مشکل آلودگی پائیزه همچنان در اولویت نیست !!
۴ آبان ۱۳۹۶
افزایش ترافیک و آلودگی هوا دو رهاورد پاییز زیبا برای کلانشهری مانند تهران شده که حاصل زندگی شهرنشینی و توسعه افسار گسیخته صنعت است این در حالی است که مدیریت شهری تهران تاثیر پر رنگی بر ادامه این روند نابسامان دارد.
به گزارش تیترشهر؛ افزایش ترافیک و آلودگی هوا دو رهاورد پاییز زیبا برای کلانشهری مانند تهران شده که حاصل زندگی شهرنشینی و توسعه افسار گسیخته صنعت است.
بشترین میزان آلودگی هوا ، پراکنش ریزگرد ، وارونگی هوا و سایر آلاینده ها در پاییز و زمستان است . از این رو شروع فصل پاییز و زمستان با بالا رفتن شدت آلودگی هوا گره خورده است. به گونه ای که با پایین رفتن دمای هوا، آلودگی هوا بالاتر می رود. این نوع از آلودگی که بر اثر وارونگی هوا اتفاق می افتد از اواخر پاییز آغاز شده و در دی ماه به اوج خود می رسد تا دی ماه آلوده ترین ماه سال لقب بگیرد
متاسفانه پدیده ریزگردها و انواع آلودگیها از جمله هوا برای مردم عادی شده و از آمار شدید و زیاد مرگ و میر در اثر بیماریهای قلبیریوی که همهوهمه کار آلودگیهای هوای چندین سال اخیر است، میتوان به این عادت مردم پی برد اما گره کار کجاست؟
سوخت؛ سرنخ آلودگی هوا
کلان شهرها به ویژه تهران به دلیل تراکم بالای جمعیتی و تمرکز تردد همواره شرایط ویژه ای را به لحاظ کمیت و کیفیت سوخت می طلبند. به نحوی که طبیعتا کوچکترین قصور و اهمال کاری در بخش کیفیت سوخت می تواند سلامتی بیش از ١١میلیون نفر را در پایتخت تهدید کند. این حساسیت ها با فرا رسیدن فصول سرد سال که همواره و به طور طبیعی با پدیده وارونگی هوا رو به رو هستیم، بیشتر می شود. اما آیا متولیان امر در این ارتباط قدمی برداشته اند و مدیریت یکپارچه شهری را برای این مهم بسیج کرده اند؟
موتور سیکلت ها و سرسام آلودگی ها
شاید در وهله اول 19 درصد آلودگی توسط متورسیکلتها در تهران آمار بالایی به نظر نیاید به خصوص وقتی این آمار را در کنار سهم 45 درصدی خودروهای شخصی بگذارید و یا نسبت تعداد موتور به خودرو را در نظر بگیرید و بگویید در تهران 3میلیون خودرو و 780 هزار موتور تردد می کنند (آمار موتورسیکلتهای پلاک شده در تهران، 3.5 میلیون دستگاه است که تخمین زده میشود 780 هزار دستگاه مدام تردد میکنند.) اما بابید بدانید که با وجود تعداد نسبتا اندک موتوسیکلت ها نسبت به خودروها اما این موتورسیکلت ها هستند که سهم بیشتری از تولید آلودگی برعهده دارند. چرا که هر موتورسیکلت برابر با سه خودرو آلایندگی تولید می کند و حدودا به ازای هر چهار خودرو یک موتوسیکلت وجود دارد که اگر یک موتوسیکلت سامان دهی شود به اندازه 4 خودرو می تواند از میزان آلاینده های هوای تهران بکاهد.
توجه به محیط زیست در لوای چند تذکر
افشین حبیب زاده عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران طی تذکری عنوان کرده است که از جمله مواردی که به آنها توجه نشده محدودسازی تردد خودروهای تک سرنشین، محدودکردن خودروهای سنگین در شهر و جلوگیری از تردد خودورهای سنگین فرسوده است که با توجه به سرد شدن هوا و افزایش آلودگی هوا در نیمه دوم سال، لازم است تا مصوبات این جلسه مورد بازنگری قرار بگیرد.
همچنین محمد علیخانی، رییس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران میگوید تا دو سال دیگر تمام اتوبوسهای پایتخت به سن فرسودگی می رسند و باید دستکم ۲ هزار اتوبوس تازه وارد ناوگان کرد.
چرایی مهم نبودن آلودگی هوا در کمیسیون های مربوطه
شورای شهر تهران پس از گذراندن 16 جلسه همچنان موارد بدون اهمیتی را در اولویت قرار داده اند که ارتباط ضعیفی با شعارهای همیشگی دارد و اولویت هایی که همچنان نقطه تمرکز انتقادات بوده را در نظر نمی گیرند. از این روی حفاظت از محیط زیست پایتخت تا زمانی که مصوبه ای را بررسی نکرده و موضوع خاصی را در دستور قرار ندهند حل نخواهد شد و هر ساله شاهد آلودگی هوا شش ماه دوم سال هیتیم؛ چون بدان عادت داریم.
۹۶/۰۸/۰۴