وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    دستفروشی یکی از مشاغلی است که در گوشه‌ و کنار هر شهری به چشم می‌خورد و این یکی از مشاغلی است که افراد بدون پرداخت مالیات و اجاره کسب درآمد می‌کنند و به یکی از شغل های پردرآمد این روزهای تهران بدل شده است.

     
    به گزارش تیتر شهر؛ دستفروشان نه مالیات می دهند و نه نظارتی بر کالاهای توزیعی آنها صورت می گیرد ولی بر اثر مشکلات شبکه توزیع کالا، اشتغال در این بخش در حال افزایش است. دستفروشی یکی از مشاغلی است که در گوشه‌ و کنار هر شهری به چشم می‌خورد و این یکی از مشاغلی است که افراد بدون پرداخت مالیات و اجاره کسب درآمد می‌کنند و به یکی از شغل های پردرآمد این روزهای تهران بدل شده است.
     
    دستفروشی در کلانشهرهای کشور از کنار خیابان به پارک ها و سپس اتوبوس ها و متروها کشیده شده و با توجه به عدم پرداخت مالیات و هزینه های مکان کسب و کار از جمله هزینه های آب و برق و ... قدرت مانور در قیمت خرید و فروش، منجر به رونق شغلی که بسیاری از فعالان آن دیگر بی بضاعت نیستند و از سر ناچاری دست به آن نزده اند بلکه با حساب و کتابی اقتصادی، این شغل را برای خود برگزیده اند. گرچه هنوز بخش اندکی از دست فروشان را لحاظ ظاهری بی بضاعت به نظر می‌رسند.
     
    بی عدالتی در یهم درآمد ناخالص ملی سبب توسعه دستفروشان شده است
    رسول خضری، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه ای گفت: سهم تهران از درآمد ناخالص ملی کشور 63 درصد است بنابراین شهرداری ها، استانداری ها، وزرا، دولت و مجلس باید به این موضوع توجه داشته و به گونه ای عمل کنند تا از مهاجرت شهرستانی ها به تهران  جلوگیری شود زیرا با مهاجرت ها شهرستان های محروم و کم برخوردار خالی از سکنه می شوند. به طور خوشبینانه جمعیت تهران 14 میلیون است آیا عادلانه است که 63 درصد درآمد ملی کشور در این شهر هزینه شود و 66 میلیون جمعیت کشور از هزینه کرد این منابع بی بهره بمانند.
    عواملی مانند عدم عدالت در سرمایه گذاری، عدم بی توجهی به شاخص های توسعه است که با گذشت 37 سال از عمر انقلاب هنوز به این موضوعات توجه نشده است؛ وقتی هیچ اقدامی برای مساله اشتغال و شاخص های توسعه شهرستان های محروم نشده چطور می توان از مهاجرت روستاییان و مناطق محروم جلوگیری و مانع از کسب و کار آنان شد.
     
    جمع آوری دستفروشان مطرح نیست
    ابوالقاسم چیذری با بیان اینکه در حوزه ساماندهی دستفروشان خلاء قانونی وجود دارد، افزود: طبق آمار، جمعیت دست فروشان در 5 محور تهران به نسبت سال 94 ، 50 درصد افزایش داشته است.
    مدیرعامل شرکت شهربان شهرداری تهران با اشاره به اینکه از سال 94 تاکنون 60 درصد دستفروشان تهران ساماندهی شده اند، خاطرنشان کرد: بیشترین اهتمام شهرداری تهران بر رفع موانع شهری است و برای حفظ کرامت شهر و شهروندان در صورت امکان، موضوع جمع آوری دستفروشان مطرح نیست و بیشتر رفع سد معبر و ساماندهی در این حوزه مورد تاکید است.
    چیذری با تاکید بر اینکه شهرداری با شعار "دستفروشی بدون سدمعبر" تنها وظیفه ساماندهی دستفروشان را بر عهده دارد، اظهار کرد: نگاه شهرداری به دستفروشی به عنوان شهروندی است که از این راه امرارمعاش می کند، بنابراین اقدامات شهرداری در این حوزه بیشتر جنبه ساماندهی دارد که با همراهی و همکاری مناسب دستفروشان با شهرداری تاکنون بسیاری از معابر پرتردد شهر ساماندهی شده است.
     
    مدیرعامل شرکت شهربان شهرداری تهران با اشاره به عملکرد این شرکت در حوزه ساماندهی دستفروشان تهران، گفت: اولین فاز ساماندهی در اسفند سال 94 صورت گرفت و از بین هزار و 300 دستفروش معابر خیابان 15 خرداد، 300 نفر در خیابان باب همایون ساماندهی شدند.
    وی ادامه داد: در اسفند 95 نیز 20 نقطه پرتردد شهری که توسط دستفروشان اشغال شده بود، شناسایی و در محلی نزدیک فعالیت خودشان ساماندهی شدند تا ضمن جلوگیری از سد معبر بتوانند از این راه امرار معاش کنند. همچنین در نقاطی که فضای خالی برای ساماندهی این افراد وجود نداشت، ساعات مشخصی برای فعالیت آن ها در نظر گرفته شد تا ضمن جلوگیری از ازدحام در معابر به فعالیت خود ادامه دهند.
    چیذری با بیان اینکه شهرداری در حوزه ساماندهی دستفروشان وظیفه ای فراسازمانی و اجتماعی دارد، خاطرنشان کرد: در شهریور امسال  بزرگترین حرکت در ساماندهی دستفروشان صورت گرفت که براساس آن  30 هزار دستفروش  در 15 روز پایانی تابستان در 20 نقطه شهر ساماندهی شدند که به عنوان "تابو شکنی در تاریخ بلدیه" محسوب می شود.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی