وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    خبرگزاری ایلنا: تقسیم حیاط کافه نادری با اقدام به موقع فعالان میراث فرهنگی، شورای شهر و شهرداری منطقه فعلا متوقف شده است.

    شب گذشته خبری مبنی بر تخریب  بخشی از بنای با ارزش و تاریخی کافه نادری در فضای مجازی منتشر شد.
    با انتشار این خبر، سخنگوی شورای شهر تهران در کانال رسمی تلگرامی خود اعلام کرد که در این زمینه با شهردار منطقه 12 صحبت کرده و نیروهای شهرداری و یگان میراث در محل مستقر هستند.


    محمدباقر  فرهند (مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه 12) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ در تشریح جزئیات ماجرا گفت: شب گذشته ساعت 19:45 از سوی یکی از فعالان حوزه میراث فرهنگی به ما اطلاع دادند که یکی از دستگاه‌های حاکمیتی که مالک ضلع جنوبی حیاط کافه نادری است، قصد دارد بخشی جنوبی حیاط را با دیوارکشی از  بقیه کافه نادری جدا کند، در حقیقت حیاط مجموعه را به دو قسمت تقسیم کند.

     او با اشاره بر اینکه  کافه‌ نادری اثر ثبت شده میراث فرهنگی است، اثر ملی محسوب شده و تنها کافه ثبت شده تهران است،‌ ادامه داد: کافه نادری دارای ویژگی‌های ویژه‌ای است و نقشی کلیدی و اساسی در شکل‌گیری تاریخ ادبیات ایران معاصر دارد. در نتیجه شهرداری و میراث فرهنگی حساسیت ویژه‌ای روی آن دارد. در همین راستا وقتی مطمئن شدیم که احتمال دارد که این اتفاق بیفتد ساعت 20 به شهردار منطقه اعلام شد و ایشان به سرعت دستور دادند واحدهای گشتی در آنجا مستقر شوند، همچنین تردد در خیابان نیز ممنوع شد و به رسانه‌ها و فعالان میراث فرهنگی نیز اعلام کردیم که ما در آنجا مستقریم تا مانع هر گونه مداخله در این بنا شویم.
    حسن خلیل آبادی (عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران) نیز ضمن تایید این خبر و پیگیری‌های صورت گرفته به ایلنا گفت: دیشب شهردار منطقه به ما قول داد که این مساله را پیگیری و مشکل آن را حل کند و شهردار به دنبال آن است که هیچ مشکلی برای آن پیش نیاید. بحث تخریب در میان نبوده است بلکه مجوز گرفته بودند تا قسمتی از حیاط را از هتل و کافه جدا کنند اما فعلا شهرداری مانع آنها شده است.
    عضو شورای شهر در پاسخ به این سوال که آیا مالکان خود هتل و کافه نادری قصد داشتند دیوارکشی کنند، تصریح کرد: خیر، بخش مذکور متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام است و باقی متعلق به مالکان دیگر است و ستاد اجرایی فرمان امام قصد داشت سهم خود را از بقیه جدا کند.

     او ادامه داد: از قرار آنها  اسناد را نشان مالک هتل و کافه دادند و اعلام کردند که این بخش از ملک متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام است و قصد دارند بخش خود را جدا کنند. اما پیرو نگرانی‌های به وجود آمده با اعضای شورای شهر تهران تماس گرفته شد و اعضای شورا نیز با شهردار منطقه تماس گرفتند.
    مدیر روابط عمومی شهرداری منطقه  12هم ضمن تایید سخنان عضو شورا با تاکید بر اینکه مالک قدیمی هیچ علاقه‌ای برای مداخله به آن بخش از حیاط ساختمان ندارد، گفت: ستاد اجرایی فرمان امام  به هیچ عنوان صحت داشتن و یا نداشتن این ماجرا را تایید نکرده است. اقدامات شهرداری هم جنبه پیشگیری داشته چراکه نه شهرداری و نه میراث و نه هیچ نهاد دیگری علاقه‌ای برای آسیب رسیدن به این بنای با ارزش ندارند. از سوی اگر قرار باشد مداخله‌ای در یک اثر ثبت ملی شده انجام دهند باید طرح توسط شهرداری منطقه و میراث فرهنگی تصویب شود. اما مرجع ذیصلاح که تاکنون هیچ گونه مجوز قانونی برای مداخله نسبت به این بنا صادر نکردند.

    او در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری تاکنون پیشنهادی برای خرید این بنای باارزش داده است، یا خیر گفت: سال گذشت شهردار وقت منطقه از من خواست درباره خرید کل مجموعه مذاکره کنیم، اما آنها مخالفت کردند. همچنین  پیشنهاد دادیم که به شرط آنکه درِ حیاط را برای ورود عموم باز شده تا تبدیل به پاتوق محلی شود حیاط و فضای سبز را با هماهنگی میراث مرمت و احیا کنیم اما مالکان با این پیشنهاد هم مخالفت کردند و تمایلی برای مرمت نشان ندادند.
     ماردیراس پاشایی، مالک و صاحب هتل و کافه نادری و نیز بحش عمده حیاط این مجموعه، حاضر به گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا نشد و ما را برای پیگیری به مسئولان ذی ربطی همچون میراث فرهنگی و شهرداری ارجاع داد.

    این مناقشه در حالی رخ داده که هتل و کافه نادری ثبت ملی شده است ولی حیاط مجموعه از شرایط نامناسبی برخوردار است.

    عوامل شهرداری هم که شب گذشته برای نظارت و کنترل ماجرا در کافه نادری حضور داشتند، محوطه را ترک کرده‌اند.

    کافه نادری یکی از قدیمی‌ترین و نوستالژیک‌ترین کافه‌های شهر تهران به شمار می‌رود. این کافه در قسمت شرقی پل حافظ و در خیابان نادری (جمهوری فعلی) قرار دارد و مهاجری ارمنی به نام «خاچیک مادیکیاس» در سال 1306 این کافه را تأسیس کرد.، کافه نادری نیز روزگاری پاتوق روشنفکران و ادیبان ایرانی بوده است. افرادی چون صادق هدایت، جلال آل احمد، احمد فردید، نیما یوشیج، سیمین دانشور، نادر پور و احمد شاملو زمانی دور میزهای این کافه دورهم جمع می‌شدند. روزنامه می‌خواندند، بحث‌های سیاسی، ادبی و هنری می‌کردند و مهم‌تر از همه تاریخ ادبی این مملکت را رقم می‌زدند.

    واکنش میراث فرهنگی به تخریب کافه نادری

    مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران گفت: هیچ نهاد دولتی و خصوصی حق دخالت در ملک کافه نادری را ندارد.
    خبرگزاری میزان:‌ مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران گفت: هیچ نهاد دولتی و خصوصی حق دخالت در ملک کافه نادری را ندارد.
    رجبعلی خسروآبادی روز پنج شنبه با حضور در محل کافه نادری گفت:ما قصاص قبل از جنایت نمی کنیم اما هشدار میدهیم اجازه تغییر یک آجر در اثر ثبت ملی کافه نادری توسط هیچ نهاد حاکمیتی و خصوص را نخواهیم داد.
    واکنش میراث فرهنگی به تخریب کافه نادری
    خسروآبادی افزود : تا کنون هیچ مکاتبه ای برای ایجاد تفکیک در ملک کافه نادری با اداره کل میراث فرهنگی استان تهران صورت نگرفته است اما پس از دریافت گزارش دوست داران میراث فرهنگی و خبرنگاران از انجام بعضی اقدامات مالک کافه نادری برای تفکیک حیاط ، نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی به صورت شبانه روزی از محل بازدید انجام میدهند.
    مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران گفت : از محیط زیست استان درخواست میکنیم تا علت خشک شدن تعدادی از درختان حیاط کافه نادری را بررسی کنند تا اگر تعمدا برای تغییر کاربری حیاط درختان خشک شده اند از مراجع قضایی این مسئله را پیگیری نماییم.
    وی افزود: شهرداری تهران در خیابان سی تیر و در چند قدمی کافه نادری به دنبال ایجاد یک محور گردشگری شبانه است در حالی که حیاط کافه نادری ظرفیت آن را دارد که بدون تغییر عمرانی به عنوان رستوران سنتی به بخش خصوصی واگذار و مورد بهره برداری قرار گیرد.

    خروج ملک مجاور کافه نادری از فهرست مزایده ستاد فرمان

    حیاط کافه نادری

    «ملک مجاور کافه نادری تا زمان تعیین تکلیف موضوعات اختلافی درباره این ملک و کافه، از فهرست مزایده ستاد فرمان امام (ره) خارج شد.»

    به گزارش ایسنا، با انتشار خبری مبنی بر احتمال تخریب دیوار شرقی حیاط کافه نادری، جمعی از مسئولان و متولیان شهری و میراث فرهنگی پیگیری‌هایی را در این زمینه آغاز کردند، تا از تخریب احتمالی یکی از قدیمی‌ترین و نوستالژی‌ترین کافه‌های تهران به عنوان "تنها کافه ثبت ملی شده در پایتخت" جلوگیری کنند؛ حتی صبح پنج‌شنبه (۱۶ آذر) رجبعلی خسروآبادی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران شخصا از هتل و کافه نادری بازدید و انجام هر نوع عملیات عمرانی در ضلع جنوبی، شرقی یا غربی هتل نادری را رد کرد.

    همچنین علی محمد سعادتی، مدیربافت و بناهای تاریخی تهران نیز با تاکید بر پیگیری این قضیه و رد حضور شهرداری در این زمینه، پیشنهاد داد تا «ساختمان‌هایی که در اختیار نهادهای عمومی، بنیادها و مجموعه‌های دولتی هستند که نمی‌توانند عملا بازدهی اقتصادی برای آن مجموعه‌ها داشته باشند، به گونه‌ای که خودِ بنیادها علاقه‌ای یا امکانی برای استقرار فعالیت‌ها فرهنگی و هنری در آن‌ها ندارند، از طریق واگذاریِ بهره‌برداری یا واگذاریِ مالکیت به شهرداری، این ساختمان‌ها را منتقل کنند.»

    از سوی دیگر با توجه به میان آمدن نام ستاد فرمان امام (ره) به عنوان مالک ملک مجاور کافه نادری و تصمیم این نهاد مبنی بر تفکیک زمین این دو ملک از یکدیگر، حجت نیکی ملکی، مدیر مرکز اطلاع‌رسانی و ارتباطات ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در گفت‌وگو با ایسنا توضیح داد:‌ موضوع تفکیک زمین، دیوارکشی و حتی جابجایی یک آجر در محوطه مجاور کافه نادری با پلاک ثبتی ۲۰۳/۲۴ از اساس خبرسازی و کذب است و به هیچ‌وجه چنین تصمیمی اتخاذ نشده است. تاسف برانگیز است با وجود اینکه تا کنون هیچ منبع رسمی این خبر را اعلام نکرده و مسئولیت این خبر را به عهده نگرفته، اما برخی به نقل از شنیده‌ها این خبر را اعلام کرده‌اند.

    او با اشاره به اینکه ستاد فرمان امام (ره) مالکِ ملک مجاور کافه نادری است، نه ملکِ کافه نادری افزود: با توجه به مذاکره حضوری وکیل بهره‌بردارانِ کافه نادری با نمایندگی مربوطه و اعلام شفاهی مبنی بر آمادگی خرید این ملک، به منظور حلِ مشکلِ کافه نادری، این ملک در لیست مزایده قرار داده شده بود.

    وی ادامه داد: در واقع مالکیت این ملک چند سالی است که در اختیار ستاد اجرایی فرمان امام (ره) قرار دارد و با این وجود تا کنون و پیش از اعلام آمادگی از سوی وکیلِ بهره‌برداران، در هیچ کدام از مزایده‌های ستاد این ملک در لیست مزایده قرار نگرفته است.

    نیکی ملکی تاکید کرد: براساس روالِ جاری در فروش املاک، مالکان و بهره‌برداران املاک در اولویت فروش هستند.

    مدیر مرکز اطلاع رسانی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) اعلام کرد: براساسِ دستور رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) تا تعیین تکلیف موضوعات اختلافی در این رابطه، این ملک از روز گذشته از لیست مزایده‌های ستاد خارج شده و حتی در صورت چاپ این آگهی در روزنامه‌های روز شنبه (که پیش از این ارسال و چاپ شده‌اند) پیشنهادهای ارسالی برای این مزایده بررسی نخواهد شد.

    او با تاکید بر ضرورت حفاظت و نگهداری از میراث فرهنگی کشور ادامه داد: یکی از اولویت‌های ستاد اجرایی فرمان امام (ره) همیشه حفاظت از میراث فرهنگی بوده و این ستاد قبل از هر سازمان یا نهاد دیگر خود را متعهد به حفظ میراث فرهنگی کشور می‌داند.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی