وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    تورم 150 درصدی حال حاضر کشور، نوسانات قیمت ارز و سکه، افزایش روزانه اقلام مصرفی خانوارها، شکست طرح های ساماندهی اقتصادی دولت در کنترل قیمت ها و هزاران موارد دیگر، این روزها باعث شده تا قدرت خرید کارگران بین 48 تا 50 درصد کم شود. این در حالی است که کارشناسان اقتصادی بر این باورند که حداقل حقوقی که یک خانوار می تواند به زندگی خود آن هم زیر خطر فقر ادامه دهد؛ 5 میلیون تومان است این در حالی است که براساس قانون بودجه نزدیک به 1 میلیون و 200 هزار تومان به عنوان حقوق پایه تصویب شده است.

    نرخ معیشت خط فقر در تهران 5 میلیون، حداقل حقوق دریافتی کارگران 1 میلیون و 200 هزار تومان/ حقوق کارگران برای زندگی رویخط فقر 3 میلیون و  500 هزار تومان کم دارد

    به گزارش تیتر شهر: ناتوانی دولت در بهبود اوضاع اقتصادی کشور باعث شده تا کارگران و حتی کارمندان نخستین قشر شاغلی باشند که قدرت خرید خود را برای داشتن حداقل های زندگی دچار مشکل داشته باشند.
    برخی از کارشناسان بر این باورند که در شرایط کنونی اقتصادی کشور خط فقر در تهران به 5 میلیون تومان دستمزد در ماه رسیده است و این نشان می دهد که دریافتی سال جاری کارگران و کارمندان کفاف زندگی در زیر خط فقر را نیز به آنها نمی دهد.
    حال تصور کنیدبا توجه به تعطیل شدن بسیاری از واحدهای کاری در سراسر کشور و افزوده شدن بر تعداد کارگران و یا کارمندان بیکار در شهرهای مختلف از جمله تهران که مجبور به دریافت بیمه بیکاری هستند؛ در چه شرایطی قرار خواهند گرفت.
    بررسی ها نشان می دهد که از ابتدای سال تا کنون استفاده از بیمه بیکاری در سراسر کشور به دلیل ورشکسته شدن و یا تعطیلی واحدهای کاری  روبه  افزایش است آن هم در شرایطی که در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی باید با توجه به تحت پوشش داشتن 3 میلیون و 800 هزار بازنشسته که در ماه 4000 میلیارد تومان به آنها مستمری بازنشستگی پرداخت می کند، معادل همین مبلغ را نیز باید به عنوان حق بیمه بیکاری به کارگران و کارمندان پرداخت کند.
    البته کارگرانی که اکنون در شرایط بد اقتصادی مشغول به فعالیت هستند نیز با کاهش دستمزد از سوی کارفرمایان روبه رو شده اند چرا که به دلیل قطعی برق در یکی، دو ماه اخیر و کاهش میزان ساعات کار مراکز تولیدی، کارفرمایان نیز دستمزد کارگران خود را چند درصدی کاهش داده است.
    هر چند این اقدام کارفرمایان به دور از قوانین مصوب کار در حال انجام بوده و به نوعی غیر قانونی محسوب می شود اما متاسفانه این روند در مراکز کار و تولید کشور در حال انجام است.
    فعالیت 53 میلیون کارگر در کشور!

    افزایش 19 درصدی دستمزد کارگران توسط دولت در سال جاری با توجه به ورود کشور به بزرگترین بحران اقتصادی این روزها در حد یک شوخی می ماند. در واقع زمانی دولت به این میزان افزایش رضایت داد و مجلس آن را تصویب کرد که قیمت یک سکه بهار آزادی بین 900 تا 950 هزار تومان بود، اما امروز قیمت سکه به مرز 5 میلیون تومان رسیده و متعاقب آن قیمت اقلام مصرفی نزدیک به 80 درصد افزایش داشته است.
     

    نرخ معیشت خط فقر در تهران 5 میلیون، حداقل حقوق دریافتی کارگران 1 میلیون و 200 هزار تومان/ حقوق کارگران برای زندگی رویخط فقر 3 میلیون و  500 هزار تومان کم دارد

    طبق آمار رسمی ای که ازسوی کانون عالی شورای اسلامی کار تهیه شده از 80 میلیون نفر جمعیتی که در کشور زندگی می کنند، حدود 53 میلیون نفر را جامعه کارگری و خانواده های آنها تشکیل می دهد و این موضوع نشان می دهد که در شرایط کنونی اقتصادی 53 میلیون نفر دستمزدی نه تنها در حد خط فقر بلکه بسیار پایین تر از خط فقر است در این صورت کارگران مجبور هستند تا بسیاری از اقلام مصرفی را از سبداقتصادی خانواده های خود را حذف کنند.
    یک بررسی اجمالی نشان می دهد که از سال گذشته گوشت از سبد اقتصادی خانواده کارگران حذف شده است و با توجه به افزایش روزانه تورم اقلام دیگری مانند میوه و لبنیات نیز به زودی حذف خواهد شد.

    مطالعاتی که توسط کارشناسان اقتصادی انجام شده نشان می دهد که تا سال گذشته خط فقر در شهرهای بزرگ 2 میلیون و 800 هزار تومان تا 3 میلیون و 500 هزار تومان در نظر گرفته شده بود اما سوال اینجاست که در شرایطی که قیمت یک سکه طلا به 5 میلیون تومان رسیده است آیا حقوق یک میلیون و 200 هزار تومانی یک کارگر می توان  چگونه زندگی خود را ادامه دهد؟

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی