وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    پولی برای شهرداری نمانده است!/فرصت اجرای برنامه های بر زمین مانده شهر تهران چه زمانی است؟
    واقعیت این است که شهرداری تهران پولی ندارد تا ابر پروژه های عمرانی را به مانند یک دهه گذشته در تهران اجرایی کند. در این میان تنها پروژه بزرگی که می تواند در این دوره به نام مدیریت شهری اصلاحات در تاریخ بلدیه به ثبت برسد؛ تکمیل و توسعه خطوط مترو است البته اگر پولی برای شهرداری تهران مانده باشد.

    به گزارش تیتر شهر: مدیران اصلاحات در حوزه شهرداری به خوبی می دانند که تنها ابر پروژه ای که با کمی تلاش می توانند در مدت 4 سال پیش رو به نام خود به ثبت برسانند، تنها تکمیل و توسعه خطوط مترو است.

    این مدیران از شهردار سابق شهر تهران به شدت گلایه مند هستند که چرا تمام بودجه شهر تهران را صرف توسعه عمرانی پایتخت کرده است. البته شاید بخشی از این گلایه مندی را به این دلیل دانست که در این دوره به غیر از مترو پروژه عمرانی بزرگی نمانده است که بخواهد به نام اصلاحات در تاریخ شهر تهران در این دوره به ثبت برسد.

    البته نگاه شهردار سابق تهران نیز در توسعه شهر تهران بدون در نظر گرفتن جزئیات زندگی در این کلانشهر قابل نقد و بررسی است. در واقع اگرچه قالیباف با اجرای ابر پروژه های بزرگ توانست چهره یک شهردار اجرایی را از خود به نمایش بگذارد؛ اما این توسعه بدون توجه به مسائل اجتماعی اکنون دارای ایرادات بسیاری است.

    اما نکته ای که در دوره شهردار سابق می تواند مورد بررسی قرار گیرد این است که شهردار سابق شهر تهران سعی کرد در تمام زمینه ها از مسائل عمرانی گرفته تا حمل و نقل عمومی و اقدامات فرهنگی و اجتماعی ایده ای را برای اجرا شدن مطرح کند. هر چند اقدامات عمرانی شهر تهران به دلیل بزرگ بودن، قابل رویت بودن و البته هزینه بر بودن بیشتر از سایر اقداماتی که در این کلانشهر انجام داده است، مشهود است.

    اما در این دوره و در طول8 ماه اخیر مدیران اصلاحات تنها به بررسی زوایای پنهان و آشکار دوره قبل پرداختند و عنوان شد که تمام بودجه شهر تهران به دلیل ولخرجی های شهردار سابق در اجرای پروژه هایی که به زعم این افراد در ارتقای کیفیت زندگی تهرانی ها تاثیرگذار نبوده است، مصرف شده است.

    پولی برای شهرداری نمانده است!/فرصت اجرای برنامه های بر زمین مانده شهر تهران چه زمانی است؟

    اما نکته این است که اگر در دوره گذشته راه های کسب درآمد برای شهرداری تهران فروش تراکم و به قول مدیران اصلاحات شهر فروشی بود؛ اما راه های کسب درامد از این منابع توسط محمد علی نجفی مسدود شد و به همین دلیل شرایط برای مدیران فعلی این کلانشهر برای اجرای پروژه های بزرگ سخت تر شد.

    البته نباید از بدهی های شهرداری تهران که در طول یک دهه اخیر  به دلیل اجرای پروژه های بزرگ ایجاد شده است نیز به آسانی گذشت. انباشته شدن این بدهی ها در طول این سال ها حتی باعث شده بود تا در اواخر دوره شهردار قبلی تهران نیز شهرداری برای پرداخت آن دست به دامن بانک شهر شوند.

    به هر حال کارشناسان شهرسازی بر این باورند که توسعه شهری باید با قاعده و با برنامه انجام شود. هر چند شهردار سابق تلاش کرد تا بعد از 3 دهه از انقلاب اسلامی تهران روند توسعه را با سرعت نور طی کند تا حداقل طبق پیش بینی های اولین طرح جامع شهر تهران که معروف به طرح فرمانفرمایان است، با تهرانی در حال توسعه رو به رو شویم، اما گویا مدیران سابق فراموش کردند که اگر طرح فرمانفرمایان 550 کیلومتر شبکه بزرگراهی را برای این کلانشهر طراحی کرده بودند، فکر می کردند که توسعه این شهر بر اساس قاعده انجام می شود نه به یکباره حومه تهران در وسط شهر قرار بگیرد. لازم بود تا کارشناسان شهری حتی در همان طرح فرمانفرمایان نیز یک بازنگری انجام دهند.

    پولی برای شهرداری نمانده است!/فرصت اجرای برنامه های بر زمین مانده شهر تهران چه زمانی است؟

    چشم شهردار سابق تهران به طرح فرمانفرمایان به اندازه ای بود که حتی وی طرح تفصیلی و جامع جدید شهر تهران را ندید تنها آن را رونمایی کرد اما اجرایی نکرد.

    اکنون رئیس شورای شهر تهران بر این باور است که در دوره گذشته به جای ساخت بزرگراه و برج میلاد و افزایش ظرفیت بزرگراه صدر شهرداری باید به فکر تجهیز مترو می بود.

    البته محسن هاشمی که خود در بخشی از تاریخ 10 ساله اخیر شهر تهران سهمی دارد و به عنوان مدیرعامل شرکت مترو به فکر توسعه حمل و نقل پاک در تهران بود، به خوبی می داند که توسعه تک بعدی این شهر که نیم قرن از روند توسعه عقب مانده بود نیز به صلاح این کلانشهر که اتفاقا پایتخت جمهوری اسلامی ایران است، نیز نبود.

    پولی برای شهرداری نمانده است!/فرصت اجرای برنامه های بر زمین مانده شهر تهران چه زمانی است؟

    هر چند رئیس شورای شهر تهران به ساخت برج میلاد اعتراض می کند و اعتقاد دارد که بودجه شهر تهران را در سال های گذشته بلعیده است؛ اما گویا این چهره تاثیرگذار اصلاحات فراموش کرده است که کلنگ ساخت برج میلاد در زمان غلامحسین کرباسچی چهره تاثیرگذار دیگر کارگزاران که اتفاق به مدت 7 سال شهردار تهران بود، به زمین زده شد و آنقدر طول کشید و به قول محسن هاشمی پول و بودجه ای نشهر را بلعید که قالیباف تصمیم گرفت تا در مدت زمان کوتاهی این طرح را تمام کند.

    برنامه های بر زمین مانده زیادی در شهر تهران وجود دارد که به نظر می رسد مدیران شهری به جای به دور خود چرخیدن و پیدا کزدن مدارکی دال بر فاسد بودن مدیران سابق شهر تهران بهتر است که این برنامه ها را اجرایی کنند. توسعه صنعت گردشگری، کسب درامد پایدار، نوسازی بافت فرسوده، توسعه فرهنگی و اجتماعی این کلانشهر و مسائل این چنینی  برنامه هایی است که هر چند مدیران فعلی شهرداری و اعضای شورای شهر تهران درباره آن صحبت می کنند اما گویا جرات اجرایی کردن آن را ندارند.


    پولی برای شهرداری نمانده است!/فرصت اجرای برنامه های بر زمین مانده شهر تهران چه زمانی است؟

    اگر روند مدیریت شهردار سابق تهران مشکل داشت و نقدهای بسیاری به آن وارد است که ما نیز اعتقاد داریم که مدیریت شهر تهران در دوره گذشته نیز نیاز به نقد و بررسی دارد؛ اما سوال اینجاست که چرا این نقدها به عنوان یک تجربه هایی که مدیران در اداره شهر تهران حداقل در سه سال آینده باید به آن توجه کنند؛ مورد بررسی قرار نمی گیرد.

    روند توسعه تهران براساس طرح جامع اول و دوم کجاها به بیراهه کشیده شد. چرا مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران این بررسی ها را به عنوان یک راهکار بدون نگاه های سیاسی انجام نمی دهد؟ چرا تیم مدیریتی شهر تهران در این دوره جرات اجرای برنامه های تاثیرگذار را ندارد؟

    باور کردن اینکه مدیران اصلاحات به هیچ عنوان برنامه ای برای اداره پیچیده این کلانشهر ندارند؛ کار راحتی است اما مردم تهران همچنان دوست دارند تا مشکلات این کلانشهر کمتر و با برنامه ریزی مدیران شهری کیفیت زندگی در آن بالاتر برود.

    آنچه که از عملکرد 8 ماه اخیر مدیران اصلاحات چه در شورای شهر و چه در شهرداری تهران استنباط می شود، این است که امدن مدیران اصلاح طلب به شهرداری تهران تنها فتح یک ایستگاه در یک بازی منچ مارپله بود. ایستگاهی که بیشتر از یک دهه دیگر نگاه اجتماعی و خدماتی به آن نمی شد، بلکه یک سکوی تاثیرگذار سیاسی بود.

    درست است که توسعه مترو به عنوان ستون فقرات حمل و نقل عمومی شهر تهران بسیار مهم است، اما از رئیس شورای شهر تهران که در برنامه کاردان که شب گذشته از شبکه یک سیما پخش شد؛ انتظار می رفت که در کنار تاکیدی که به توسعه حمل و نقل عمومی و مترو- که البته محور علاقه وی به مدیریت بر شهر تهران نیز هست- داشت؛ باید به سایر نیازهای این کلانشهر نیز اشاره می کرد.


    محسن هاشمی در این برنامه آب پاکی را روی دست تهرانی ها در سال جدید ریخت که پولی در شهرداری تهران نمانده است اما اگر این مجموعه منابع مالی نیز داشته باشد تنها برنامه این دوره مدیریت شهری توسعه مترو است.

    آقای هاشمی حتما بهتر از ما می دانند که شهر موجودی ساری و پویاست که وجوه بسیاری دارد که باید به آن توجه شود.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی