پیشرفته ترین استادیوم جهان چه ویژگی هایی دارد؟
البته شرکت بنز تنها حامی مالی این مجموعه است و غیر از نام و لوگوی بزرگ آن روی ورودی استادیوم، نقش دیگری از آن در این ورزشگاه عظیم دیده نمی شود اما درست مثل محصولات بنز، فناوری های پیشرفته به کار رف5ته در طراحی و ساخت این مجموعه عظیم ورزشی آن را یک سر و گردن بالاتر از تمام استادیوم های ساخته شده تاکنون قرار می دهد. در ادامه نگاهی داریم به ویژگی های منحصر به فرد و فناوری های پیشرفته ای که در طراحی و ساخت این سازه عظیم به کار رفته است و آن را نماینده سازه های ورزشی آینده کرده است.
ورزشگاه ترین ها
طراحی و ساخت این ورزشگاه حدود 9 سال به طول انجامید و با هزینه تمام شده 1.6 میلیارد دلار، گران قیمت ترین استادیوم ورزشی جهان به شمار می آید. این سازه چند منظوره قرار است علاوه بر میزبانی بازی های دو تیم Falcons و United شهر آتلانتا، شاهد برگزاری انواع کنسرت ها و همایش ها هم باشد. شاید شاخص ترین بخش استادیوم را باید سقف متحرک عظیم و هشت تکه آن دانست که به لطف سیستم های مکانیکی در کمتر از دوازده دقیقه مثل دیافراگم دوربین جمع یا باز می شود. هر کدام از این قطعات هشتگانه حدود 500 تن وزن دارند و قسمت متحرک سقف فضایی به وسعت هفت هکتار را پوشش می دهد. اما این تمام ماجرا نیست و نگین انگشتری استادیوم مرسدس بنز درست زیر همین سقف متحرک پنهان شده است.
یک نمایشگر ویدئویی حلقه ای 360 درجه به ارتفاع 18 متر و مساحت حدود 5850 متر مربع که دور تا دور قسمت داخلی سقف متحرک را در بر گرفته است و بزرگ ترین صفحه نمایش LED جهان محسوب می شود. این نمایشگر عظیم به تمام تماشاگران امکان می دهد بهترین دید ممکن را داشته باشند و هیچ کدام از جزئیات بازی را از دست ندهند. همچنین 3000 نمایشگر ویدئویی در سراسر استادیوم، وظیفه نمایش همه چیز از منوی فروشگاه ها تا نمایش بازی را برای هواداران بر عهده خواهند داشت.
نمایشگرهای ویدئویی سراسر مجموعه با سیستم IPTV (تلویزیون اینترنتی) کار می کنند و سیستم کنترل مرکزی قادر به تعیین محتوی نمایش داده شده در هر یک از آنها خواهد بود. بسته به رویداد در حال برگزاری، این ورزشگاه عظیم پذیرای تعداد متفاوتی از هواداران خواهد بود که از 43 تا 76 هزار نفر متغیر است. همه این ویژگی ها باعث شده است این استادیوم برای برگزاری چندین رویداد بزرگ ورزشی در سال های آینده در نظر گرفته شود و در صورتی که میزبانی جام جهانی 2026 به آمریکا برسد، احتمالا میزبان فینال این رقابت ها خواهد بود.
ستاره ای برای آینده
یکی از نکاتی که از ابتدا در طراحی و ساخت این مجموعه مورد توجه قرار گرفت، طراحی هوشمند به منظور بهینه سازی مصرف آب و انرژی و همچنین ایجاد کمترین فشار بر محیط زیست بوده است. بالاترین استانداردها در زمینه استفاده از انرژی ها و منابع تجدیدپذیر در طراحی و ساخت این ورزشگاه لحاظ شده است و بخشی از قیمت نجومی ساخت آن هم به همین موضوع باز می گردد. در نتیجه استادیوم مرسدس بنز در کنار کسب عنوان گران قیمت ترین مجموعه ورزشی جهان، موفق به کسب بالاترین استانداردها در زمینه طراحی بهینه سازگار با محیط زیست هم شده است که امکان ذخیره سازی آب باران و استفاده
مخزن آب اصلی مورد نیاز برای سیستم تهویه حدود چهار میلیون لیتر ظرفیت دارد و در کنار آن یک مخزن کمکی با حجم 2.5 میلیون لیتر آب تصفیه شده را برای آبیاری فضای سبز تامین می کند. همچنین حدود 4000 صفحه خورشیدی نصب شده روی سقف و سازه این ورزشگاه با تولید سالانه 1.6 میلیون کیلووات – ساعت انرژی تجدیدپذیر می تواند الکتریسیته مورد نیاز برای برگزاری بیش از 10 بازی تیم فوتبال آمریکایی Falcons یا 13 بازی تیم فوتبال United را تامین کند. در نتیجه این تدابیر، ورزشگاه مرسدس بنز نسبت به سازه های مشابه تا 30 درصد انرژی کمتری مصرف می کند. همچنین مصرف آب این استادیوم هم تا 48 درصد کمتر از حداقل های تعیین شده توسط استانداردها خواهد بود.
زیرساخت های حمل و نقل مجموعه نیز شامل شبکه ای از مسیرهای اختصاصی برای دوچرخه و عابران پیاده در کنار مراکز دسترسی به حمل و نقل عمومی است. همچنین 48 ایستگاه شارژ خودروهای الکتریکی در محوطه مجموعه در نظر گرفته شده که نشان دهنده آینده نگری طراحان این استادیوم است. در آینده ای نزدیک حتما شاهد استفاده گسترده از خودروهای تمام الکتریکی خواهیم بود و داشتن امکان پذیرایی از این دست خودروها جزء قابلیت هایی است که باعث می شود این استادیوم را متعلق به آینده بدانیم. در نهایت باید به پارکینگ اصلی با ظرفیت 21000 خودرو اشاره کنیم که فضای کافی برای پارک خودروها را در رویدادهای بزرگ فراهم می کند.
هوشمندتر از همیشه
پایش مجموعه ای به این عظمت و با این حد از فناوری های پیچیده و پیشرفته نیاز به زیرساخت های ارتباطی قدرتمند و فناوری پیشرفته مدیریت خودکار دارد. شرکت IBM با تجهیز این استادیوم به آخرین فناوری های ارتباطی و مدیریتی به هوشمندتر شدن آن کمک کرده است. استادیوم مرسدس بنز نخستین مجموعه ورزشی است که به فناوری شبکه نوری منفعل (PON) تجهیز می شود. این ساختار ارتباطی شامل یک شبکه پیشرفته فیبر نوری می شود که قادر به اتصال سریع و مطمئن Wi-Fi، نمایشگرها و تمامی تجهیزات دیجیتال به شبکه در هر شرایط و در کنار مصرف کمتر انرژی خواهد بود. این شبکه شامل بیش از 1800
استفاده از این فناوری در کنار افزایش سرعت و کیفیت اتصال اینترنت کاربران منجر به کاهش قابل ملاحظه مصرف انرژی و خنک کاری لازم در کل مجموعه استادیوم می شود. این موضوع همچنین باعث تولید کمتر آلاینده ها و در نتیجه سازگاری بیشتر این مجموعه با محیط زیست خواهد شد. همچنین ظرفیت و توانایی قابل ملاحظه این شبکه به تمامی تماشاگران امکان می دهد با سرعت بالا به اینترنت متصل شوند و در حین بازی، تجربه خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند. در واقع این شبکه که حدود 80 گیگابایت بر ثانیه ظرفیت دارد، می تواند پهنای باند لازم برای پخش آنلاین ویدئو توسط تمامی 76000 تماشاگر را به صورت همزمان تامین کند.
همچنین مهمان های ویژه از 190 سوئیت اختصاصی زیرمجموعه استفاده خواهند کرد. در این مجموعه همچنین یک مرکز فناوری وجود دارد که حاوی دیتاسنتر و تمامی تجهیزات لازم برای استفاده عملیاتی از سیستم های استادیوم است. در قلب این مجموعه، یک مرکز کنترل عملیات شبکه وجود دارد که تمامی سیستم ها را به صورت یکپارچه کنترل می کند و از صحت و کیفیت عملکرد آنها اطمینان حاصل می کند. همچنین برای نخستین بار، یک مرکز مجهز تولید تلویزیونی در داخل مجموعه تعبیه شده که در نوع خود بی نظیر است و با استفاده از بیش از 20 دوربین با کیفیت تصویر 4K، وظیفه تولید محتوا را برای تماشاگران آینده بر عهده خواهد داشت.
خداحافظی با بلیت های کاغذی
شاید برای شما هم جالب باشد که حتی در کشوری مثل آمریکا هم بازار سیاه فروش بلیت و مشکلات ناشی از آن وجود دارد. راه حل به کار گرفته شده در استادیوم جدید مرسدس بنز برای این مشکل، تماشاگران را از حمل بلیت های کاغذی بی نیاز و مشکلاتی مثل گم کردن بلیت یا ایجاد بازار سیاه بلیت های تقلبی را برای همیشه مرتفع می کند. برای این استادیوم 140 ورودی مغناطیسی هوشمند در نظر گرفته شده که تماشاگران تنها باید از آنها عبور کنند تا بلیت الکترونیکی آنها به تایید برسد. البته امکان فروش مجدد یا انتقال اعتبار بلیت ها از طریق اینترنت کماکان وجود خواهد داشت، اما دیگر به هیچ وجه خبری از بلیت های کاغذی نخواهد بود.