وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    خبرگزاری شبستان: یک عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از معماری برخی از مساجد امروزی، گفت: معماری مساجدمان باید برگرفته از هویت و فرهنگ کشورمان باشد، تا در مخاطب خود اثرگذاری لازم را داشته باشد.

     

    زهرا نژاد بهرام در گفت‌وگو با خبرنگار مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، گفت: به طور کلی هر سازه‌ای که در سطح شهرها طراحی می‌شود، باید برگرفته از فرهنگ، دیدگاه‌ها و ایده‌آل‌ها و ارزش‌های اسلامی جوامع باشد.

    وی بیان کرد: ارزش‌ها، ایده‌آل‌ها و بسیاری از موارد دیگر مجموعه فکری یا همان فرهنگ ما را تشکیل می‌دهند و سبک معماری ما را هم تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهند، بنابراین هر سازه‌ای که بخواهیم بسازیم، باید با توجه به فرهنگ‌مان باشد، اما با توجه به تغییراتی که در سطح جهان به وقوع پیوسته است، می‌توان از روش‌های مدرن هم استفاده کنیم.

    عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران، خاطرنشان کرد: بناها و سازه‌های شهری، عاملی برای انتقال فرهنگ و دیدگاه‌های انسان‌ها هستند، بنابراین استفاده از سازه‌های جدید اگر رابطه‌ای ضعیف یا منقطع با فرهنگ داشته باشند، قادر نخواهند بود که پاسخگوی نیازهای فرهنگی باشند.

    نژاد بهرام خاطر نشان کرد: سازه‌هایی که تحت عنوان مسجد در شهرها ساخته می‌شوند، باید این قابلیت را داشته باشند که با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند، زیرا که مساجد مکانی برای عبادت هستند و در گذشته گنبد و مناره‌های آن‌ها به مخاطب روح معنویت را القا می‌کرد، در حال حاضر اگر مسجدی گنبد و مناره نداشته باشد و معماری آن با فرهنگ و هویت شهرمان هماهنگ نباشد، نمی‌تواند روی مخاطب اثر گذار باشد.

    وی ادامه داد: متاسفانه امروز برای ایجاد ارتباط فرهنگی در برخی از سازه‌های جدید از معماری مدرن استفاده شده است که اثرگذاری گذشته را نخواهد داشت، به طوری که نمی‌تواند ارتباط مناسبی با مخاطب برای عبادت برقرار کند، به همین جهت اخیرا در شهرداری تهران، کمیته‌ای تحت عنوان کمیته «نما» تشکیل شده تا رویکرد معماری ایرانی اسلامی که امروز مورد نظر و دیدگاه کارشناسان معماری است را  مدنظر داشته باشد و در این زمینه جریان‌سازی شود و این موضوع را در نظر بگیرند که در معماری بناها از از سبک و ایده‌ استفاده کنند.

    عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شهر تهران، افزود: کمیته نما در مناطق 22 گانه شهرداری تهران در حال فعالیت است و در رابطه با معماری مساجد بیشترین نظارت‌ها از سوی این کمیته در حال شکل‌گیری است، تا بیشترین خدمات از سوی خانه‌های خدا به مردم ارایه شوند، زیرا معتقدیم که مساجد مرکزی برای عبادت هستند و حتما باید شکل و شمایل خاص یک مسجد را داشته باشند و امروزه بسیاری از مساجد، شکل و شمایل یک مسجد را ندارند و بسیاری از این بناها کارکرد یک مسجد را ندارند.

    نژاد بهرام با اشاره به سوءتفاهم‌هایی که در معماری مساجد دیده می‌شود، اظهار کرد: شورای شهر جدید نسبت به سازه هایی که هویت ملی و مذهبی دارند، حساسیت خود را نشان خواهند داد، به همین جهت باید از نیروهایی استفاده شود، که نسبت به این نگرش دیدگاه مشخصی داشته باشند و با رویکرد شورای شهر همراه باشند.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی