تحلیلگران حوزه مدیریت شهری بر این باورند که پیروز حناچی با یک تغییر استراتژیکی که توسط محمد علی افشانی شهردار تهران انجام شد، اکنون در جای درست خود قرار گرفته است. در واقع معاون فعلی شهرسازی و معماری شهرداری تهران که در گذشته نیز تجربه معاونت شهرسازی وزارت راه و شهرسازی و همچنین دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری را نیز تجربه کرده و در مراحل تهیه طرح جامع و تفصیلی شهر تهران نیز مدتی با مجموعه شهرداری تهران در ارتباط بوده و طراح پروژه هایی مانند احیا و بازسازی بازارچه محله عولاجان را در کارنامه خود دارد، بهتر از زمانی که به عنوان معاون فنی وعمرانی شهرداری تهران مشغول به کار بود، می تواند در بهبود وضعیت شهرسازی پایتخت تاثیرگذار باشد.
به گزارش تیتر شهر: زمانی که پیروز حناچی از سوی شهردار فعلی تهران و همچنین با حمایت تعدادی از اعضای شورای شهر به عنوان معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران معرفی و تایید شد؛ عنوان شد که وی برای قبول این سمت شروطی را در مقابل شهردار و شورای شهر تهران قرار داده است.
در طول این مدت البته از شروطی که پیروز حناچی در مقابل شورای شهر تهران قرار داده بود تا به معاونت شهرسازی و معماری برود هیچ وقت صحبت نشد اما موضوع اصلی در این میان رویکرد وی در ساماندهی به وضعیت شهرسازی در تهران است.
با توجه به اینکه ازر سال 86 تهران دارای طرح جامع و از سال 91 نیز طرح تفصیلی پایتخت ابلاغ شد اما آنچه در طول یک دهه اخیر روی داده این است که توسعه شهری پایتخت به هیچ عنوان بر مبنای این اسناد بالادستی نبوده است و تامین درآمد به هر شکل ممکن راهکاری بود که شهرداران سابق از حوزه شهرسازی و معماری شهرداری تهران توقع داشتند.
راهکاری که به دلیل عدم توجه شورای عالی استان ها، دولت و مجلس به توین و تصویب درامد پایدار شهرداری ها به عنوان تنها راه حل ممکن و تضمینی در مقابل مدیران شهری قرار داده شد تا آنها به هر قیمتی که بود بتوانند هزینه پروژه های عمرانی و نگداشت شهر و امور جاری آن را به دست آورند.
بازگشت دوباره مدل شهرسازی تهران بر مدار طرح جامع و تفصیلی
اما معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در نشست معاونان این حوزه در مناطق عنوان کرد که باید امور شهرسازی شهر تهران به مدار اصلی خود یعنی تبعیت از قوانین بالادستی بازگردد.
هر چند وی در این نشست حرفی از آخر و عاقبت تعطیلی و یا ادامه کار کمیسیون ماده 100 به عنوان منبع درامدی شهرداری تهران و متعاقب ان قانونی کردن تخلفات شهرسازی حرفی به میان نیاورد، اما به نظر می رسد که پیروز حناچی در نظر دارد تا طرح های معماری و شهرسازی خود را که همیشه به دنبال اجرای آن در محله های شهر تهران بود را عملیاتی کند.
وی بر این باور است که تمامی برنامه های شهرسازی و معماری در پایتخت در دوره اصلاحات باید کاملا متطابق با برنامه سوم توسعه پایتخت باشد. اجرای این ایده که بسیار آرمانگرایانه نیز هست، منوط به تدوین درست برنامه توسعه سوم بر اساس واقعیات حال حاضر شهر تهران خواهد بود نه ایده آل هایی که مدیران اصلاح طلب شهرداری از ان به عنوان شعارهای پر زرق و برق در صحبت های خود در مقابل رسانه ها استفاده می کنند.
آنچه از صحبت های حناچی استنباط می شود، این است که وی به دنبال تهیه طرح تفصیلی شهر تهران و اجرای آن است. به نظر می رسد با توجه با توسعه ناهمگون شهر تهران در دهه های اخیر بدون توجه به طرح جامع و تفصیلی شهر تهران معاون شهرسازی پایتخت را بر آن داشته تا یک بار دیگر طرح تفصیلی پایتخت را بر اساس حال و روزی که اکنون تهران در آن قرار دارد، تدوین کند اما قبل از تکمیل این ایده وی در نظر دارد تا با بازبینی طرح جامع بخشی از مشکلات شهرسازی و معماری شهر تهران را حل کند.
در واقع می توان اینگونه نتیجه گرفت پیروز حناچی خود به عنوان فردی که در تهیه، تدوین طرح جامع شهر تهران دست داشت به این باور رسیده است که این طرح بالادستی مطابق با واقعیات نبوده و نیاز به بازبینی مجدد دارد. در این صورت سوالی که مطرح می شود این است در صورت انجام این کار آیا قوانین بالادستی ای که از سوی وی در زمانی که معاون شهرسازی وزارت راه و شهرسازی و همچنین دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری شهرداری تهران بود نیز مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.
زمانی که برخی از مدیران دولتی به عنوان معاون و یا مدیران ارشد به بدنه شهرداری تهران تزریق شدند، وقتی در بطن کار شهرداری قرار گرفتند به این نتیجه رسیدند بسیاری از قوانین و آئین نامه هایی که برای محدود کردن عملکرد شهردار اسبق تهران ابلاغ کرده بودند، دست و پای آنها را در اجرای طرح های توسعه ای می بندد به همین خاطر در نخستین گام طرح ممنوعیت ساخت ساختمان های بلند مرتبه در شهر تهران به ویژه در منطقه 22 که توسط وزیر راه به عنوان رئیس شورای عالی شهرسازی و معماری ابلاغ شده بود از میان برداشته شد.
ارتباط بیشتر شهرداری تهران با کمیسیون ماده 5
اکنون بیشتر امید پیروز حناچی برای قاعده مند کردن ساخت و ساز در شهر تهران همکاری شهرداران و معاونان شهرسازی و معماری مناطق با کمیسیون ماده 5 است که به عنوان یک کمیسیون شبه قضایی از آن نام برده می شود. اما همین کمیسیون در زمان های مختلف با تصمیم گیری هایی که داشت مجوز بسیاری از تغییر کاربری ها و ساخت و سازهایی که اکنون به عنوان یک معضل برای پایتخت محسوب می شود را قانونا داد.
حال باید دید که معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران چه رویکرد جدیدی را برای این کمیسیون حیاتی در حوزه معماری ترسیم خواهد کرد.
آزاد سازی زمین های فریز شده شهر تهران با رویکرد دو سر برد!
یکی از طرح هایی که حناچی در جمع معاونان شهرسازی و معماری مناطق به آن اشاره کرده؛ انتقال پادگان ها از داخل شهر تهران بر اساس مصوبه قانونی مجلس است. موضوعی که محمد باقر قالیباف سعی کرد با ارتباط با نهادهای ذیربط نظامی این موضوع را حل و فصل کند. آزاد سازی زمین های پادگان قلعه مرغی، تبدیل زندان قصر به باغ موزه، پیگیری انتقال پادگان جی برای امتداد اتوبان یادگار امام، انتقال پادگان 06 ارتش از منطقه پاسداران و در نهایت خروج زندان اوین از تهران از جمله طرح هایی بود که در دوره شهردار پانزدهم شهر تهران پیگیری می شد.
معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران اعتقاد دارد که انتقال پادگان ها از محیط های شهری باید یک طرح استراتژی برد- برد باشد تا هم شهروندان و هم مالکان نظامی این زمین های فریز شده شهری منافعشان حفظ شود.
نکته ای که در این میان وجود دارد، این است که منافع مالکان این زمین های بزرگ در دو صورت تامین خواهد شد یا اینکه شهرداری هزینه خرید این زمین ها را به قیمت روز تعیین کند و یا اینکه زمین معاوض مناسبی را در تهران در اختیار این نهادها قرار دهد و یا اینکه آنها بتوانند در بخش از این زمین ها بارگذاری های تجاری و مسکونی انجام دهند. مانند انچه که در مورد پادگان 06 اتفاق افتاد و مورد اعتراض اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت.
به نظر می رسد که شهرداری تهران و معاونت شهرسازی و معماری باید رویکرد خود را در مواجهه با این زمین ها و تعیین تکلیف این زمین ها به طور کامل مشخص کنند تا بعد از مطرح شدن در کمیسیون ماده 5 و دریافت مجوزهای قانونی به یکباره شورای شهر تهران در مقابل این تصمیم گیری های بدون قاعده قرار نگیرند.
اجرای کامل مقررات ملی ساختمان
تعیین تکلیف گودهای رها شده شهر تهران موضوع دیگری بود که پیروز حناچی به آن اشاره کرد. موضوعی که در این زمینه معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران به آن اشاره کرده است، اجرای کامل مقررات ملی ساختمان است که در طول دهه های اخیر سازمان های متولی به ویژه شهرداری تهران و سازمان نظام مهندسی به آن بی توجه بوده است.
به اعتقاد وی؛ جهت گیری عمومی ما به سمت اجرای مقررات ملی خواهد بود لذا براین اساس گودهای بالای 25 متر «High Risk» محسوب می شوند و پس از این جهت گیری عمومی این خواهد بود که عمق گودها در چارچوب مقررات ملی ساختمان قرار گیرد.
احیای دوباره راسته های تاریخی و فرهنگی شهر تهران
تبدیل تهران به شهری زیست پذیر و زیبا با استفاده از المان های معماری موضوع دیگری است که پیروز حناچی در نخستین نشست خود با معاونان شهرسازی و معماری مناطق به آن اشاره کرده است. حفظ معماری قدیمی پایتخت از جمله موضوعاتی است که معاون فعلی این حوزه بسیار به آن علاقه مند است و تمایل دارد تا ضمن هویت تاریخی شهر تهران این المان ها بیشتر مد نظر مدیران شهری با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرار گیرد.
به همین دلیل است که حناچی عنوان کرده است: بخش عمده ابزار آفرینش معماری در دست ماست چرا که در شهر باید فضایی ایجاد شود که مردم از دیدن آن لذت ببرند و آستانه زیبایی شناسی مردم بالا رود. این موضوعی است که شهرداران موفق دنیا از آن استفاده می کنند واز آن بالاتر به این وسیله برای شهر تولید ثروت می کنند.
وی بر ای نباور است که باید در تمام مناطق شهر تهران طراحی ها و طرح های توسعه ای اجرایی شود که هم محیط شهر را تغییر دهند و هم ارتباط شهروندان را با شهر از یک شهرنشین به شهروند تبدیل کنند. چرا که این طراحی ها می تواند علاوه بر تقویت حس تعلق برای شهروندان، تولید ثروت کنند و نهایتاً رضایتمندی را از نظام مدیریت شهری به وجود آورند ، بنابراین لازم است به دنبال اجرایی شدن پروژه هایی هر چند کوچک ولی تأثیر گذار باشیم.
با وجود تمامی این صحبت ها باید دید که پیروز حناچی چه رویکردی را در معاونت شهرسازی و معماری در پیش خواهد گرفت و چقدر می تواند طرح های ایده آل خود مانند احیای راسته خیابان لاله زار را اجرایی کند.
۹۷/۰۴/۱۷