مصادیق حقوق شهروندی در سازمان ملی زمینومسکن/ تشریح قابلیتهای سامانه جامع ثبت معاملات املاکومستغلات در ۸ محور
مصادیق حقوق شهروندی در سازمان ملی زمینومسکن به عنوان یکی از سیاستهای کلان وزارت راهوشهرسازی با امکان دسترسی به مجموعه قوانین، دستورالعملها و بخشنامهها، آگاهی از فرآیندهای خدمات سازمان در نحوه واگذاری زمین و مسکن و همچنین برخورداری از خدمات مناسب به درخواستها و شکایات شهروندان، تشریح شد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راهوشهرسازی، مرکز توسعه و سیاستهای راهبردی وزارت راه و شهرسازی، در راستای سیاست کلان وزارت راه و شهرسازی تحت عنوان سلامت اداری و مبارزه با فساد و تقویت نظام پاسخگویی مصادیق حقوق شهروندی را در سازمان ملی زمین و مسکن تشریح کرد. بر اساس این گزارش مصادیق حقوق شهروندی در سازمان ملی زمین ومسکن شامل موارد زیر است:
۱.امکان دسترسی آسان و سریع به مجموعه قوانین، آییننامهها، دستورالعملها و بخشنامههای مرتبط با سازمان.
۲.آگاهی از فرایندهای خدمات سازمان در موضوعات زیر از طریق وب سایت سازمان:
-نحوه واگذاری زمین
-واگذاری مسکن
-واگذاری خانه های سازمانی
-دریافت حقوق مالکانه
-گردش کار تشکیل پرونده کمیسیون ماده ۱۲
-دسترسی به آگهیهای مزایدهها و مناقصهها
-پاسخگویی به استعلامات و مکاتبات
-تسهیلات اعطایی به ایثارگران و ...
۳. برخورداری از خدمات مناسب در بخش رسیدگی و پاسخگویی به درخواستها و شکایات.
اقدام اجرایی - تعیین گلوگاهها و واحدهای آسیبپذیر و اصلاح فرآیندهای مرتبط با آنها بود. راهکارهای مناسب جهت افزایش سلامت واحدهای آسیبپذیر نیز از طریق اعمال نظارت بیشتر و مستمر بر عملکرد کارکنان واحدهای آسیبپذیر، استفاده از ابزارها و فنآوریهای نوین جهت کنترل دقیق تر بر عملکرد کارکنان، ارزیابی مستمر عملکرد واحدهای آسیبپذیر در جهت اعمال سیاستهای تشویقی و تنبیهی و برخورد قاطع با کارکنان متخلف و سهلانگار، طبق قوانین موضوعه انجام شد.
نقاط آسیب پذیر سازمان ملی زمین و مسکن
نقاط آسیبپذیر به واحدهایی اطلاق میشود که عموماً اسناد و مدارک اموال و داراییهای سازمان در آنجا متمرکز است. این نقاط شامل واحدهای مرتبط با امور املاک، واگذاری، حقوقی و قراردادها و پیمان و رسیدگی، واحدهای مرتبط با نگهداری اسناد و مدارک و پرونده ها، واحدهای مرتبط با نگهداری اطلاعات و داده های الکترونیکی، واحدهای مرتبط با صدور، مجوز، اسناد و اوراق بهاء دار و واحدهای مرتبط با خرید اموال، ملزومات وچگونگی توزیع و نگهداری آنها.
ایجاد سامانه جامع ثبت معاملات املاک و مستغلات
سامانه جامع ثبت معاملات املاک و مستغلات، به منظور مدیریت فرآیندها، فعالیتها و اطلاعات مربوطه به ثبت معاملات و قراردادهای مربوط به معاملات املاک و مستغلات در مشاورین املاک مورد استفاده قرار میگیرد. مهمترین قابلیتهای این سامانه عبارتند از:
-مدیریت ثبت اطلاعات دفاتر مشاور املاک دارای پروانه کسب و دفاتر اسناد رسمی.
-ثبت نام مشاورین املاک.
-مدیریت ثبت اطلاعات معاملات و قراردادها (شامل: قراردادهای مبایعه نامه؛ اجاره نامه؛ اجاره به شرط تملیک؛ انتقال سرقفلی؛ پیش فروش؛ وقف؛ هبه؛ صلح؛ واگذاری تعاون مسکن/ انبوه ساز؛ قراردادهای ۱۰۰ % دولتی؛ حکم قضایی؛ قراردادهای غیررسمی؛ قراردادهای توافقی؛ معاوضه ملک.)
-صدور کد رهگیری برای معاملات املاک و مستغلات.
- مدیریت اطلاعات سند رسمی ملک(سند رسمی مربوط به هر قرارداد).
- قابلیت ثبت و استعلام شناسنامه کلیه مشاورین املاک.
- امکان ثبت و استعلام مشخصات املاک و مستغلات براساس کدپستی.
- امکان ثبت و استعلام مشخصات طرفین قرارداد براساس کدملی.