وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    تهران - ایرنا - معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: در بافت های فرسوده هدف ما خارج کردن ساکنین از محلات نیست بلکه متقاعد کردن آنان برای نوسازی واحدهای مسکونی فرسوده است.

    به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، حامد مظاهریان افزود: 2700 محله مجموعه بافت‌های فرسوده شهری را تشکیل می دهد و طبق مصوبه ای که توسط مجلس تصویب شده، باید سالانه حدود 270 محله، بازسازی شود.
    معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با آغاز عملیات نوسازی بافت های فرسوده، شاهد فرآیند تدریجی بازآفرینی شهری و بازسازی محلات در بافت های فرسوده خواهیم بود.
    وی گفت: برای تسریع در اجرای طرح نوسازی بافت های فرسوده نهاد توسعه گر باید با صاحبان آنها مذاکره کند تا ساکنین این محلات متقاعد شوند خانه‌های فرسوده آنان نوسازی شود و تنها یک محرک اولیه در این محلات مورد نیاز است تا چرخه تولید را در محلات بافت فرسوده به حرکت درآورد.
    ** مساحت بافت‌های فرسوده کشور 2 برابر مساحت تهران
    مظاهریان با اشاره به اینکه مساحت شهر تهران در حدود 70 هزار هکتار است، گفت: حدود 140 هزار هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد در شهرها داریم. تهران در حدود 70 هزار هکتار است و رقم بافت‌های ناپایدار سراسر کشور در حدود 2 برابر مساحت تهران است.
    معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: بافت‌های فرسوده بافت‌های میانی شهرها هستند که در دهه‌های گذشته ساخته شدند و اینها هم‌ اکنون احتیاج دارند تا بهسازی و دوباره‌سازی شوند و در نهایت زندگی به آنها بازگردد.
    وی ادامه داد: همچنین بافت‌های حاشیه‌ای که آنها نیز بافت‌های غیررسمی هستند و با این توضیح دیگر ما احتیاجی نداریم که به سمت بیرون شهرها حرکت کنیم. ما همین که بتوانیم درون شهرها به نیاز مسکن پاسخ بدهیم، می‌توانیم امیدوار باشیم که به تقاضای واقعی مسکن مردم پاسخ داده‌ایم.
    او یادآور شد: بافت‌های درون شهرها، جاهایی که هویت دارد و مردم به آن حس تعلق دارند، در عین حال واجد تمامی امکانات زیربنایی و روبنایی است.
    مظاهریان با تاکید بر اینکه این اجماع هم اکنون در بین سیاستگذاران و سرمایه گذاران وجود دارد که سرمایه گذاری در حوزه مسکن را به بافت های درون شهرها برگردانند، گفت: کار در بافت‌های میانی شهرها، دشوارتر است.
    معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ایده‌ای که وزارت راه و شهرسازی مطرح کرده، این است که دخالت در بافت‌های فرسوده درون شهرها و محله‌های نابسامان باید محله محور باشد، بدین معنا محله باید محور باشد نه ساخت خانه، زیرا زندگی در محله جاری است. صحبت از احیای محله است. ایده این است که در این بافت ها ما میانگین خدمات شهری را به میانگین شهر نزدیک‌شان نزدیک کنیم.
    مظاهریان با اشاره به وضعیت بازار مسکن گفت: با چهار محور تعداد مبایعه ‌نامه‌ها، مبلغ و ارزش ریالی، قیمت مسکن و تعداد پروانه‌های ساختمانی، می‌توانیم بگوییم که در حال خروج از رکود در بخش مسکن هستیم.
    به گفته وی، آمار 10 ماهه سال 96 نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد که تعداد مبایعه‌نامه‌های مبادله ‌شده بین مردم 12.5 درصد، قیمت متوسط یک مترمربع واحد مسکونی 8.2 درصد، ارزش ریالی مبایعه نامه ها حدود 30 درصد و تعداد پروانه‌های ساختمانی صادره 5.4 درصد ، افزایش یافت.
    معاون مسکن و ساختمان ادامه داد: در آذر ماه سال جاری افزایش قیمتی بالاتر از نرخ تورم را داشتیم. همه به این فکر می‌کردیم که آیا این افزایش قیمت برای یک ماه خاص است یا اینکه تداوم می‌یابد. دی ‌ماه نشان داد که رونق مسکن آغاز شده است.
    مظاهریان افزود: در دی‌ ماه در تهران 19 هزار معامله مسکن انجام شد که نسبت به دی ‌ماه سال 95، قیمت مسکن 15 درصد افزایش یافت، اما در 10 ماهه اول سال جاری نسبت به 10 ماه سال 95، حدود نرخ تورم یعنی 8.2 درصد افزایش قیمت داشتیم که این آمار قابل‌ اطمینان و اتکا است و در تهیه این آمار تمام مناطق 22 گانه تهران مورد توجه قرار گرفته است.
    معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن تاکید بر رقابتی بودن بازار مسکن و نقش پر رنگ بخش خصوصی در آن عنوان کرد: نقش دولت در طی 3 دهه گذشته در بازار مسکن بین نیم تا 3 درصد بوده است و این نشان می‌دهد که بازار، متکی بر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و فرآیندهای متکی بر بازار است و دولت نقش برنامه ریز، ناظر و هدایتگری دارد و فقط در جاهایی که تعادل در حال برهم خوردن است دخالت می کند، که نمونه آن وقتی است که تامین مسکن برای اقشار آسیب‌پذیر دچار مشکل شود.
    مظاهریان با یادآوری این که افزایش قیمت‌های مسکن به نوسانات سایر بازارها همچون بانک، بورس و طلا، مرتبط است، خاطرنشان کرد: سرمایه‌ گذار خود تصمیم می‌گیرد که سرمایه‌اش را در بازار مسکن، یا در بانک، یا در بورس و یا در خرید طلا سرمایه‌گذاری کند. چون بازده سود سرمایه‌گذاری نوساناتی دارد و معمولا مردم سرمایه‌های خود را در بخش‌های سودآور سرمایه ‌گذاری می‌کنند.
    وی یادآور شد: در فاصله سال‌های 86 تا 92 بازار مسکن حاشیه سود فراوانی داشت و به همین دلیل، عده بی شماری به این بازار روی آوردند تا در آن سرمایه‌گذاری کنند. در فاصله آن سال‌ها به مسکن نه به عنوان کالای تولیدی و صاحب خانه شدن بلکه به دید کالای اقتصادی نگاه می‌شد.
    مظاهریان تصریح کرد: هدف تمام دولت‌ها در دنیا این است که مسکن را از سفته‌بازی خارج کنند. یعنی مسکن یک کالای مصرفی باشد که افراد تنها برای نیاز خود آن را خریداری می کنند.
    معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: هم‌اکنون تقاضا برای آپارتمان‌های 50 تا 70 متری بالا است و این نشان می‌دهد که سرمایه‌گذار نباید در چنین شرایطی به دنبال آپارتمان‌های 100 متر به بالا برود زیرا تقاضای اصلی آنجا نیست.
    به گفته مظاهریان، همچنین خانه اولی ها و کسانی که تازه خانواده تشکیل داده اند به دنبال مسکن حداقلی در وسع مالی خود هستند. بنابراین سرمایه گذار باید به دنبال سرمایه‌گذاری در مکان هایی باشد که تقاضا وجود دارد، در عین حال اگر در بازار واقعی تقاضا، افزایش قیمتی صورت گیرد با ورود سرمایه که سود بیشتری دارد بازار متعادل خواهد شد.

    ** وجود بالغ بر 30 هزار خانه خالی در منطقه یک پایتخت
    مظاهریان با بیان این که در منطقه یک، بالغ بر 30 هزار خانه خالی وجود دارد که هیچکدام به فروش نمی‌روند، یادآور شد: سرمایه سرمایه ‌گذاران در حال حاضر در منطقه یک حبس شده است و طبق برنامه‌ریزی‌هایی که سرمایه گذار قبلا داشته، واحدها به فروش نمی‌روند، به همین دلیل نیز سرمایه به جایی می‌رود که تقاضا وجود دارد و سعی می‌کند آن را متعادل کند.
    وی تصریح کرد: سیستم بازار در حالت عادی خود را متعادل می‌کند و دولت به عنوان نهاد ناظر و سیاستگذار باید رصد کند و اگر بی تعادلی ایجاد شود آنجاست که دولت باید دخالت ‌کند تا تعادل را برگرداند.
    به گزارش ایرنا، از سال 91 رکود در بازار مسکن آغاز شد و دولت در صدد است با افزایش سقف تسهیلات بانکی و کاهش سود این تسهیلات خرید و فروش مسکن در بازار رونق بگیرد تا صنعت ساختمان کشور بار دیگر رونق گذشته را بدست آورد.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی