وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    این روزها تعداد برج های با نمای شیشه ای در پایتخت تهران در حال افزایش است، اقدامی که تضاد با قانون دارد و نشان از بی نظارتی بر ساخت و سازها دارد.

    مجوز ساخت برج های شیشه ای در تهران/ چه نظارتی بر نمای ساختمان ها می شود؟به گزارش تیترشهر: دی ماه سال 89 بود که معاون شهردار تهران خبر از ممنوعیت ساخت ساختمان با نمای شیشه ای داد.

    محمدباقر خسروی مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران گفت: بر اساس مصوبه شورا، ساختمان های فعلی نیز که نمای شیشه ای کامل داشته باشند به دلیل آنکه هزینه بیشتری به شهر تحمیل می کنند و موجب هدر رفتن انرژی بیشتری نیز می شوند مشمول پرداخت جریمه می شوند.

    وی با اشاره به دلایل ممنوعیت استفاده ازشیشه در نمای ساختمان ها گفت: بر اساس مبحث چهارم مقررات ملی ساختمان که شرایط عمومی ساختمان را مطرح می کند، ساختمان های مسکونی نمی توانند نمای شیشه ای داشته باشندو شورای اسلامی شهر نیز در مصوبه ای بر این موضوع تاکید داشته است.

    خسروی افزود: آنچه که شورای اسلامی شهر تهران به درستی بر آن پافشاری داشت این بود که ساختمان هایی که نمای شیشه ای دارند به دلیل عدم مقاومت دربرابر نیروهای جاذبی، در صورت وقوع زلزله یا ایجاد حادثه ای مانند آتش سوزی در داخل ساختمان، می توانند مانند بمبی عمل کنند که شیشه های خرد شده را به اطراف محدوده خود پخش می کند و موجب صدمات زیادی به عابران و خودروهایی می شوند که درآن محدوده تردد می کنند.

    وی خاطرنشان کرد: همچنین این نوع شیشه ها موجب اتلاف بیشتر انرژی ساختمان می شود که این موضوع نیز به درستی از سوی شورای شهر مورد تاکید قرار گرفته بود.

    مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران در ادامه اظهار کرد: در این میان برخی از افراد معتقدند که شیشه هایی که امروزه در بازار وجود دارد در برابر عوامل جاذبی مقاوم هستند و در هنگام حادثه شیشه ها خمیری شکل می شوند و حادثه چندانی ایجادنمی کنند.

    وی تاکید کرد: انها معتقدند قابلیت تمیز شدن به طورخودکار برای این ساختمانها نیز وجود دارد، اما این سوال همچنان مطرح است که آیا استفاده ازاین نوع شیشه با توجه به هزینه بالایی که دارد برای مجریان، سازندگان و مالکان ساختمان صرفه اقتصادی خواهد داشت یا خیر و این سوالی است که هنوز پاسخی به آن داده نشده است.

    خسروی ادامه داد: حتی در صورت پذیرش استفاده از این نوع شیشه ها در شرایطی که بخش زیادی از کارگران ساختمانی مهارت کافی برای نصب آن را ندارند، آیا امکان اجرای درست این تکنولوژی وجود دارد.

    وی با اشاره به مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در این زمینه خاطر نشان کرد: از همین رو شورای اسلامی شهر در مصوبه ای اعلام کرد که ساختمان های تجاری ، اداری و عمومی چنانچه بیش از 40 درصد نمای آنها شیشه ای باشد ممنوعیت ساخت دارند که هم اکنون این مصوبه به مناطق ابلاغ شده است.

    مدیر کل معماری و ساختمان شهرداری تهران با بیان این که ساختمان های با نمای شیشه ای دارای مشکلات زیادی هستند و بیشترین هدر رفت انرژی را موجب می شوند، تصریح کرد: متاسفانه بیشتر این ساختمان ها دولتی هستند که نمونه آن ساختمان برخی بانک هاست و از این رو مراجع مربوط باید در مورد اصلاح نمای این ساختمان ها به ویژه در ارتباط با صرفه جویی در مصرف انرژی پیگیری و اقدام لازم را به عمل آورند و در این راستا شهرداری نیزآماده همکاری متقابل در جهت اجرای این مصوبه شورای اسلامی شهر است.

    به گفته خسروی ، چنانچه بیشتر از 40 درصد نمای ساختمان شیشه ای باشد پروانه ساخت به آن داده نخواهد شد و بر اساس مصوبه شورای اسلامی، ساختمان های فعلی که نمای شیشه ای کامل دارند به دلیل آنکه هزینه بیشتری به شهر تحمیل می کنند و موجب هدر رفتن انرژی بیشتری می شوند مشمول پرداخت جریمه خواهند بود.

    6 سال بی توجهی به قانون و گلایه رئیس شورای وقت

    اما در سال 95 و در جریان بازدید مهدی چمران رئیس شورای چهارم شهر تهران از پاساژ علاءالدین، وی به عدم رعایت قانون منع استفاده از نمای شیشه ای اعتراض کرد.

    رییس شورای شهر تهران رییس شورای شهر تهران آن زمان با گلایه از نمای کامپوزیت و شیشه ساختمان جدید مجلس شورای اسلامی گفت: این ساختمان متعلق به مجلس شورای اسلامی است اما خود مسوولان مجلس نیز حریم مجلس را رعایت نکرده‌اند، بارها به آنها نامه نوشته‌ایم که میدان بهارستان هویت شهر است و نباید ساختمانی با نمای کامپوزیت و شیشه ساخته شود، چراکه نمای این ساختمان کسر شان فرهنگی و معماری ایران است.

    رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه مسوولان مجلس به این نامه‌ها توجه نکرده‌اند، گفت: با این حال باز هم نمای ساختمان قابل اصلاح است و باید برای آن نامه‌نگاری کنیم.

    رییس شورای چهارم شهر تهران در ادامه و در پاسخ به سوالی مبنی بر تخلف نما در ساختمان روبروی مجتمع علاءالدین (چارسو) گفت : در ابتدا باید بگویم که در عملیات تخریب طبقه هفتم علاءالدین تمامی ضوابط ایمنی رعایت می شود . اما در مورد نمای شیشه ای مورد استفاده در مجتمع روبرو باید گفت ما در شورای سوم نمای شیشه ای و کامپوزیت را برای ساختمان های مسکونی منع و البته برای باقی ساختمان ها عوارضی در این خصوص وضع کردیم که به مرحله اجرا نرسید اما آنچه واضح می باشد این است که ساختمان های شیشه ای در تهران یک خطر بالقوه هستند چه از نظر زلزله و ایزوله ترمیک و هدر رفت انرژی و نیز در هنگام رخ دادن انفجار که می تواند خطر آفرین باشد. در حادثه پلاسکو همین شیشه های که می شکست خود یکی از مسایلی بود که ایجاد خطر می کرد.

    شهردار اصلاح طلب مانع قانون شکنی می شود؟

    قانون شکنی های شهردار سابق و عدم نظارت بر ساخت و سازها و اجرای قانون صدای اعتراض بسیاری از شهروندان را درآورد و سرانجام منجر به رای قاطع آنها به مخالفان قالیباف شد.

    شهروندان با امید به نظارت شهردار جدید بر اجرای قانون رای به تغییرات در تهران داده اند اما تاکنون که ساخت و ساز ساختمان هایی با نمای شیشه ای متوقف نشده است.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی