سالها از آغاز عملیات عمرانی ساخت زیرگذری که منطقه 2 را به منطقه 9 متصل کند می گذرد اما هنوز خبری از اتمام عملیات نیست.
به عبارت بهتر این پروژه از سال 95تعطیل شده و به صورت یک گودبرداری وسیع در شمال و جنوب خیابان آزادی رها شده است.
پروژه ای که می تواند گره کور ترافیکی منطقه را باز کند، حالا خود به گره ای کور روی گره قبلی تبدیل شده تا دسترسی شهروندان به خیابان استادمعین را غیرممکن سازد.
شهرداری برای دسترسی به استادمعین راههای جایگزینی قرار داده است اما تمام این راه های جایگزین برای خودروهایی در نظرگرفته شده که از سمت غرب قصد ورود به این محله را دارند و با بسته شدن راه ورودی خودروها از شرق و از طریق خیابان دکتر هوشیار و خیابان بهمن پور به میدان استادمعین در نظر گرفته نشد تا همه بار ترافیکی محله به خیابان دامپزشکی منتقل شود.
ترافیک سنگین، نا امنی، سرقت های متعدد، مزاحمت نوامیست و خاک خوری اهالی از جمله مشکلاتی است که این پروژه نیمه کاره برای شهروندان به ارمغان اورده است.
پیروز حناچی معاون سابق فنی و عمرانی شهرداری تهران با اشاره به توقف ساخت زیرگذر استادمعین در خیابان آزادی گفت: برای تکمیل این پروژه تردید وجود دارد زیرا اگر استادمعین را به شمال آن وصل کنیم بخشی از شریانهای درجه 3 را به درجه یک تبدیل میکنیم، به این معنی که افراد ساکن در آن محدوده که الان شبها راحت میخوابند پس از تکمیل پروژه از صدای تردد تریلیها آزرده خواهند شد و در روز هم متحمل ترافیک و آلودگی خواهند بود.
معاون فنی و عمرانی شهردار تهران با بیان اینکه با اجرای این طرح مسیرهای محلی تبدیل به مسیرهای درجه یک شهری میشود و نارضایتی به وجود میآورد اظهار کرد: با این وضعیت تکمیل پروژه جزء اولویتهای ما نیست تا به طور قطع به جمعبندی برسیم.
وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا امکان دارد به خاطر شرایط موجود ساخت پروژه لغو شود اظهار کرد: لغو پروژه امکانپذیر نیست زیرا چند سال است که ما بخاطر این پروژه مردم را به سختی انداختهایم اگرچه تکمیل آن هم به خاطر دلایلی که گفته شد آزاری پایدار به دنبال خواهد داشت.
حناچی با اشاره به اینکه تا آخر امسال در مورد این پروژه تصمیمگیری نهایی میشود اظهار کرد: عجلهای برای تکمیل آن نداریم و ممکن است این کار در 10 یا 15 سال آینده انجام شود زیرا در آن موقع شهر به اشباع رسیده است.
معاون فنی و عمرانی شهردار تهران با تأکید بر اینکه تأمین اعتبارات دلیل اصلی توقف پروژه بوده است، اظهار کرد: اگر پول داشتیم پروژه را اجرا میکردیم اگرچه موانع دیگری چون برخورد پروژه با تأسیسات زیربنایی هم مانع اجرا است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: یک لوله هزار از زیر آزادی میگذرد و عبور از لوله هزار با آنچه که روی آن است مسئله خطرناکی است.
زیرگذر نیمه کاره استادمعین نشست کرد
رسول کشت پور شهردار منطقه 2 با اشاره به حادثه فرونشست زمین که شب گذشته در نزدیکی زیر گذر استاد معین رخ داد، اظهار کرد: این حادثه در محل ورودی خیابان شهید اکبری به خیابان آزادی در مجاورت پروژه زیر گذر استادمعین به وقوع پیوست.
شهردار منطقه 2 با بیان این که این حادثه در مرز بین دو منطقه 2 و 9 رخ داد، افزود: بر اثر این فرونشست، یک دستگاه کامیون حمل خاک در محل مورد نظر فرو رفت.
وی تصریح کرد: همزمان با رخداد حادثه مذکور، بلافاصله عوامل ناحیه 5 منطقه 2 در محل حادثه حاضر و به عملیات اجرایی اقدام کردند که خوشبختانه این حادثه تلفات جانی نداشت و ضمن توقف کامیون حادثه دیده در محل مورد نظر، با تلاش عوامل آتش نشانی، یک دستگاه جرثقیل جهت حمل کامیون به محل حادثه اعزام شد که پس از خارج کردن کامیون، ایمن سازی از سوی مسئولان شهرداری ناحیه و آتش نشانی انجام شد و محل نشست مورد نظر به صورت موقت با خاک پر شد.
کشت پور در پایان خاطر نشان کرد: کارشناسان فنی منطقه 2 در حال بررسی علت یا علل فرونشست زمین در محل مورد نظر بودند که پس از انجام تحقیقات نتیجه آن جهت اطلاع عموم منتشر خواهد شد.
کارت زرد شورا به شهرداری به خاطر حادثهآفرینی زیرگذر استاد معین
مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران در شصت و نهمین جلسه شورای شهر تهران که امروز(سهشنبه) برگزار شد، در تذکر پیش از دستور درباره نشست زمین در کنار پروژه زیرگذر استاد معین اظهار کرد: تعریف صحیح و اجرای دقیق و به موقع پروژه و تامین امنیت شهروندان در دوره اجرای پروژه از جمله وظایف شهرداری و حق شهروندان معزز تهرانی است.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه عدم تعریف دقیق پروژهها بدون توجه به مطالعات امکانسنجی و پیوستهای فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی زمینهساز بروز مشکلات و معضلات برای شهر و اختلال در زندگی شهروندان و اتلاف منابع مالی شهر میشود، تصریح کرد: متاسفانه این وضعیت با عدم تامین به موقع پروژهها و توقف عملیات عمرانی، این بحرانها را بیشتر میکند و در نتیجه شاهد حوادثی همچون بلعیده شدن یک کامیون در پروژه زیرگذر استاد معین هستیم.
وی با بیان اینکه آبان ماه سال گذشته در خلال بازدید از منطقه 9 شکایتها و گلایههای شهروندان درباره حاشیه پروژه زیرگذر استاد معین را از نزدیک گوش کردم، افزود: در آن زمان مسئله را از شهردار منطقه و معاون فنی پیگیری کردم تا این پروژه تعیین تکلیف شود.
وی تصریح کرد: در بررسی و تصویب بودجه سال 97 شهرداری با همراهی اعضای شورا مبلغ 10 میلیارد تومان به عنوان اعتبار این پروژه پیش بینی و تصویب شد.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه پروژه زیرگذر استاد معین از سال 93 آغاز شده و تاکنون پیشرفت فیزیکی و ریالی مفیدی نداشته است، گفت: اگر تکلیف این پروژه روشن نشود، ما شاهد حوادث اسفبارتری از بلعیده شدن یک کامیون خواهیم بود.
فراهانی با تاکید بر لزوم اجرای دقیق و به موقع پروژهها و حفظ ایمنی شهروندان تصریح کرد: به عنوان نماینده مردم در اجرای بند 3 ماده 71 قانون شوراهای اسلامی کشور درباره تعیین تکلیف پروژه زیرگذر استاد معین به شهرداری تهران تذکر میدهم و امیدوارم با پیگیری افشانی شهردار تهران، پروژههای این چنینی زودتر تعیین تکلیف شوند.
وعده بهره برداری از زیرگذر استادمعین در سال 96
پیش از این علیرضا جاوید معاون فنی و عمرانی سابق شهردار تهران در یکی از جلسات شورای شهر چهارم با اشاره به عملیات عمرانی زیرگذر استاد معین اظهارکرد: این پروژه در کاهش ترافیک این محدوده بسیار اثرگذار است. بنابراین پیش بینی می شود بن بست تاریخی ترافیک منطقه ۹ تا یک سال دیگر رفع شود.
جاوید که این صحبت ها را 25 مرداد 95 در صحن شورای شهر مطرح می کرد، ادامه داد: عملیات اجرایی در محدوده اراضی تملک شده در حال انجام است و در املاکی که هنوز تملک نشده نیز به محض آزادسازی عملیات عمرانی آغاز می شود.
تایید توقف پروژه عمرانی زیرگذر استادمعین در تابستان 96
وی یک سال بعد در تاریخ 16 مرداد 96 با اشاره به آخرین وضعیت پروژه زیرگذر استاد معین، اظهار داشت: در حال حاضر پروژه زیرگذر استاد معین با اشکالاتی همراه است و زمان بهره برداری از آن تا رفع موانع مشخص نیست.
وی با اشاره به برخی مباحث مطرح شده مبنی بر افتتاح پروژه زیرگذر استاد معین در اردیبهشت ماه سال 96، افزود: برای بهره برداری از این پروژه هرگز برنامه زمان بندی نداده بودیم.
معاون فنی و عمران شهرداری تهران با تاکید بر اینکه در این مکان لوله های تاسیساتی فراوانی وجود دارد که معارض شده است، گفت: با اداره های آب، برق و گاز در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم تاسیسات را جا به جا کنیم.
جاوید ادامه داد: اگر مشکلات موجود برطرف شود، برنامه زمان بندی این پروژه را تدوین می کنیم.
وی با اشاره به اینکه اجرای پروژه زیرگذر استاد معین با معاونت فنی و عمران شهرداری تهران است، تصریح کرد: رفع موانع اجرایی بر عهده منطقه 9 شهرداری است.
معاون فنی و عمران شهرداری تهران گفت: این پروژه تقریبا 35 درصد پیشرفت داشته و درحال مذاکره با معارضان تاسیساتی هستیم تا بتوانیم هرچه سریعتر موانع موجود را برطرف کنیم.
وی با اشاره به گزارش قرارگاه خاتم الانبیاء در خصوص هماهنگی های انجام شده برای رفع موانع، گفت: هماهنگی با رفع موانع متفاوت است، به همین منظور تاکید می کنم هنوز موانع برای تکمیل پروژه برطرف نشده است.
جاوید افزود: به محض رفع موانع گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه را ارائه خواهیم داد.
نحوه اجرای زیرگذر استاد معین باید در کتاب گینس ثبت شود
مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران چند ماه پیش نیز از این پروژه بازدید کرده بود و آن زمان هم با اشاره به اینکه در مقطعی تصمیم گرفته میشود که زیر گذر استاد معین به تونل تبدیل شود و از انتهای خیابان اکبری بیرون آید، گفت: این تصمیم در حالی گرفته شد که پروژه هنوز تامین اعتبار نشده بود و همچنان مشکل آن با معارضان مخابراتی و اداره گاز و برق باقی بود.
عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه مسئولان در این مقطع زمانی تازه به فکر رفع مشکل معارضین افتادند، گفت: اقدام آن ها در زمانی بود که خیابان استاد معین مسدود و آسفالت آن کنده شده بود و در بخشهایی هم شمعکوبی صورت گرفته و عبور و مرور مردم هم مختل شده بود و هر روز گرد و خاک زیادی را تحمل میکردند.
فراهانی با اشاره به اینکه یک ماه پیش از این پروژه بازدید کردم، گفت: نحوه اجرای پروژه استاد معین یک روش خارقالعاده است که باید به عنوان یک روش جدید در مهندسی و اجرای پروژه در کتاب گینس ثبت شود.
وی با اشاره به اینکه به مسئولان معاونت فنی و عمرانی گفتهام هیچ جای دنیا پروژهای را به این شکل آغاز نمیکنند، بیان کرد: این پروژه در حالی آغاز شد که تعداد زیادی معارض داشت و دو تصمیم استراتژیک برای کاربری پروژه گرفته شد و همه اینها در شرایطی است که مردم سه سال تمام در خاک و شن زندگی میکنند.
فراهانی با بیان اینکه بارها به مسئولان شهری گفتهام که اگر این تصمیم غلط بوده جلوی آن را بگیرید، اظهار کرد: آن ها در پاسخ به من گفتهاند، «زشت است که بعد از سه سال اعلام کنیم اجرای این پروژه اشتباه بوده است.»
وی تاکید کرد: همواره گفتهام که اگر به این نتیجه رسیدید که این پروژه اشتباه بوده و معارضین آن قابل رفع نیست و نمیتواند در روان شدن ترافیک منطقه اثر بگذارد، از مردم عذرخواهی کنید و بگویید در ارزیابیهای خود متوجه شدیم که این پروژه چه مشکلاتی دارد.
فراهانی خاطرنشان کرد: در این وضعیت یا زیرگذر باید پر شود و به حالت اول برگردد و اگر هم نمی توانند باید تامین اعتبار کنند تا پروژه به اتمام برسد.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه این وضعیت نه جنگ نه صلح است، تاکید کرد: این روند قابل تحمل نیست، زیرا که این پروژه سه سال است زندگی مردم را سیاه کرده و عبور و مرور را مختل کرده است.
فراهانی با بیان اینکه در همه جای دنیا قبل از اینکه چنین پروژههایی اجرا شود در همه موارد پیشبینیهای لازم صورت میگیرد، ادامه داد: در کشورهای دیگر ابتدا معارضان پروژه شناسایی میشوند و با آن ها مذاکره میکنند و بعد نقشههای مهندسی طراحی میشوند، سپس خریدهای پروژه انجام میشود و وقتی تصمیم به ساخت گرفتند آن وقت خیابان را میبندند و در دو ماه پروژه اجرایی میشود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اما در اینجا یک نفر سه سال پیش، از آن محل عبور میکرده و دلش خواسته در این محل زیرگذر ساخته شود و بلافاصله دستور انسداد خیابان را داده است.
زیرگذر استاد معین ابتدا اجرا و سپس مورد مطالعه قرار گرفت
محمد علیخانی عضو شورای شهر تهران در گفتوگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به پروژه ساخت زیرگذر استاد معین که به صورت نیمه کاره رها شده و ترافیک منطقه را افزایش داده است، اظهار کرد: بعد از اینکه این پروژه را شروع کردهاند، حالا به این نتیجه رسیدهاند که آیا نیازی به ایجاد زیرگذر در این محل بوده یا خیر، زیرا پیش از این مطالعاتی روی آن انجام نشده بود.
عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: از سوی دیگر گفته میشود چون تا این اندازه برای این پروژه هزینه شده است، باید اشکالات آن را رفع کنیم و یک هزینه هم برای رفع اشکالات تراشیده میشود.
وی با ابراز تأسف از اینکه پروژه ساخت زیرگذر استاد معین ابتدا اجرا شده و بعد مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است، گفت: اکنون در حال بررسی و مطالعه این طرح هستیم تا اشکالات آن رفع شود، اگرچه اصل این طرح زیر سؤال بوده و منابع مالی آن هم محدود است.
علیخانی با اشاره به ساختار این پروژه که یک معبر بزرگ را به یک معبر کوچک وصل میکند، بیان کرد: این نوع اتصال وضعیت ترافیکی را تشدید میکند و اگر میخواهند این طرح ادامه پیدا کند باید تعدادی زمین را تملک کنند و هزینه جدیدی را بپردازند که همه این موارد نیازمند طراحی و مطالعه مجدد است.
وی با اشاره به گزارش حناچی معاون عمرانی شهردار تهران گفت: طبق این گزارش مطالعه بر روی پروژه ساخت زیرگذر استاد معین در حال انجام است تا به اتمام برسد، اما با هزینههای فعلی قابل جمعآوری نیست و باید مشکلات آن برطرف شود.
علیخانی ادامه این طرح را مشروط به تخصیص اعتبارات آن در بودجه سال آینده برشمرد و تصریح کرد: در این فاصله با مطالعاتی که در حال انجام است، اشکالات طرح برطرف میشود.