وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    بافت تاریخی شیراز

    جمعی از متخصصین معماری و شهرسازی، جامعه شناسی و حوزه فرهنگ، طی نامه ای به رییس جمهور، خواستار رسیدگی به تخریب خانه های ارزشمند بافت تاریخی شیراز شدند.

    به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی شهرداری شیراز، جمعی از متخصصین معماری و شهرسازی، جامعه شناسی و حوزه فرهنگ، طی نامه ای به رییس جمهور، خواستار رسیدگی به تخریب خانه های ارزشمند بافت تاریخی شیراز شدند. متن نامه به این شرح است:

    جناب آقــای رئیس جمهور؛ از آنجایی که شــیراز به عنوان یکــی از پایگاه های هویــت و فرهنگ ایران اســلامی نه تنها متعلق به اهالی شیراز که متعلق به همه ایرانیان است و حفظ این میراث ماندگار فرهنگی از دغدغه های همیشگی فرهنگ دوستان بوده است به استحضار می رســانیم که طی قرن ها بافت مسکونی و تاریخی شیراز با اماکن متبرکه و موردعلاقه مردم شیراز درمجاورت یکدیگر در همدلی و صلح رشــد یافته انــد و هر یک به رشــد و بالندگی دیگری کمک نموده اســت و ایــن دو آن چنان در ذهــن و فرهنگ ایرانــی در هــم تنیده اند که همچــون یک مجموعه یکپارچه عمل می کنند. لیکن در ســال های گذشــته برخی این همدلی و تعادل را برهم زده اند که حاصلی جز تخریب فیزیکــی بافت تاریخی و تخریب وجهه و شــأن اماکن متبرکه در ذهن مردم نداشته است.

    شاید تخریب فیزیکی خانه هایی با ثبت تاریخی نگران کننده باشــد ولی نگران کننده تر آن اســت که این تخریب با نام اماکن متبرکــه و مورد وثوق قلبی ایرانیان صورت گیرد که همیشه به مهربانی و شفادهندگی و حمایت از خواســته های مردم شــهره بوده اند. این جدایی در طول ۲۰ ســال گذشــته جز نابودی کالبــد معماری میــراث ایرانیان و روح دلبســتگی بــه اماکن متبرکه حاصلی نداشــته اســت. لذا ما متخصصین معمار، شهرساز، مرمت ابنیه، جامعه شناس و اهالی فرهنگ از شما تقاضا داریم با توجه به رویه اعتدالی دولت در ایجاد توازن، با بازنگری در طرح مصوب شورای عالی معماری و شهرســازی و نظارت دقیق بر مقیدشــدن همه نهادها به اجرای طرح مصوب آینده، همدلی و توازن به بافت تاریخی و اماکن متبرکه بازگردد

    امضا کنندگان: سید مهدی بهشتی، علیرضا امتیاز، نشید نبیان، رامبد ایلخانی، محمدرضا حائری، شیوا آراسته، علیرضا تغابنی، حمیدرضا ناصرخاکی، آرش بصیرت، پرشیا قره گوزلو، بهزاد اتابکی، محمدباقر طباطبایی، مروارید قاسمی، بابک مطلب نژاد، محمد یاراحمدی، مهرداد زواره محمدی، کاوه بذرافکن، فرهاد احمدی، محسن اکبرزاده، بهرام کلانتری، علی کرمانیان، بابک شکوفی، پرهام تقی اف، شهاب میرزاییان، بهروز منصوری، سام طهرانچی، رضا دانشمیر، مهرداد ایروانیان، ایرج کلانتری، هومن بالازاده، کامران افشار نادری.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی