وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    مشهد- ایرنا- رئیس کمیسیون توسعه و عمران توس در شورای اسلامی شهر مشهد گفت: قراردادی به منظور تهیه و تدوین 'طرح شهرسازی منطقه توس' با اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی منعقد شد.

    مسعود ریاضی روز سه شنبه در نشست خبری افزود: منطقه توس بدون طرح شهری حدود پنج سال پیش به شهر مشهد متصل شد. برای تهیه طرح شهری به همکاری اداره کل راه و شهرسازی نیاز است لذا قرارداد آن منعقد و مقرر شد ابتدا طرح راهبردی تدوین شود.
    وی ادامه داد: 350 هکتار از مساحت سه هزار و 300 هکتاری منطقه توس محدوده تاریخی است لذا 'سند راهبردی احیای توس' در شورای شهر مشهد مصوب و وظایف هر دستگاه برای آن مشخص شده است.
    عضو شورای شهر مشهد گفت: شهرداری مشهد متولی احیا و بازسازی سه هزار و 500 هکتار مساحت توس بعد از تهیه طرح است و در بخش 350 هکتار تاریخی نیز همکاری می کند. برای بازسازی توس تاکنون بودجه خاصی وجود نداشت اما توسط پنجمین دوره شورای شهر مشهد امسال در قالب دفترچه ‌ای جداگانه 150 میلیارد ریال بودجه نقدی و غیرنقدی به آن اختصاص یافته است. 
    وی افزود: اساسنامه شرکت توسعه و عمران توس نیز در کمیسیونهای تخصصی شورای شهر مصوب شده است. ظرف هشت ماه اخیر به توسعه زیرساختها در توس پرداخته و تفاهمنامه با اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی برای بازپیرایی پیشخوان آرامگاه فرودسی منعقد شده است و هم اینک در مرحله عقد قرارداد با مشاور برای تهیه طرح هستیم.


    ریاضی ادامه داد: احیای توس بزرگترین کمک برای سرمایه گذاری در این منطقه است لذا توس باید احیا شود. این به آن معنا نیست که همه کارها را شهرداری مشهد انجام دهد بلکه باید طرح داشته باشد. شهرداری تعدادی پروژه شاخص نظیر بازپیرایی جلوخان و کهن دژ را انجام دهد و بقیه طرح را سرمایه‌ گذاران اجرا کنند.
    وی در خصوص عملکرد کمیته نجات توس نیز گفت: یکی از مصوبات کمیته نجات توس توقف فعالیت معادن شن و ماسه بود که با شکایت این معادن دستگاه قضا رای به فعالیت مجدد معادن با تغییر مسیر رفت و آمد خودروها داده است. منطقه توس فریز شده تا طرح شهری تهیه شود و خرید فروش و ساخت و ساز در آن منطقه ممنوع است. بر اساس مصوبه کمیسیون ماده پنج فقط ساخت و ساز در برخی مناطق توس با برخی شرایط است. 
    رئیس کمیسیون توسعه و عمران توس در شورای اسلامی شهر مشهد افزود: شورای احیای توس 22 سال پیش پس از پیام مقام معظم رهبری مبنی بر احیای توس با عضویت تعدادی وزیر، استاندار و مدیرکل میراث فرهنگی تشکیل شد اما در طول این سالها تنها دو نشست داشته است. 


    وی ادامه داد: طبق یکی از مصوبه های شورای احیای توس تصمیم ‌سازی برای بازسازی این منطقه باید با استان و شورای احیا باشد. مشکل اصلی کار توس در بوروکراسی، کم همتی برای شکستن بوروکراسی موجود و کم توجهی همه مردم به توس بوده است. اکثر مردم نمی‌دانند شهر تاریخی در توس نهفته است و حتی فردوسی را نمی‌شناسند. باید فردوسی را از حلقه شاهنامه شناسان به جمع مردم بیاوریم.
    منطقه تاریخی توس ۲۶ آبان ۱۳۷۵ با مجموعه ارگ و برج و بارو با شماره ۱۷۵۸ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. این منطقه واقع در 35 کیلومتری شمال غرب مشهد که در گذشته با نام طابران توس شناخته می ‌شد یکی از مناطق جمعیتی باستانی ایران از دوره های هخامنشی، ساسانی، اشکانی و اسلامی بوده است. توس تا بهمن 1۳۹۱ به عنوان یک روستای تابع مشهد شناخته می ‌شد اما با تایید شورای عالی معماری و شهرسازی، این روستا به عنوان یک محدوده منفصل شهری به شهرداری مشهد واگذار شد. هم اکنون توس که آرامگاه فردوسی نیز در آن قرار دارد زیر نظر شهرداری منطقه 12 مشهد اداره می ‌شود.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی