وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    شاید با ارفاق یک ماه از افتتاح موزه استاد صنعتی گذشته باشد، روزی که شهردار تهران و رئی جمعیت هلال احمر دست در دست هم آن را به روی مردم گشودند. اما حالا همین موزه محل دعوای هلال احمر و شهرداری شده است.
     

    به گزارش تیترشهر: پیرو انتقاد مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران از افتتاح عجولانه موزه علی اکبرخان صنعتی و بیان این ادعا که درب های این موزه پس از افتتاح دوباره به روی مردم و هنر دوستان بسته شده است، مدیر موزه‌های جمعیت هلال احمر با رد بسته بودن این موزه، در مورد نحوه همکاری با شهرداری گفت: برای شروع کار تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری امضاء کردیم ولی تعهدی مبنی بر اینکه موزه به صورت هیات امنایی اداره شود داده نشده بود.

     

    هلال احمر توافقات را نادیده گرفت

    مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران با انتقاد از افتتاح عجولانه موزه علی اکبرخان صنعتی توسط هلال احمر، گفت: این سازمان نشان داد در ۲۰ سال گذشته توانایی اداره این موزه را در ساز و کار اداری خود ندارد.

     

    عیسی علیزاده، با اشاره به افتتاح موزه تازه تاسیس علی اکبر خان صنعتی، گفت: طبق انعقاد تفاهم نامه‌ای بین سازمان زیباسازی و جمعیت هلال احمر موزه علی اکبرخان صنعتی در مدت یک ‌سال توسط شهرداری مرمت و احیا شد.

     

    وی با ابراز تاسف از اقدام عجولانه جمعیت هلال احمر برای افتتاح این موزه در مراحل پایانی مرمت افزود: طبق تفاهمنامه اولیه که با هلال‌احمر داشتیم مقرر شد، اداره این موزه با تشکیل هیئت امنایی با حضور شهرداری صورت بگیرد، همچنین پیشنهاد شد که شهرداری هزینه‌های جاری موزه را بر عهده بگیرد که البته هلال احمر این موضوع را نپذیرفت.

     

    مدیرعامل سازمان زیباسازی گفت: همچنین حضور کارشناسان سازمان زیباسازی برای ارائه ساز و کار اداره و برنامه ریزی سالیانه و حتی حفظ و نگهداشت موزه هم جزء تفاهم‌نامه بود که از سوی هلال احمر نادیده گرفته شد.

     

    علیزاده با بیان اینکه در دنیا شهرداری‌ها به طور مستقیم در اداره موزه‌های شهر نقش دارند، تصریح کرد: مالکیت این موزه از آن هلال احمر است، اما موضوع راه اندازی و بهره برداری به عنوان نقطه مهم شهری برای استفاده شهروندان بسیار حائز اهمیت است که برخلاف تفاهم اولیه، هلال احمر بلافاصله پس از افتتاح، موزه را تحویل گرفت اما درب‌های آن همچنان به روی مردم بسته ماند.

     

    وی ادامه داد: هلال احمر نشان داد در 20 سال گذشته قدرت و توانایی اداره این موزه را در ساز و کار اداری خود ندارد، در غیر این صورت در این مدت به محل تجمع کارتن خواب‌ها تبدیل نمی شد. نگرانی ما این است که موزه صنعتی با هزینه‌ای بیش از 3 میلیارد تومانی مرمت و بازسازی از سوی شهرداری دوباره به وضع سابق بازگردد و مردم از دسترسی به چنین اماکن ارزشمندی محروم بمانند.

     

    علیزاده در پایان گفت: با توجه به تجربه های متعدد، شهرداری می‌تواند در بهره برداری، برنامه ریزی، نگهداشت و جذب گردشگری به این موزه ارزشمند کمک کند.

     

     

    فرهاد علی اکبری در مورد فعالیت موزه علی اکبر صنعتی اظهار کرد: این موزه از ابتدای مهر به صورت منظم در ساعات اداری باز است و مخاطبان از آن بازدید می‌کنند. ما در تلاش هستیم تا در آینده کار موزه را با برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی هماهنگ کنیم و طبق موزه‌های این سازمان فعالیت کنیم.

     

    مدیر موزه‌های هلال احمر با اشاره به اینکه همزمان با بازدید مخاطبان از موزه، بخشی از کارهای مرمتی هم انجام می‌شود، اظهار کرد: جابجایی تابلوها، تنظیم نورها و کارهایی از این دست همزمان در حال انجام است.

     

    وی در مورد همکاری شهرداری برای مرمت آثار موزه و بازگشایی آن گفت: یکی از دلایل ورود شهرداری این بود که خط مترو از کنار این ساختمان گذر می‌کرد و شهرداری متعهد شد مبلغی را به هلال احمر بپردازد. از همین رو شهرداری وارد کار شد ولی تعهدی وجود نداشت که موزه به صورت هیات امنایی اداره شود. بلکه تنها توافقنامه‌ای برای صدور کارت انجام شده بود و تفاهم‌نامه‌ای شکل نگرفت. دومین دلیل ورود شهرداری و سازمان زیباسازی شهرداری به موضوع موزه استاد صنعتی این بود که این ساختمان مکان استراتژیکی برای شهر است و اگر وضعیت نامناسبی داشت برای شهرداری بد می‌شد. از همین رو برای افتتاح موزه، شهرداری و هلال احمر با هم کار کردند و ما هم از دقت نظر و کوشش شهرداری در این منطقه تشکر می‌کنیم.

     

    علی اکبری در مورد اینکه چرا مرمت موزه از شهرداری گرفته شده بود، گفت: در توافقی که مسئولان سازمان زیباسازی شهرداری داشتند وقفه 9 ماهه‌ای شکل گرفت و باعث به تعویق افتادن کار شد. از طرفی به دلیل اینکه هلال احمر متعهد به مردم است و در سال 92 نیز فرهادی رئیس وقت جمعیت هلال احمر قول داده بود تا در 2 یا 2.5 سال بعد این مجموعه افتتاح شود. ما وارد کار شدیم.

     

    وی افزود: هلال احمر چهار پنج ماه پس از تحویل کار ، موزه را در سطح بالایی افتتاح کرد و خوشخبتانه مخاطبان هم راضی هستند.

     

    مدیر موزه‌های جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه از نظرات کارشناسان سازمان زیباسازی در ادامه کار استفاده شد، گفت: حتی طراحی داخلی موزه را به فردی دادیم که طراحی داخلی بسیاری از بناهای شهرداری را انجام می‌دهد و عملا معرف اصلی خود سازمان زیباسازی بود. همچنین ادامه مرمت‌ها راهم با همان تیمی انجام دادیم که از ابتدای کار در ساختمان حضور داشتند و با شهرداری کار می‌کردند.

     

    وی در مورد انتقاد برخی‌ها به نصب آسانسور در موزه استاد صنعتی، گفت: افراد زیادی به این موزه می‌آیند که جانباز و معلول هستند ولی با موزه خاطره دارند و مشتاق هستند که از طبقه دوم هم بازدید کنند. از همین رو موزه استاد صنعتی اولین موزه‌ای است که در آن آسانسور نصب شده است. ضمن اینکه جمعیت هلال احمر اساسا نگاه انسانی دارد و موظف به پاسخگویی به معلولان است. از طرفی نصب آسانسور مسئله‌ای است که در خیلی از موزه‌های مطرح دنیا دیده می‌شود.

     

    مدیر موزه‌های هلال احمر در مورد انتقاد برخی به اینکه جمعیت هلال احمر صلاحیت موزه داری ندارد، گفت: جمعیت هلال احمر در کشور چهار موزه دارد و موزه صلح ما یکی از پربیننده‌ترین موزه‌های کشور است و زیر نظر صلیب سرخ ژنو فعالیت می‌کند. ما در این موزه حداقل هفته‌ای 50 مهمان خارجی داریم و بر اساس برنامه‌ریزی‌هایمان سه روز در هفته نزدیک 60 دانش آموز از موزه بازدید می‌کنند. بنابراین جمعیت هلال احمر از صلاحیت و تخصص لازم برای موزه داری برخوردار است.

     

    علی اکبری با بیان اینکه فعلا موزه استاد صنعتی به صورت رایگان از مردم پذیرایی می‌کند، اظهار کردپیرو ا: ما در ابتدا کار را رایگان پیش بردیم تا آنهایی که از این مکان خاطره دارند بتوانند به راحتی از آن بازدید کنند.

     

    وی با اشاره به ادامه همکاری با شهرداری تهران نیز گفت: در موزه به روی مسئولان شهرداری باز است و از نگاه کارشناسان استفاده خواهیم کرد. همچنین در نظر داریم برای پویا کردن فضای موزه یکی دو کار مشترک دیگر هم با شهرداری انجام بدهیم.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی