نمایشگاه "ایران، تمدن باستانی میان آب و بیابان" با اقبال بیش از انتظار در شهر بن روبرو شد.
نمایشگاهی درباره تمدن و فرهنگ ایران درتالار هنر شهر بن آلمان در حالی به کار خود پایان داد که این مرکز هنری با ارائه این مجموعه یکی از موفقترین دورههای تاریخ خود را به ثبت رسانده ودر بالاترین مرتبه از نظر میزان بازدید قرار گرفته است.
نمایشگاه "ایران، تمدن باستانی میان آب و بیابان" با اقبالی بیش از حد انتظار در شهر بن روبرو شد و بیش از ۲۳۰ هزار نفر از آن دیدن کردند. گردآورندگان این نمایشگاه بیش از ۴۰۰ اثر و یافته باستانی را با دقت کارشناسانه و ذوق و سلیقه عالی انتخاب و عرضه کرده بودند.
باغهای فردوس و نخستین دولتشهرهای وابسته به دستگاه اداری مرکزی که حدود ۳۸۰۰ سال پیش از میلاد مسیح در ایران به وجود آمدهاند بخشی از آن چیزی بود که در این نمایشگاه ارائه شد. فیلمهای انیمیشن نمایشگاه نشان میدادند که ایرانیان توان برنامهریزیهای پیچیده شهری را داشتهاند. مُهرهای استوانهای نمایشگاه هم ثابت کردند که خانهها حتی چند چندطبقهای بودهاند و در این شهرها قصرهای باشکوهی نیز سر برافراشته بودهاند.
گنجینههای فرهنگ ایرانی
یکی از آثار ویژه این نمایشگاه خانه یکاتاقهای بود که در هزاره ششم پیش از میلاد ساخته شده است. نمایشگاه "ایران؛ فرهنگهای آغازین میان آب و بیابان" گنجینههای باستانشناختی ایران در طول هشت هزاره را در "سالن فدرال هنر" در بن گرد آورد. این آثار زندگی در دورههای آغازین فرهنگ ایرانزمین را از هزاره هفتم تا برآمدن هخامنشیان در هزاره اول پیش از میلاد را به تصویر درآوردند.
نمایشگاه بیش از ۴۰۰ اثر و قطعه را شامل میشد که برای نخستین بار در آلمان به نمایش درآمد. این آثار حدود ۱۰ هزار سال پیش در مناطقی واقع در ایران امروز به وجود آمدهاند. داستان ساختن برج بابل در کتاب مقدس به معبد زیگورات (بازسازیشده) بازمیگردد. شواهدی از این عمارت پلهای شکل در تمدن ایلام واقع در جنوب غربی ایران یافته شده است.
نیایشگاه چُغازنبیل برای ستایش ایزد نگهبان شهر باستانی شوش و به دستور اونتاش ناپیریش شاه ساخته شده است. شوش مقر حکومتی اونتاش ناپیریش (۱۲۷۵−۱۲۴۰ پیش از میلاد)، یکی از پادشاهان بزرگ ایلام باستان، بوده است. هزاران خشت نیز از دیوارهای این بنای شگفتانگیز کشف شدهاند. چُغا به معنای "تپه" و زنبیل به معنای "سبد" است. نام چغازنبیل اشارهای به شکل نیایشگاه تپهای شبیه به یک سبد واژگون است.
بهشتی بر زمین
و بالاخره نمایشگاه تمدن ایرانی در آلمان با "سبزی" پایان یافت. در حیاط داخلی تالار هنر فدرال شهر بن باغی ایرانی بازسازی شده بود. این باغ با مساحتی ۴۰۰ مترمربعی حس یک خانه بزرگ ایرانی را به بیننده القا میکرد. گلهای شرقی، حوض و فواره و طاقیهای بازسازیشده، تداعیگر بهشتی با ابعاد کوچکاند. بازدیدکننده با لم دادن بر کاناپهای در زیر طاقی ساختهشده در این "باغ" میتوانست خود را همچون بخشی از فرهنگ دیگری احساس کند که دیروز هم مانند امروز آکنده از تخیل بوده است.
در برابر سالن هنر فدرال آلمان در شهر بن، شکلی آرمانی از معماری داخلی این نوع باغ بازسازی شده بود.
منبع: بوندس کانستهال