وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    معمار شهر - به نقل از دنیای‌اقتصاد، مدیران حوزه شهرسازی شهرداری تهران به تازگی خبر از واگذاری مسکن استطاعت‌‌‌پذیر در پایان سال‌ جاری داده‌‌‌اند. هرچند توضیح دقیقی درباره اینکه مقصود از مسکن استطاعت‌‌‌پذیر چیست و چه ویژگی‌‌‌هایی از نظر قیمت، موقعیت جغرافیایی و... دارد، داده نشده است اما از مجموع اظهارات مطرح‌شده این طور بر‌می‌‌‌آید که ۴۰‌هزار واحد مسکونی از پروژه‌‌‌های تعریف‌شده ذیل قرارگاه مسکن و احتمالا عمدتا در بافت فرسوده تا پایان امسال تکمیل و آماده واگذاری خواهد شد.

    اینکه فرآیند واگذاری چگونه خواهد بود نیز مشخص نیست و فعلا توضیحی درباره آن داده نشده است. اما مساله مهم‌تر از ویژگی‌‌‌های املاک تکمیل‌شده از نظر قیمت، موقعیت و نظایر آن، این است که شهرداری چگونه می‌‌‌خواهد مسکن استطاعت‌‌‌پذیر را به دست جامعه هدف یعنی قشر بدمسکن از طبقات درآمدی پایین جامعه برساند؟ در واقع مهم‌ترین مساله این است که چه تضمینی وجود دارد سرمایه‌گذاران ملکی برای خرید واحدهای تکمیل‌شده به اصطلاح ارزان‌قیمت با پشتیبانی شهرداری اقدام نکنند؟ چگونه قرار است متقاضیان خرید غربال شوند و از طرفی اگر این غربال صورت بگیرد و در سمت متقاضیان مسکن استطاعت‌‌‌پذیر، به دلیل محدودیت مالی تقاضای موثری وجود نداشته باشد، مدیریت شهری چگونه می‌‌‌خواهد پاسخگوی سرمایه‌گذار یا سرمایه‌گذارانی باشد که به ساخت‌وساز در این حوزه ورود کرده‌‌‌اند؟

    «دنیای‌اقتصاد» در گزارش‌‌‌های متعدد بارها گوشزد کرده است که مسکن‌‌‌سازی به تنهایی چه از ناحیه دولت ملی و چه دولت‌‌‌های محلی یا هر نهاد دیگری نمی‌تواند مشکل دسترسی به مسکن را حل کند. مادامی که دست سوداگران با ابزارهای مالیاتی موثر از بازار مسکن کوتاه نشود، هیچ تضمینی وجود ندارد که مسکن ساخته‌شده با قیمت مناسب، به دست متقاضی اصلی آن برسد.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی