وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    اصول ساختمان سازی کنونی استان هرمزگان تقلیدی کورکورانه و غیر اصولی از معماری غربی است که موجب فراموشی معماری سنتی و تاریخی جنوب کشور شده است.

    معماری سنتی هرمزگان در معرض فراموشی/وقتی نمای رومی جایگزین نماد بومی می شود

    به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛ معماری تبلور ادراک و باورهای هر سرزمین بوده که ریشه در ادب و فرهنگ مردمانی دارد  که در پهنه آن سرزمین زیسته اند و بر حسب رسومات و موقعیت هر منطقه با منطقه ای دیگر متفاوت است.

    معماری هر شهر نماد اصالت و پیشینه تاریخی آن بوده که اصول و ارزش های گذشته آن را به انسان القا کرده و به نوعی در تحولات فرهنگی ایفای نقش داشته است.

    معماری بومی با اینکه در طول تاریخ، دستخوش پدیده هایی دگرگون شده ولی همچنان توانسته هویت ویژه خود را حفظ کرده و نمایانگر آداب و رسوم، روحیه و احساسات، اندیشه، عقیده، ذوق، سلیقه و هنر هر ملت باشد.

    شهرهای ایران هرکدام بر اساس فرهنگ و اصالت خود و موقعیت های جغرافیایی و آب و هوایی آن دارای مناطق معماری خاص بوده مصداق آن شهر تاریخی یزد بوده که با حفظ اصالت و سنتی بودن بافت آن بازسازی شده اما سایر استان های کشور این گونه نیست.

    هرمزگان با دارابودن آب و هوای گرم و خشک، آفتاب سوزان، رطوبت طاقت فرسا و باران های سیل آسا در گذشته خانه های آن با سبک معماری منحصر به فرد که با شرایط این منطقه سازگار بوده ساخته می شد و بادگیر به عنوان بخشی از آن بنا نقش آفرینی می کرد.

    بادگیر، کولری برای خنک کردن خانه ها

    بادگیر که نمادی از معماری در مناطق گرم و خشک بوده در گذشته به عنوان کولر برای ایجاد خنکای طبیعی استفاده می شد و زیبایی خاصی به ساختمان ها می داد.

    معماری و تاریخ هرمزگانی ها با بادگیرها گره خورده  و بیشتر بادگیرها در زمان صفویه ساخته شده و در سفرنامه مارکوپولو به گرمای زیاد جزیره هرمز و استفاده از وسایل تهویه هوا بر خانه ها اشاره شده است.

    با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از کولرهای گازی کمتر از ساختمان ها دارای بادگیر استفاده می شود و روحیه تقلید پذیری در جوامع باعث رونق قارچ گونه برج سازی شده است.

    این روزها ساختمان سازی از تقلیدی کورکورانه و غیر اصولی معماری غربی ها سرچشمه گرفته و مانند ویروسی سراسر کشور را فراگرفته  و ایرانیان پیشینه هزار ساله معماری خود را به دست فراموشی سپرده اند و خبری از معماری سنتی به همراه بادگیر در هرمزگان نیست.

    نماد های سنتی جای خود ر به نماد های رومی داده است

    هرمزگان که دارای ۸۸ خانه بوم گردی بوده متاسفانه امروزه به جای پیشرفت کردن در این صنعت دچار افول شده و نمادهای سنتی جای خود را به نمادهای رومی در ساختمان سازی داده است.

    شایسته فرح، کارشناس معماری با بیان اینکه شیوه ساختمان سازی با توجه به اقلیم آب و هوایی مناطق طراحی می شود، اظهار کرد: آب و هوای هرمزگان با شهری در اروپا کاملا متفاوت بوده و تقلید کورکارانه از معماری غربی در این مناطق با شکست روبه رو شده است.

    کارشناس معماری با تاکید بر اشتباهات رایج در معماری تلفیقی، تصریح کرد: در این سبک معماری با قرار دادن نماد بادگیر بر روی نقشه ساختمانی رومی علاوه بر تحریف زشت در معماری بومی باعث شده در جذب مخاطب نیز ناکام بماند.

    فرح خاطر نشان کرد: بعد از بازسازی و مرمت خانه تاریخی یوسفی در بندرکنگ مردم آن خانه را به عنوان نمونه ای زیبا و موفق از معماری بومی به رسمیت شناخته اند و بعد از آن برای ساخت منازل خود از این خانه الگو گرفته اند.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی