وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    یک پژوهشگر معماری در استان البرز گفت: نمای یک ساختمان بر هویت و فرهنگ یک جامعه تأثیر می‌گذارد و آرامش روانی افراد را تحت تأثیر مستقیم قرارمی دهد.

    رضا پورشکری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری فارس استان البرز اظهار کرد: نمای یک ساختمان بر هویت و فرهنگ یک جامعه تأثیر می‌گذارد و آرامش روانی افراد را تحت تأثیر مستقیم قرارمی دهد بنابراین باید کنترل اصولی بر نوع و اجرای نماهای ساختمانی صورت گیرد تا هویت شهر را به‌خوبی بیان کند.

    وی ادامه داد: وضعیت نمای ساختمان‌ها تا پیش از دوران قاجار و واردشدن سبک‌های غربی معماری، پیوستگی و زیبایی معماری ایرانی را دارا بود که از اقلیم و طبیعت کشورمان سرچشمه می‌گرفت.

    این کارشناس معماری تأکید کرد: امروز غلبه انواع نماهای نامتناسب بافرهنگ کشورمان چهره زیبای شهرهای ایرانی را به‌هم‌ریخته و کار به‌جایی رسیده که معماری انقضا یافته دوره‌ای از تاریخ غرب، امروز به‌عنوان نمای محبوب در بخشی از ساخت‌وسازها استفاده می‌شود.

    پورشکری بیان کرد: در استان البرز نیز اکثر نماهای ساختمان‌ها از فرهنگ غربی تبعیت کرده و اکثر نماهای ساختمان در استان شیشه‌ای، فلزی و رومی هستند که نه‌تنها کاربردشان ازنظر فرهنگی توجیه ندارند بلکه ازنظر ویژگی‌های فنی و معماری هم برای کشور و استان ما مناسب نیستند.

    وی تصریح کرد: مسئله نما و منظر شهر‌ها در این سال‌ها مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز قرار داشته است و ایشان در جمعی از مهندسان فرمودند: «زیبایی یکی از لوازم زندگی انسان است؛ زندگی را آسان و شیرین می‌کند؛ محیط را قابل‌تحمل می‌کند. این‌که انسان وارد خیابانی شود و همه‌ی بناها با انحناها و شکل‌های مناسب و ترکیب‌های زیبا و چشم‌نواز و دلنواز در مقابل او جلوه کنند، این کجا؛ و این‌که انسان وارد خیابانی شود و ساختمان‌های ناهماهنگ، ناجور و تحمیلِ بر زمین و بر محیط طبیعی، جلوی چشم او جلوه کنند، کجا؟ این‌ها باهم تفاوت می‌کند. داخل خانه‌ها و درون محیط‌های عمومی هم همین‌طور. زیبایی، اصل خیلی مهمی در بناست. رعایت شاخص‌های بومی و بخصوص شاخص‌های اسلامی در شهرسازی و خانه‌سازی، بسیار مهم است.»

    این کارشناس معماری یادآور شد: معماری همیشه از سبک زندگی تبعیت می‌کند و مردم مهم‌ترین بخش برای تغییر سبک معماری هستند لذا اگر مردم بخواهند تغییر ممکن است، آن‌هم وقتی ارزش‌ها و سبک زندگی آن‌ها به این سبک برگردد.

    پورشکری عنوان کرد: معماری ایرانی اسلامی در کشور قدمت دیرینه‌ای دارد و سادگی و مردمی بودن بنا در عین وجود جذابیت‌های بصری، اصلی حیاتی در معماری ایرانی است که متأسفانه با اشاره به آنچه در مورد معماری‌های غربی گفتم در میان بسیاری از معماران این آب‌وخاک مغفول مانده است.

    وی در پایان خاطرنشان کرد: نماهای ساختمان بیانگر هویت، تاریخ و میراث آن شهر است بنابراین دقت در طراحی، اجرا و هماهنگی نماهای شهری می‌تواند باعث ارتقاء کیفیت بصری و هویت بخشیدن به شهر شود لذا باید با کمک مردم و معماران سبک معماری ایرانی اسلامی مجدد در کشور و استان احیا شود.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی