وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    گزینه های روی میز شهرداری تهران پس از نجفی
    به گزارش تیتر شهر؛ شهردار مستعفی تهران برای بار دوم به دلیل بیماری استعفا داد و در جلسات گذشته شورای شهر تهران این امر مورد بررسی قرار گرفت و در انتها این استعفا پذیرفته شد و پس از آن با 14 موافق سمیع الله حسینی مکارم برای حداکثر سه ماه به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب شد. گرچه اعضای شورای شهر تهران سه ماه زمان برای بررسی گزینه های شهرداری دارند اما برخی منابع آگاه از انتخاب شهردار ظرف درد هفته های آینده خبر دادند. بر این اساس محسن هاشمی رفسنجانی از بررسی گزینه های شهرداری در جلسات آینده و از برگزاری جلسات هم اندیشی خبر داد.
    همچنین محمد جواد حق شناس در گفتگو با خبرنگار تیتر شهر با عنوان اینکه" گزینه های زیادی مطرح شده اند و تا الان جلسه ای نداشتیم که مطرح کنند اما همان گونه که  شورای قبل نجفی را از میان 22 گزینه کلان انتخاب کرد و از آن گزینه ها نهایتا 7 نفر درآمد منطقی است که شورا به دنبال گزینه هایی برود که قبلا از آن ها برنامه گرفته و بررسی شده اند و بررسی مجدد را انجام بدهند" از این رو حضور حدود 20 گزینه از محتمل ترین افرادی هستند که ممکن است تصدی شهرداری تهران را برای بیش از سه سال بر عهده بگیرد ؛ نکته قابل توجه گزینه های احتمالی سال تولد آنان است که همگی در دهه سی متولد شده اند از این به بررسی سوابق این افراد خواهیم پرداخت.
    - محسن هاشمی رفسنجانی(1340)
    وی منتخب اول مردم تهران، رئیس شورای شهر و پسر بزرگتر اکبر هاشمی رفسنجانی (بهرمانی)، رئیس جمهور اسبق و نماینده و رئیس سابق مجلس خبرگان رهبری و رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام است. او که بیش از 70 درصد در میان مردم تهران محبوبیت دارد، دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک از دانشگاه پلی تکنیک مونترال کانادا می‌باشد.  محسن هاشمی نایب رئیس اتحادیه بین‌المللی حمل و نقل عمومی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا است و در گذشته در مشاغل گوناگون مانند رئیس دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس بازرسی ویژه ریاست جمهوری و عضو هیئت مدیره سازمان صنایع دفاع اشتغال داشته‌است. در زمان مدیریت وی متروی تهران راه اندازی شد و او تا ۱۳ اسفند ۱۳۸۹ بطور پیوسته عهده دار این سمت بوده‌است. محسن هاشمی در طول دوسال شهرداری محمود احمدی نژاد همچنان پست خود به عنوان مدیرعامل مترو را حفظ کرد. همچنین احمدی نژاد استعفای او را نپذیرفت.
    اما در تاریخ ۱۳ اسفند ۱۳۸۹ از سمت ریاست هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت متروی تهران کناره‌گیری کرد و شهردار وقت تهران محمد باقر قالیباف با استعفایش موافقت نمود و او را به سمت مشاور شهردار و عضو هیئت مدیره منصوب کرد. دردولت یازدهم به ریاست جمهوری روحانی عضویت هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی حمل و نقل ریلی کشور نیز به او واگذار شده است.
    با آغاز کار چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران ، محسن هاشمی جدی ترین گزینه اصلاح طلبان و اعتدال گرایان برای شهرداری تهران بود و رقابت نزدیکی با محمدباقر قالیباف برای احراز این پست داشت.
    در نهایت در روز ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ در جریان انتخاب شهردار توسط شورای شهر تهران، در دور اول رأی گیری قالیباف و محسن هاشمی هریک موفق به کسب ۱۵ رأی شدند و یک رأی سفید به صندوق انداخته شد. در دور دوم رأی گیری ، سرانجام قالیباف با کسب ۱۶ رأی در مقابل ۱۴ رأی محسن هاشمی و یک رأی سفید برای سومین دوره چهارساله شهردار تهران شد. ظاهراً حسین رضازاده که در دور اول به هاشمی رأی داده بود در دور دوم رأی ممتنع داده و الهه راستگو که دور اول رأی ممتنع داده بود، در دور دوم به محمدباقر قالیباف رأی داد. این در حالی است که او این روزها جدی ترین گزینه شهرداری تهران است اما نمایندگان مردم معتقدند نباید لیست امید به هم بریزد و با رفتن وی فردی از اصولگرایان به شورا راه خواهد یافت.
    - اسحاق جهانگیری(1336)
     در سال 1371 در دولت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به اصفهان رفت و به جای غلامحسین کرباسچی استاندار اصفهان شد. همچنین در دوره دولت اصلاحات ابتدا به عنوان وزیر معادن و فلزات به مجلس پنجم معرفی ‌شد و پس از ادغام وزراخانه‌ها نیز مسئولیت وزارت صنایع و معادن را بر عهده گرفت. اسحاق جهانگیری مرداد سال 1392 از سوی حسن روحانی به عنوان معاون اول رئیس جمهور در دولت یازدهم انتخاب شد.از مهم ترین سوابق او می توان به رئیس جهاد سازندگی شهرستان جیرفت سالهای 1361 - 1359 (بعد از انقلاب فرهنگی) ، عضو شورای جهاد سازندگی استان کرمان سالهای 1363 – 1361 ، نماینده دوره های دوم و سوم مردم شهرستان جیرفت در مجلس شورای اسلامی سالهای 1371 – 1363 ، استاندار اصفهان در دولت آیت الله هاشمی رفسنجانی 1376 – 1371 ، وزیر معادن و فلزات و پس از ادغام وزیر صنایع و معادن در دولت اصلاحات طی سالهای 1384 – 1376 ،  عضو هیئت علمی سازمان مدیریت صنعتی و سپس رییس هیئت امناء بنیاد صنعت و توسعه (NGO) سالهای 1392 – 1384 و در حال حاضر  معاون اول رییس جمهور در دولت جناب آقای دکتر روحانی مرداد 1392 می باشد. وی که در انتخابات گذشته وارد عرصه انتخاباتی شد به نفع رئیس جمهور وقت کناره گیری کرد و اصلاح طلبان او را جدی ترین گزینه ریاست جمهوری 1400 می دانند.
     
    - سید محمد علی افشانی
    سید محمدعلی افشانی سیاستمدار اصلاح طلب، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی و استاندار فارس در دولت یازدهم است. وی معاون سابق وزیر آموزش و پرورش و رئیس سابق سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بوده است. در سابقه افشانی معاونت استانداری استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و سمنان نیز به چشم می‌خورد.
    - حبیب الله بی طرف(1335)
    حبیب‌الله بیطرف عضو اولین شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت بود و یکی از اعضای شورای رهبری شش نفره دانشجویان مسلمان پیرو خط امام بشمار می‌رفت، که در روز ۱۳ آبان ۱۳۵۸ جریان گروگان‌گیری در سفارت آمریکا را راهبری نمودند.  وی عضویت در هیئت امنا دانشگاه یزد، عضویت در کمیته برنامه‌ریزی آموزش‌های علمی - کاربردی وزارت مسکن و شهرسازی و هشت سال مشاور پژوهشگاه نیرو را در کارنامه خود دارد. وی در فاصله سالهای ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ در کابینه برای مدت ۸ سال، عهده‌دار وزارت نیروی ایران بود.
    - محمد رضا تابش(1337)
    محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان در ادوار ششم، هفتم، هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی است. او سابقه ریاست فراکسیون اقلیت مجلس هفتم را نیز در کارنامه خود داشته و خواهرزاده رئیس جمهور اصلاحات  است. همچنین وی در ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ ازسوی حسن روحانی، رئیس جمهور، عضو شورای عالی محیط زیست شد.
    - اکبر ترکان(1331)
    اکبر ترکان، سیاست‌مدار ایرانی، از اعضای مؤسس حزب اعتدال و توسعه،  مشاور عالی حسن روحانی و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان و عضو هیئت مؤسس دانشگاه شمال آمل و عضو شورای اقتصاد و سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی است .او وزیر دفاع و پشتیبانی نیروی‌های مسلح در دولت اول اکبر هاشمی رفسنجانی و وزیر راه و ترابری در دولت دوم وی بود.
    - احمد ترک نژاد(1339)
    احمد ترک نژاد ۱۳۳۹ در شهرستان الشتر استان لرستان متولد و سیاستمدار اصلاح طلب است .از مهمترین عناوین وی می‌توان به معاون وزیر جهاد سازندگی در دولت ششم جمهوری اسلامی و استاندار استان کرمانشاه در دولت هشتم جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد. همچنین وی به مدت دو دوره متوالی نماینده اتاق بازرگانی تهران نیز بوده است.
    - قاسم تقی زاده خامسی(1336)
    وی دارای تجربه‌ای ۲۵ساله در مدیریت شهری را دارد و متولد مشهد است. تقی زاده ۶ سال معاون خدمات شهری کرباسچی در دوره حضورش در شهرداری تهران بوده است. وی که دارای کارشناسی ارشد عمران و هم اکنون مشاور اتاق بازرگانی تهران می باشد. تقی زاده در سال‌های ۶۶ تا ۷۱ معاون‌ فنی استانداری خراسان‌رضوی بوده است و هم اکنون شهردار مشهد می باشد.
    - محمد پژمان(1337)
    او که دارای مدرک کارشناسی مهندسی عمران و کارشناسی ارشد در رشته ی مدیریت دولتی دریافت کرده‌ از اردیبهشت ۱۳۸۶ تا شهریور ۱۳۹۲ شهردار مشهد بوده است. او پیش‌تر در سمت‌های مدیر کل مسکن و شهرسازی استان خراسان، شهردار منطقه ثامن و معاونت فنی و عمران استانداری خراسان رضوی فعالیت داشته‌است پژمان در دوران شهرداریش، رئیس هیأت مدیره ی شرکت قطار شهری مشهد و شرکت نمایشگاه بین‌المللی مشهد نیز بود .سید محمد پژمان، شهردار سابق مشهد در مهر سال 1392 به عنوان معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن انتخاب شد.
    - پیروز حناچی(1343)
     دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و معاون معماری و شهرسازی وزیر راه در دولت یازدهم ،دانش‌آموخته معماری از دانشگاه تهران و فارغ‌التحصیل دکتری تخصصی مرمت شهری و باززنده سازی شهرهای تاریخی است .از حناچی به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی وزارت مسکن و شهرسازی، در صورت تفکیک وزارت راه و شهرسازی به دو وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت راه و ترابری نام برده می‌شود .حناچی در تاریخ بیست و پنجم مهر ماه ۱۳۹۶ طی حکمی از سوی محمدعلی نجفی، شهردار تهران به سمت معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران منصوب گردید .پیروز حناچی در دولت اول اصلاحات، معاون نظام مهندسی و اجرای ساختمان وزیر مسکن و شهرسازی و نخستین رئیس مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی معماری و شهرسازی و در دولت دوم اصلاحات، معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی بوده است. همچنین پیروز حناچی در دولت اول و دوم اصلاحات در فاصله سالهای ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۴ به عنوان دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران خدمت کرده است. وی همچنین با حکم رئیس جمهور حسن روحانی، یکی از چهار عضو حقیقی شورای عالی میراث فرهنگی کشور است.
    - محمد ستاری فر(1331)
     اقتصاددان اصلاح طلب و عضو دفتر سیاسی جبهه مشارکت ایران اسلامی، معاون و قائم مقام سازمان برنامه و بودجه در کابینه ی دوم موسوی، رئیس سازمان تأمین اجتماعی بین سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۰، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در دولت خاتمی بین سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۳ بود. ستاری‌فر از طراحان تشکیل وزارتخانه رفاه و تأمین اجتماعی، از مؤسسان بنیاد باران و از اعضای شورای ملی صلح و همچنین از حامیان اقتصادی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۲ بوده‌است. وی استادیار و از اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی است که برنامه چهارم توسعه کشور را که به یکی از جنجالی‌ترین مسائل کشور تبدیل شد، در زمان ریاست وی بر سازمان مدیریت تهیه شده بود.
    - الهه کولایی(1335)
    محقق، نویسنده و استاد علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی و عضو شورای هماهنگی مجمع زنان اصلاح‌طلب است. او که نماینده مجلس شورای اسلامی در کمیسیون حقوق بشر اسلامی در سال‌های ۸۳-۱۳۷۹ و همچنین عضو شورای پژوهشی، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بوده، تنها زنی است که به عنوان گزینه شهرداری تهران بعد از کناره گیری معصومه ابتکار بیشترین رای را برای شهرداری تهران آورده است. 
    - سید حسین مرعشی(1337)
    وی سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی است و نمایندگی مردم در دوره‌های پنجم و ششم مجلس شورای اسلامی را در کارنامه دارد. او در دوران ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی در دولت پنجم استاندار کرمان و در دولت ششم، رئیس دفتر او بود. او دو دوره نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی و در دوران ریاست جمهوری دولت اصلاحات معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بوده است. 
    - محسن نریمان(1331)
     قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور استان‌ها و دوره‌های سوم و چهارم و ششم و هشتم مجلس شورای اسلامی از بابل بوده‌است.  وی فارغ‌التحصیل از دانشگاه صنعتی شریف است و در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 رییس ستاد روحانی در مازندران بود. وی پیش تر سمت‌های معاون عمرانی استانداری مازندران، استاندار خراسان شمالی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران را بر عهده داشت. مشاور وزرای نیرو و کشور و ریاست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ایران، رئیس هیئت مدیره شرکت سازمان توسعه مسکن ایران، عضو اصلی هیئت مدیره شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و هیئت مؤسس و هیئت امنا دانشگاه علوم و فنون مازندران از دیگر سوابق او است. 
    - رضا ویسه(1334)
    معاون هماهنگی جهانگیری که متولد شهر کرج و دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف در رشته متالوژی می باشد، حضور خود را در دستگاه اجرایی در سال 59 و از جهاد سازندگی کرج آغاز کرد و سپس با عده ای از دانش آموختگان دانشگاه شریف گروهی را تحت عنوان گروه پژوهشی دانشگاه شریف راه اندازی کرد. ویسه در سال 62 به دلیل تخصصی که در رشته متالوژی داشت در سن 28 سالگی مدیرعاملی و رئیس هیات مدیره شرکت تامین ریخته گری را بر عهده گرفت و دو سال بعد در حالی که تنها 30 سال بیشتر نداشت مدیر آموزش سازمان گسترش و نوسازی صنایع یا همان ایدرو شد. به وی مرد در سایه صنعت کشور نیز لقب داده اند.
    - محسن مهر علیزاده(1335)
    محسن مهرعلیزاده استاندار کنونی اصفهان،  معاونت رئیس‌جمهوری و ریاست سازمان تربیت بدنی دولت اصلاحات و یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری نیز در سال ۸۴ بود. او خود برای انتخابات شورای شهر پنجم نامزد شد، اما پس از اعلام لیست‌نهایی شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان انصراف داد. او رئیس فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای و عضو هیأت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش است. وی در دوره اول دولت اصلاحات استاندار خراسان بوده است.
     
    - عباس آخوندی (1336)
    عباس احمد آخوندی زاده نجف اشرف مدرک کارشناسی ارشد مهندسی راه و ساختمان خود را از دانشگاه تهران دریافت کرد و پس از آن به انگلستان رفت و در کالج رویال هالووی لندن، در رشته اقتصاد سیاسی به ادامه تحصیل پرداخت و موفق شد مدرک دکترای خود را دریافت کند. آخوندی مرداد سال 1361 به عنوان معاون سیاسی وزیر وقت کشور (آیت‌الله ناطق نوری) انتخاب شد و در دولت دوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز به عنوان وزیر مسکن و شهرسازی فعالیت کرده است. در سال ۱۳۷۲ در دولت دوم هاشمی رفسنجانی موفق به کسب رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی شد و به عنوان وزیر مسکن و شهرسازی منصوب شد. عباس احمد آخوندی، وزیر راه وشهرسازی دولت یازدهم و دوازدهم است که تا کنون تا مرز استیضاح رفته و دوباره اعتماد نمایندگان را کسب کرده است.
    - امیر دریابان علی شمخانی (1334)
    سیاستمدار اصلاح طلب، فرمانده ی سابق نظامی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و نماینده رهبر ایران در این شورا است. دریابان شمخانی همچنین رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروهای مسلح، عضو شورای راهبردی روابط خارجی ایران، رئیس کمیته سیاست‌های دفاعی امنیتی شورای عالی امنیت ملی ایران و در کابینه  موسوی قائم مقام فرمانده کل و وزیر سپاه و در کابینه اول و دوم  دولت اصلاحات به مدت هشت سال وزیر دفاع بوده است.
    شمخانی از اولین پایه گذاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و فرمانده سپاه در استان خوزستان بوده است. وی از فرماندهان جنگ ایران و عراق و از نیروهای سپاهی بود که بعدها به ارتش منتقل شد و فرماندهی نیروی دریایی ارتش را بر عهده گرفت. شمخانی مؤلف نخستین دکترین استراتژی دریایی جمهوری اسلامی ایران و همچنین دکترین تطبیق استراتژی آمریکا و شوروی سابق می‌باشد.
    - حسین دهقان(1335)
    وزیر سابق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و مشاور فرماندهی کل قوا در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی از نیروهای مسلح است. او دارای مدرک دکترای مدیریت از دانشگاه تهران است. وی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، معاونت رئیس جمهوری، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت‌های هشتم و نهم،  جانشینی وزارت دفاع در دولت‌های هفتم و هشتم، فرماندهی رده‌های مختلف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس، دومین فرمانده نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در کارنامه کاری خود دارد.
    - محمد شریعتمداری(1339)
    او معاون اجرایی رئیس جمهور ایران، جانشین رئیس‌جمهور ایران در شورای عالی ایرانیان، شورای عالی فضایی و شورای استاندارد و تحقیقات صنعتی است. او در آغاز کار دولت یازدهم، بیست روز سرپرست وزارت ورزش و جوانان و در دولت اول و دوم دولت اصلاحات وزیر بازرگانی بوده‌است. او از سال ۱۳۸۵ تا کنون عضو شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران و رئیس کمیسیون اقتصادی شورا است.
    - معصومه ابتکار (1339) 
    فعال سیاسی اصلاح‌طلب، روزنامه‌نگار، مؤلف و مترجم ایرانی، از اعضای مؤسس جبهه مشارکت ایران اسلامی،معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران بوده است.
    معصومه ابتکار نخستین زن ایرانی است که پس از انقلاب ۱۳۵۷ وارد هیئت دولت شده‌است. او بیشتر به‌خاطر نقش خود در تصرف سفارت آمریکا در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ و ۸ سال ریاست سازمان حفاظت محیط زیست ایران در دوران ریاست جمهوری اصلاحات و ریاست مجدد وی بر این سازمان در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی معروف است. ابتکار در بحران گروگان‌گیری در سفارت آمریکا، سخنگوی گروگان‌گیران بود. او همچنین به مدت هفت سال در شورای شهر تهران نماینده مردم بوده است. پدرش، تقی ابتکار، دومین رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران پس از انقلاب اسلامی، دانش‌آموخته دانشگاه پنسیلوانیا بود.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی