت می باشد. به همین دلیل برخی مشکلات منطقه ناشی از این تراکم جمعیت است. بحث ترافیک، کمبود پارکینگ و... همه دلیلش این مسئله مبنایی می باشد.
    رئیس کمیته بودجه و نظارت تصریح کرد: منطقه 2 جز مناطق اصلی تهران است که مشکل پارکینگ دارد.این منطقه با توجه به ظرفیت هایش نقاط قوت بسیاری دارد و با توجه به فرصت ها باید بدان پرداخت.
    فراهانی در خصوص فرصت های موجود در این منطقه گفت: یکی از نقاط قوت منطقه، وجود فرصت های گردشگری است.گرچه تاکنون سرمایه گذاری خوبی انجام شده اما کافی نیست. در بحث کوهپایه ها فعالیت های خوبی در حوزه توسعه گردشگری شده است. گرچه این منطقه زمین های زیادی ندارد اما زمین های رها شده آن کم نیست و می توان به سمت توسعه گردشگری در منطقه 2 پیش رفت.
    وی ادامه داد: وجود دانشگاه صنعتی شریف یکی از فرصت های منطقه است و همکاری منطقه با این دانشگاه و همکاری با کارآفرینان و استارت آپ ها می تواند سبب پیشرفت شهرداری شود. دو استارت آپ موفق در تهران نیز خواستگاهشان دانشگاه شریف بوده و می توان از این ظرفیت استفاده کرد.
    این عضو شورای شهر اظهار کرد:  این روزها شهرداری تهران با کمبود بودجه مواجه است و متاسفانه باید بیش از 40 درصد بودجه در شهرداری کاهش داشته باشد؛ راه حل آن جذب مشارکت ها است؛ با روش هایی مانند BOTمیتوان  مشارکت سرمایه گذاری داخلی و خارجی منطقه 2 را فعال کرد که جاذب گردشگری باشد.
    وی طی پیشنهادی به مجموعه مدیریت شهری اظهار کرد: باید به مناطق شهرداری تنفض اختیار  صورت بگیرد تا شهرداران منطقه در جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی ورود پیدا کنند.
    فراهانی در ارتباط با مشکلات منطقه 2 گفت: گرچه منطقه دو جز مناطق برخوردار است اما مشکل بافت فرسوده وجود دارد. همچنین مشکل سرانه های ورزشی از دیگر موارد است. اگر چه مراکز ورزشی خوبی داریم؛ اما متاسفانه این مراکز واگذار شده و مردم منطقه کمتر میتوانند از سرانه ها استفاده کنند. همچنین بحث آلودگی ها در حاشیه بزرگراه ها از دیگر مسائلی است که باید بدان پرداخته شود. 
    وی ادامه داد:  منطقه 2 مشکلاتی دارد که یکی از این موارد بحث منطقه فرحزاد و اسلام آباد است.  همچنین با توجه به زلزله مهیب آینده تهران، منطقه 2 آسیب پذیر خواهد بود. گسل شمال تهران از منطقه 2 می گذرد و یکی از بیشترین آسیب ها را در منطقه 2 داریم.
    رئیس کمیته بودجه و نظارت تصریح کرد: ساخت بافت مسکونی روی گسل با توجه به اینکه ممنوع بوده از دیگر مشکلات منطقه است. اگر چه ساخت و ساز روی گسل ممنوع بوده، اما طی بررسی ها 400 برج روی گسلهای تهران ساخته شده است. خوشبختانه دولت بنا دارد در حوزه نوسازی بافت فرسوده فعالیت هایی را انجام دهد.
    فراهانی در ارتباط با مشکلات ترافیکی منطقه 2 گفت: کمبود پارکینگ به خصوص پارکینگ طبقاتی از دیگر مشکلات این منطقه است. شکایت بیشتر شهروندان این مسئله  بوده که به نظر  باید کارگروه ویژه در این ارتباط تشکیل داد. نیاز است با جذب مشارکت ها ساخت پارکینگ های مکانیزه و...  هر چه سریع تر صورت بگیرد.
    این عضو شورای شهر پنجم با اشاره به شهر فروشی در تهران گفت:  وجود مال ها از دیگر موارد موجود در منطقه است؛ مال ها باید هزینه حضور در شهر را بپردازند. اگر مطالعه داشته باشید متوجه می شویم تا کنون هزینه های کمی از احداث مال ها گرفته شده است؛ در صورتی که این مال ها سود بسیاری کسب می کنند و ترافیک بسیاری برای شهر ایجاد کرده اند. امروزه از یک مغازه کوچک عوارض بالایی گرفته می شود اما از مال ها با توجه به مشکلاتی که برای شهر درست کرده اند عوارض کمی دریافت می شود.
    فراهانی در ادامه این نشست افزود: وجود شورایاری ها بسیار ارزشمند است. در گذشته شهرداری ها پول زیادی خرج می کردند تا بتوانند مشکلات محلات را از دل آن بیرون بیاورد اما اکنون شورایاران به خوبی این مشکلات را منتقل می کند. 
    رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران بیان کرد: محله محوری باید محور کار ما باشد. بنده در نطق اولم در صحن علنی از مسکر آباد تا فرحزاد نام بردم. این محلات اهمیت بسیار زیادی دارند و محلاتی است که باید به توسعه آنها توجه ویژه ای داشته باشیم.
    فراهانی در پایان گفت: اگر سرمایه گذاری می شناسیم، زمین رها شده ای داریم و یا پیشنهادی داریم که مشکل درآمدی شهرداری رفع شود و یا کسب و کار جدید راه انداخته شود و... عنوان کنید زیرا معتقدیم که باید از  خلاقیت ها استفاده شود تا منطقه 2 شتاب بیشتری به سمت توسعه پیدا کند.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی