وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    در سفر مسافران و گردشگران می توانند برای اقامت خود دو انتخاب داشته باشند از این دو مورد می توان به هتل های مدرن و هتل های سنتی برای کسانی که به دنبال تاریخ، آرامش و لذت هستند اشاره کرد. در ایران هتل های تاریخی وجود دارد اما اکثر آنها را که خانه های سالم قدیمی تبدیل شده به هتل هستند در شهر های اصفهان، یزد و کاشان محدود شده اند می توان نام برد .

     

    هرچند که اگر این کار در شهر های سنتی دیگر ایران هم انجام شود بسیاری از خانه ها، اماکن تاریخی در حال فرسودگی یا فرسوده دوباره احیا می شوند و به دنبال این امر باعث رونق شهر و توریست پذیری و جذب مسافر می شود. در ایران بناهای تاریخی بسیاری مانند کاروانسرا ها عمارت ها و یا خانه ها هستند که در حال فرسوده شدن و یا از بین رفتن هستند که با یه کار کوچک یعنی تغییر کاربری به راحتی می شد این بناها را نجات داد


    هتل بخردی اصفهان

    خانه منوچهری کاشان

    اولین بنایی که برایتان صحبت می کنیم در یکی از سه شهر تاریخی ایران که برایتان نام برده شد یعنی کاشان است این خانه هتل خانه منوچهری هم نیز نام دارد و پس از سه سال مرمت بالاخره در سال 1390 مورد استفاده قرار گرفت در طول این سه سال تعمیر به تجهیزات و امکاناتش هم نیز رسیدند تا به استاندارد جهانی برسد.

    قدمت این بنا مربوط به 400 سال پیش است و یکی از مکان های دیدنی کاشان می باشد. این هتل که در محله پشت عمارت کاشان، نزدیک بازار قدیمی و حد واسط محله سرپله قرار گرفته دارای دو در ورودی است که هنوز یک آب انبار دارد.

    زیرا جزو معدود خانه های آب انبار دارد محسوب می شود .این هتل خانه دارای امکاناتی چون آب انبار است که تبدیل به فیلم خانه شده، اتاق هایی با نمای رو به حیاط هتل و حوض آب و باغچه است که می تواند اقامت بسیار برایتان لذت بخش باشدو یکی از زیباترین هتل های سنتی و هتل های تاریخی ایران می باشد.


    خانه منوچهری کاشان

    هتل سنتی اصفهان

    هتل سنتی اصفهان یکی از زیباترین هتل های سنتی و هتل های تاریخی ایران می باشد که در یک کوچه باغ قدیمی در بافت تاریخی شهر واقع شده بسیار به مراکز تجاری، خیابان چهار باغ و میدان نقش جهان ( نقطه عطف شهر ) نزدیک بوده و قدمتی برابر با 400 سال دارد.

    این بنای تغییر کاربری یافته به هتل را می توان حتی شبیه به موزه دانست زیرا اتاق هایش مثل خانه های قدیمی اصفهان بوده و یک حیاط بزرگ با فواره و حوض دارد که اتاق ها دورش را گرفته اند و عصر های دلنشینی برای گردشگران به وجود می آورد.

    با اقامت در این هتل های تاریخی برای مسافران تداعی گر زندگی در خانه های قدیمی گذشته است که بسیار لذت بخش می باشد. همینطور دارای وسایل مدرن برای راحتی مسافران نیز است .


    هتل سنتی اصفهان

    هتل بخردی اصفهان

    این هتل که در دوره قاجار کاروانسرا بوده و میزبان مسافران آن دوره نیز بوده یکی از قدیمی ترین اقامتگاه های در ایران است، قدمتی 400 ساله یعنی مربوط به دوره صفویه دارد که در محله ی اصیل سنبلستان یا سنبلان در ( شمال اصفهان ) که در دوره پیش از اصفهان از روستاهای مجموعه سپاهان بود، قرار دارد. این روستا به مرور به شهر پیوست.

    این هتل که امروزه با فضای دنج و اتاق هایش پذیرای میهمانان می باشد دارای امکاناتی برابر با یک هتل خوب است و یکی از زیباترین هتل های سنتی و هتل های تاریخی ایران می باشد. این هتل دارای امکاناتی چون باغ سرسبز با انواع درختان میوه و چایخانه سنتی و ... است که سفر را برای مسافرانش به یاد ماندنی می کند .


    هتل بخردی اصفهان

    کاروانسرای عباسی کوهپایه

    این کاروانسرای مشهور و تاریخی که قدمتش مربوط به دوره صفویه است در کیلومتر 60 جاده اصفهان – نائین واقع شده است که بسیار به بازار قدیمی کوهپایه، تپه های شنی ورزنه، باتلاق گاوخونی و … نزدیک است. کاروانسرا عباسی که در سال 1372 به ثبت ملی رسید شما را با سبک زندگی آن زمان آشنا می کند.

     

    این مرکز اقامتی بعد از مرمت در سال 1393 به بهره برداری رسید. به دلیل معماری هتل و اتاق هایش که جذاب و منحصر به فرد هستند و در بدو ورود همگان را مبهوت می کند. بسیار برای مسافرانی که علاقه به گذشتگان و تاریخ دارند، مناسب است و یکی از زیباترین هتل های سنتی و هتل های تاریخی ایران می باشد. از امکانات این هتل که با توجه به نیاز های زمان حال است می توان به غذا خوری سنتی، سالن های چند منظوره برای برگزاری همایش های مختلف، سالن تفریحات، فروشگاه صنایع دستی و …اشاره کرد.

     


    کاروانسرای عباسی کوهپایه

    خانه عامری ها در کاشان

    این خانه که در اصل چند خانه تو در تو و متصل بهم است در دوره زندیه ساخته شده و بعد ها یعنی پس از مرمت در سال 1393 به هتلی نوساز تبدیل شده است که تجهیزات مورد نظر مشتریان همگی نو هستند همینطور در کاشان که کاشانه ی خانه های تاریخی است واقع شده است . در این هتل به دلیل فراهم کردن امکانات زیبایی همچون صدای آب که با آفتاب و برگ درختان ترکیب شده بسیار آرامبخش برای میهمانانش است. این خانه بزرگ و با ابهت مربوط به خاندان عامری ها بوده.


    خانه عامری ها

    هتل سنتی والی یزد

    این هتل اصیل که با فضای اندرونی، بیرونی، هشتی با گچ کاری، کاربندی، نارنجستان، سردابی که آب روان دارد و مسیر قنات را جانی دوباره می دهد و همین طور حیاط باصفا و حوض بزرگی که وسط آن است زیبایی اش تکمیل می گردد. این هتل فوق العاده که در یزد در مجموعه تاریخی امیر چخماق واقع شده در بین هتل های همانندش که مربوط به دوره قاجار هستد از همه قدیمی تر بوده یعنی قدمتی 400 ساله که در دوره صفویه بوده دارد و یکی ازقشنگ ترین هتل های سنتی و هتل های تاریخی ایران می باشد. پشت بام هتل والی بسیار مناسب برای استفاده مسافران بوده و چشم اندازی زیبا به بافت قدیمی شهر دارد یعنی در واقع این هتل مسیر رفت و آمد به بافت قدیم را راحت تر کرده است .


    هتل سنتی والی یزد

    هتل فهادان یزد

    این هتل که مربوط به دوره قاجار یعنی 250 سال پیش است ساختمانش دارای سه حیاط شامل حیاط اصلی، نارنجستان و عمارت کلاه فرنگی، سه بادگیر زیبا، تالار بزرگ، چاه خانه، سرداب، هشتی و دربند، پشت بامی بزرگ که مشرف به بافت تاریخی یزد است که در بین اسامی میراث فرهنگی ثبت شده است.

    این هتل که در محله دیدنی فهادان یزد قرار گرفته و موزه هم نام دارد بسیار به مسجد جامع، زندان اسکندر، خانه لاری ها، خانه ملک زاده و زورخانه ابوالفضل نزدیک است به طوری که با پیاده روی می توان به این مکان ها رسید. این بنای فوق العاده دارای خصوصیاتی چون گنجینه های مختلف از آثار تاریخی و قدیمی، حیاط مرکزی و نارنجستانی است که به قهوه خانه و رستوران تغییرش داده اند است.


    هتل فهادان یزد

    هتل ملک التجار یزد

    این خانه که مربوط به دوره قاجار است و متعلق به حاج علی عسگر شیرازی از تجار با سابقه شهر بوده که در یکی از محله های قدیمی یزد در کنار بازار پنجه علی واقع شده است. این خانه که دارای ورودی زیبا، هشتی شش ضلعی، قسمت زمستانه، تابستانه، بهار خواب، شاه نشین، ستون های چوبی شگفت انگیز، حیاط زیبا و با صفا، اتاق آینه، بادگیر، حوض بزرگ، راهروی زیرزمینی که قسمت های مختلف بنا را به هم وصل می کند،

    رستوران با غذاهای ایرانی و فرنگی که بین گردشگران و حتی محلی ها مشهور بوده و اتاق های متعددی است که طرح هر اتاق با دیگری فرق دارد یعنی دیوار و سقف اتاق هایش با شیوه عمارت نارنجستان شیراز نقاشی شده اند و به همین دلیل بعد ها به هتل تبدیل شد که یکی از جاذبه های دیدنی شهر یزد است. یکی از خصوصیت های مهم این هتل نزدیکی به مرکز و بازار شهر است برای همین در بین هتل ها معمولا انتخاب اول مسافران بوده و خصوصیت مهم دومش که ممکن است برای خیلی ها مهم باشد معماری اصیل یزدی اش است .


    هتل ملک التجار یزد

    هتل متولی باشی ماهان

    این هتل که در اصل می توان گفت یک جاذبه گردشگری است که قدمتی 1800 ساله دارد. این هتل که ساختمان باغ سنتی بسیار زیبایی دارد که رفتن از این مکان را برای هر شخصی دشوار می کند و همینطوردر این بنا ترکیب سنت و مدرنیته در هم آمیخته شده اند از این ترکیب می توان به اتاق های سنتی با امکان وایرلس اشاره کرد. این هتل که مسیری زیبا برای قدم زدن در باغ دارد جزو ویژگی هایش محسوب می شود که برای همگان خاطره دلنشینی بر جا می گذارد. از امکانات این هتل می توان به سرو صبحانه رایگان اشاره کرد.


    هتل متولی باشی ماهان

    هتل مهین سرای راهب کاشان

    این هتل که مربوط به اوایل دوره قاجار است، ابتدا کاربری اش خانه شاه یلانی بوده که بافتی تاریخی دارد و در سال 1384 این بنا نامش به عنوان یکی از آثار ملی ثبت شد و بعد از مرمتش از سال 1393 به عنوان هتل مورد  استفاده قرار گرفته است که در محله درب باغ کاشان واقع شده است. سازمان میراث فرهنگی این ساختمان را به عنوان لوکس ترین اقامتگاه تاریخی اعلام کرده است. این هتل که ساختمانی دو طبقه دارای سه حیاط اندرونی، بیرونی و حیاط خدمه است.

    با وجود فضا و بافت تاریخی، میهن سرای راهب امکانات مدرنی دارد و ترکیب این دو عنصر متضاد تجربه جالبی برای مسافران خواهد بود. برای مثال استفاده از اینترنت رایگان در سرداب و شاه نشین و ایوان تابستانی و زمستانی از تجربیاتی است که به طور معمول در زندگی روزانه به دست نمی آید.


    هتل مهین سرای راهب کاشان

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی