وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    به گزارش تیتر شهر؛  انجام کار با بالاترین کیفیت و کمترین زمان ممکن؛ ایده ای است که به آن شهر هوشمند می گویند؛ چندی است که نام شهر هوشمند در برنامه مدیریت شهری جدید دیده می شود؛ از این رو سمینارها و گفتارهای بسیاری تا کنون در این ارتباط راه اندازی شده است؛  در این راستا رییس کمیسیون سلامت،محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در گفتگویی شهر هوشمند را ناشی از مشارکت شهروندان دانست و شهر هوشمند بدون مشاکرت را غیر ممکن دانست.
    زهرا صدراعظم نوری، رییس کمیسیون سلامت،محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: امروزه توسعه شهرنشینی و افزایش جمعیت شهرها یکی از مسایل مهم و چالش های مدیریت شهری در دنیاست. 
    وی افزود: مردم به طور فزاینده‌ای از بخشها و روستاها به شهرها مهاجرت می‌کنند و باعث رشد سریع جمعیت و تمرکز آن در شهر‌ها می گردند و این موضوع در وضعیت زندگی، آرامش و آسایش همه شهروندان اثر می‌گذارد. 
    رییس کمیسیون سلامت،محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران اظهار کرد: شهر‌ها بدون توقف در حال رشد و مهاجرپذیری هستند و به‌طور فزاینده در معرض بحران‌های ناگوار، به دلیل تجمع جمعیت به‌ویژه در کشور‌های درحال‌توسعه هستند. پیدایش بخش خدمات متورم، حاشیه نشینی گسترده، فقر، تخریب محیط‌زیست، فقدان، خدمات شهری، بیکاری پنهان، عدم وجود زیرساخت های موجود، فقدان دسترسی به زمین و خانه مناسب و در یک جمله اتلاف سرمایه‌های طبیعی و انسانی ازجمله بحران‌ها و چالشهای مربوط به افزایش بی رویه جمعیت شهر نشین و مدیریت شهری هستند.
    صدراعظم نوری ادامه داد:  تا سال ۲۰۵۰، حدود ٨٥ درصد مردم در کشورهای توسعه یافته و ٦٥ درصد در کشورهای در حال توسعه در شهرها زندگی خواهند کرد. طی یکدوره ٨٠ ساله میزان شهرنشینی در کشور ایران بیش از دو برابر شده است و از ٢٨ درصد در سال ١٣٠٠ به ٦١ درصد در سال ١٣٧٥ و ٦٥ درصد در سال ١٣٨٠ و بر اساس نتایج سرشماری سال ١٣٩٠ آمار شهرنشینی در کشور به رقم حدود ٧٥ درصد رسیده است و تعداد شهرهای کشور از ٢٧٠ در ١٣٤٥ به ٦١٥ شهر در١٣٧٥ و ١٢٥٠ شهر در سال ١٣٩٦ افزایش یافته است. و در نتیجه ترکیب جمعیت کشور از روستائی و عشایری به "اکثریت شهرنشین" مبدل شده است.
    عضو شورای شهر تهران عنوان کرد: جمعیت شهر تهران در سال ١٣٧٥ حدود ٧/٦ میلیون نفر، در سال ١٣٨٥ به ٧/٧ میلیون نفر و در سال ١٣٩٥ به ٨/٧ میلیون نفر رسیده است و این در حالیست که رشد جمعیت استان تهران در سال ١٣٨٥ که حدود ١١/٢ میلیون نفر بود در سال ١٣٩٦ به بیش از ١٣ میلیون نفر رسیده است. 
    وی گفت: از آنجا که شهرها بدلیل توزیع ناعادلانه منابع و امکانات رفاهی و بهداشتی جمعیت زیادی را اضافه بر ظرفیت اکولوژیکی و محیط زیستی در آینده جذب می‌کنند، بنابراین مدیریت صحیح و استفاده‌ی موثر و بهینه از منابع موجود اهمیت زیادی دارد.  در این ارتباط موضوع "شهر هوشمند” (Smart City) جهت حل بسیاری از مشکلات و چالش های شهرهای کنونی از جمله شهر تهران مطرح شده است.
    رییس کمیسیون سلامت،محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به فواید شهر هوشمند بیان کرد: باید پذیرفت که یک شهر هوشمند بهتر از یک شهر سنتی می‌تواند به چالش‌های ناشی از افزایش جمعیت واکنش نشان دهد. با بهره‌گیری موثرتر از منابع، دولت‌ها می‌توانند  هزینه‌ها را پایین بیاورند،  کیفیت زندگی را ارتقا دهند، چالشهای محیط زیست را پاسخ دهند و نیاز نسل‌های آینده را برآورده کنند.
    صدر اعظم نوری گفت: اهمیت این موضوع برای مدیریت شهری باعث شد تا در برنامه پنج ساله اول و در برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران ،شهرداری تهران به این موضوع بپردازد و احکامی را منظور نماید . 
    وی بیان کرد: با توجه به موارد خواسته شده و بیان گردیده در این احکام، طرح جامع شهر تهران مصوب سال ١٣٨٦ ، طرح تفصیلی شهر تهران و سایر مصوبات و آیین نامه های موجود در شورای اسلامی شهر تهران و کشور مطالب را در چند عنوان زیر خلاصه می کنم و امیدوارم شهرداری تهران و مخصوصا سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات با همکاری سایر سازمانهای ذیربط، بخش خصوصی و همکاری همه شهروندان جهت تحقق آنها اقدامات لازم را معمول نماید: بر اساس تعریف جهانی شهر هوشمند یا Smart City شهری است که از انواع مختلف سنسورهای الکترونیکی برای جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل آنها استفاده می‌کند، که این اطلاعات برای مدیریت بهینه شهر، دارایی‌ها و منابع شهری کارآمد است. این پروسه، شامل اطلاعات جمع‌آوری شده از شهروندان، تجهیزات و منابع شهری که پردازش و تجزیه و تحلیل می‌شود تا به نظارت و کنترل ترافیک و حمل و نقل، تامین برق و انرژی، تامین آب، مدیریت پسماند، اینترنت اشیاء و سایر خدمات اجتماعی برای ارتقا بهره‌وری از خدمات و کاربری‌های شهری و اتصال آن به شهروندان کمک نماید.
    Image result for ‫شهر هوشمند‬‎
    صدر اعظم نوری اظهار کرد: تکنولوژی شهر هوشمند اجازه می‌دهد تا مقامات یک شهر با جامعه و زیرساخت‌های شهری و نظارت بر آنچه اتفاق می‌افتد و آنچه در حال تحول است، تعامل مستقیم پیدا کنند .
    رییس کمیسیون سلامت،محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران معتقدم بدون مشارکت و همکاری شهروندان در هیچیک از برنامه های مدیریت شهری موفق نخواهیم بود این موضوع در مورد اجرای برنامه ها و احکام شهر هوشمند هم صدق می کند و حتی مهمتر است. اگر بتوان شهروندان را در مدیریت شهری و استفاده از فناوریهای نوین در شهر همراه نمود در آن صورت می توان از یک هوش اجمعی برای جاری و ساری کردن قوانین و احکام یک شهر هوشمند استفاده کرد تا بتوان تصمیم گیری های بر مبنای اطلاعات و فناوری ارتباطات گرفت.
    این عضو شورای شهر افزود: بر این باورم که هوش جمعی عامل اصلی موفقیت شهرهای هوشمند است. چرا که پذیرش و استفاده از راهکارهای شهر هوشمند نیازمند یک رویکرد کاربر محور است که مطالبات و مشکلات شهروندان را در نظر می گیرد. 
    صدر اعظم نوری در توضیح شهر هوشمند بیان کرد: بنابراین، برای ایجاد یک شهر وا قعی هوشمند"، باید : مشارکت شهروندان و تعامل آن ها با یکدیگر امکان پذیر باشد دیگر آنکه مشارکت فعال در تفکرات جمعی و عمیق در ایجاد همکاری میسر باشد و تکنولوژی به عنوان یک توانمندساز که باید در مسیر صحیح به کار گرفته شود تا در نهایت شناسایی، توسعه و اجرای راه حل های مناسب و شهروند محور به خواسته جمعی تبدیل شوند.
    رییس کمیسیون سلامت،محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران خاطر نشان شد: برای داشتن شهری با استانداردهای بالای محیط زیست، فضای سبز شاداب و سرزنده، آلودگی هوای کنترل شده، تنفس سبک و راحت نیازمند تولید و مصرف هوشمند انرژی (Smart Energy) در شهر هستیم. 
    صدر اعظم نوری گفت: سیستم های هوشمند انرژی میزان مصرف انرژی را زیر نظر قرار داده و آن را با بازدهی بیشتری مدیریت و حفظ می کنند. توجه به انرژیهای تجدیدپذیر و محاسبه هزینه های زیست محیطی در قیمت تمام شده آنها و استفاده از تجهیزات و فناوریهای بهینه سازی مصرف سوخت در منابع متحرک و ثابت می تواند تغییرات عظیمی در تولید و مصرف انرژی ایجاد کند و آلودگی هوا، جزایر حرارتی، تولید گازهای گلخانه ای و اثر تغییرات اقلیم را در شهر کاهش و کنترل نماید.
    وی با تاکید بر اینکه در یک شهر هوشمند باید گزینه‌هایی برای حمل و نقل هوشمند (Smart Mobility) با هدف جابجایی کمتر فراهم شود، گفت:  با رشد سریع شهرها، باید روش‌های حمل و نقل جدیدی معرفی شوند و زیرساخت های آن ایجاد گردد تا جا به جایی در آن حداقل ولی امکانپذیر بماند. پیاده‌‌روی، استفاده از موتورهای برقی، دوچرخه‌سواری، مترو و دیگر روش‌های جا به جایی ترکیبی بعضی از راه حل‌هایی است که می‌تواند تا حدودی مشکل ترافیک و حمل و نقل را حل کند. پیدا کردن راه‌ حل‌های جدید و بهتر می‌تواند هزینه‌ها را کاهش دهد و تاثیر مثبتی براستانداردهای محیط زیست داشته باشد.
    این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: مدیریت جامع و هوشمند پسماند (Smart Services) در مراحل بازیافت، جمع آوری، تفکیک، حمل و دفع در شهرها با برقراری ارتباط میان شهروندان (Smart Citizens) و مقامات شهرها می‌تواند شهرها را به مکان‌های پاکیزه‌تر تبدیل نماید و استانداردهای کلی شهر را بالاتر ببرد. اگر شهروندان این امکان را داشته باشند که مشکلات جمع‌آوری زباله و یا دیگر مشکلات خدمات شهری را گزارش دهند، مدیریت شهری هوشمند (Smart Governance) سریع‌تر می‌تواند دست به کار شوند و مشکلات را حل کنند.
    وی گفت: توجه به ایمنی شهروندان(Smart Safety) در محیط زندگی و محل کارشان (Smart Buildings) و همچنین در محیط های عمومی مانند پارکها و بوستانها (Smart Environment) و توجه به سلامت عمومی جامعه یکی دیگر از چالشهای مدیریت شهری است که می تواند در حیطه موضوع شهرهای هوشمند مطرح و تا حدود زیادی کنترل و کاهش پیدا کند. ایجاد امکانات ارتباطی با شهروندان و ایجاد زیرساختهای هشدار سریع می تواند در حیطه مطرح و پیگیری گردد.
    صدر اعظم نوری در پایان بیان کرد: در خاتمه رویکردهایی را که باید در قانونگذاری و برنامه ریزیهای مدیریت شهری مد نظر قرار گیرد تا با اهداف شهر هوشمند و در جهت شاخصهای آن باشد یادآوری می نمایم: ابتدا  بهره گیری از هوش جمعی در تصمیم گیریهای کلان شهری، سپس هوشمندسازی شهر و سازمان شهرداری با بهره گیری از فناوریهای نوین و روزآمد جهت تحقق شهر هوشمند، مبتنی ساختن همه اقدامات شهرداری تهران بر پایه مطالعه و پژوهش و توسعه مدیریت دانش، توسعه دیپلماسی شهری و تقویت جایگاه کلانشهر تهران در مجامع بین المللی و رسیدن به تراز مطلوب جهانی و در انتها  استانداردسازی روشهای انجام کار در تمامی حوزه های فعالیت و تأکید بر استفاده از تکنولوژی های هوشمند.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی