ورود خودروهای هـوشمند
در ژاپن همانند بسیاری از دیگر کشورها، تولیدکنندهها در حال آزمایش تکنولوژی رانندگی اتوماتیک هستند و قانونگذاران به این مساله توجه دارند که چگونه این تکنولوژی را به اجرا در آورند. تقریبا نیمی از مصرفکنندهها قصد خرید وسایل نقلیه خودکار را دارند، اما تمایل به پرداخت هزینههای احتمالی اضافی کمتر است.هوش مصنوعی در سالهای اخیر به شکل نمایی توسعه یافته است. بسیاری از ماشینهایی که مصرفکننده روزانه از آن استفاده میکند، شامل تکنولوژی هوش مصنوعی میشود. این مساله همچنین در صنعت خودرو نیز برای توسعه وسایل نقلیه اتوماتیک استفاده شده است، ماشینهایی که مردم میتوانند بدون رانندگی از آن استفاده کنند.
در بسیاری از کشورها، تکنولوژی راندن اتوماتیک اکنون در حال آزمایش یا استفاده در سیستمهای حملونقل عمومی است. در ژاپن، شرکتهایی مانند تویوتا و نیسان، تکنولوژی راننده اتومات را در جادههای محلی و بزرگراهها امتحان کردهاند. دولت ژاپن درنظر دارد تا وسایل نقلیه تمام اتوماتیک را تا سال ۲۰۲۰ در برخی جادههای منتخب معرفی کند و بسیار محتمل است که رانندهها وسایل نقلیه تمام اتومات را زودتر از موعد پیشبینی شده در جادههای عادی ببینند.رانندگی اتوماتیک مزایای بسیاری از جمله کاهش تصادفات و ترافیک را به دنبال دارد. برای مثال ۹۶ درصد از تصادفها در بزرگراههای ژاپن، به علت اشتباهات انسانی رخ میدهد. انتظار است که تکنولوژی رانندگی اتومات این تصادفات را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. گذشته از این، تقریبا ۴۰ درصد از رانندگان ژاپنی، مسن هستند و عدم کنترل وسایل نقلیه توسط آنها باعث تصادفات مرگباری میشود.ضرر مالی در اثر تراکم ترافیکی در ژاپن بهطور تقریبی ۴/ ۱۰ میلیارد دلار برآورد میشود. وسایل نقلیه تمام اتومات میتوانند این هزینهها را به مقدار بسیار زیادی کاهش دهند.