وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از گسترش همکاری‌های بخش آتش مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی با مرکز تحقیقات آتش فرانسه و همکاران آن‌ها در ترکیه خبر داد و گفت: به زودی و در آینده نزدیک امکانات و تجهیزات در مقیاس بزرگ از طریق این همکاری‌ها دریافت خواهد شد.

    به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در سمینار ایمنی اتوبوس‌ها در برابر آتش که هم‌اکنون در سالن دکتر پاکدامن مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در حال برگزاری است اظهار داشت: برگزاری این سمینار مطلع خوبی برای پرداختن جدی به سامانه‌های حمل و نقلی در برابر آتش است.

    شکرچی زاده

    وی افزود: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به طور رسمی در سال ۱۳۵۳ توسط دکتر پاکدامن تاسیس شد که ابتدا به مسائل مربوط به حوزه ساختمان می‌پرداخت اما پس از ادغام وزارتخانه‌های راه و ترابری و مسکن و شهرسازی که موجب پیوستن پژوهشکده حمل ونقل به این مرکز شد در مجموع به حوزه‌های ساختمان، ابنیه فنی، معماری، شهرسازی و حمل  ونقل پرداخته می‌شود.

    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به وظایف این مرکز بیان داشت: اولین وظیفه  این مرکز انجام تحقیقات کاربردی و عملیاتی برای پاسخگویی به وزارتخانه، دوم آموزش برای ترویج و نشر آثار تحقیقاتی، سوم تدوین مقررات در حوزه‌های مسکن و شهرسازی و راه و ترابری، چهارم صدور گواهینامه‌ها در حوزه مسکن و ساختمان و حمل و نقل همچون آسفالت، رویه راه و نیوجرسی است.

    شکرچی‌زاده با اشاره به وجود مهم‌ترین آزمایشگاه آتش کشور در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بیان داشت: به موجب داشتن آزمایشگاهی با توان بررسی اقلام مختلف جا دارد از دکتر بختیاری تقدیر به عمل آید.

    وی در ادامه خاطرنشان کرد: ویرایش مبحث سوم مقررات ملی ساختمان که تدوین آن توسط همکاران مرکز و نیروهای مجرب و متخصص انجام شد یک مبحث با رویکرد عمل‌گرایانه‌تر و موثر برای افزایش ایمنی ساختمان در برابر آتش است.

    این مقام مسئول با بیان اینکه پلاسکو نشان داد که آتش می‌تواند موجب تخریب و فروپاشی ساختمان شود یادآور شد: بسیاری از ساختمان‌ها در برابر آتش تاب‌آوری ندارند که توجه به این مسئله به طور جدی در دستور کار مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی قرار دارد. همچنین در بحث آیین‌نامه‌های در دست تدوین نیز عایق‌های ضد حریق می‌توانند توانمندی را افزایش دهند.

    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از گسترش همکاری‌های مرکز آتش مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی با مرکز تحقیقات آتش فرانسه و همکاران آن‌ها در ترکیه خبر داد و گفت: به زودی و در آینده نزدیک امکانات و تجهیزات در مقیاس بزرگ از طریق این همکاری‌ها دریافت خواهد شد.

    شکرچی‌زاده خاطرنشان کرد: همکاری بین بخش‌های مختلف معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، شهرداری، آتش‌نشانی و سازمان استاندارد به پیشبرد اهداف کمک می‌کند.

    وی افزود: سال ۹۵ سمیناری مربوط به مهندسی آتش در ساختمان و حمل ونقل برگزار شد که در آن زمان وزیر راه و شهرسازی تاکید داشت از ظرفیت موجود در حوزه مهندسی آتش علاوه بر حوزه ساختمان به حوزه حمل ونقل نیز تسریع یابد.

    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: وظیفه حاکمیت ما افزایش توان مهندسی آتش در بخش‌های حمل ونقل جاده‌ای، ریلی و دریایی با استفاده از تهیه آیین‌نامه‌ها و صدور قوانین است که امیدواریم با همکاری معاونت حمل و نقل در این راستا به موفقیت‌های خوبی دست یابیم.

    شکرچی‌زاده باتوجه به روند کاهشی سهم حمل ونقل جاده‌ای از کل حمل ونقل عمومی کشور  گفت: حمل و نقل عمومی جاده‌ای افزایش قابل توجهی ندارد و از دید توسعه پایدار قابل دفاع نیست. حوادث رانندگی و جاده‌ای در ایام نوروز  سال جاری حاکی از افزایش نه چندان زیاد آن است که البته تلفات در ناوگان عمومی اتوبوس نزدیک به صفر بود. 

    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تصریح کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور توان و تمکن قشر متوسط جامعه برای دستیابی به خودروهای استاندارد کم شده است و آن‌ها به سختی می‌توانند خودروهای مطمئن را برای استفاده خود فراهم کنند.

    وی با بیان اینکه آتش‌سوزی‌ها در اتوبوس‌ها یکی از نقاط ضعف محسوب می‌شود گفت: با افزایش ایمنی خودرو در برابر آتش اعتماد عمومی افزایش می‌یابد، لذا باید افکار و اطمینان عمومی برای استفاده از ناوگان عمومی اتوبوس را بالا برد.

    شکرچی‌زاده با اشاره به نقاط ضعف موجود اظهار داشت: آنطور که باید و شاید ایمنی حمل و نقل جاده‌ای فراهم نشده است و همانطور که شاهد بودیم تلفات جاده‌ای در نوروز امسال ۱۷ درصد افزایش داشت که بخش عمده آن مربوط به وسیله نقلیه شخصی می‌شود لذا هر اقدامی مانند اکشن‌پلن که موجب افزایش ایمنی در حمل و نقل جاده‌ای شود مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

    این مقام مسئول متوسط حریق در خودرو حدفاصل سال‌های ۸۴ تا ۹۳ را ۱۵۰۰ دستگاه اعلام کرد و گفت: تأثیر روانی آتش در اتوبوس موجب کاهش استفاده از این وسیله حمل و نقل عمومی می‌شود که باید مورد توجه قرار گیرد و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز نسبت به آن وظیفه دارد که باید دانش فنی خود را در این زمینه افزایش دهد.

    وی در پایان با اشاره به برگزاری این سمینار با همکاری بخش خصوصی و استفاده از تجربه یک مؤسسه تحقیقاتی از کشور سوئد یادآور شد: همکاران ما می‌توانند با شرکت در این سمینار خود را نسبت به دانش روز ایمنی اتوبوس‌ها در برابر آتش به روز کنند و ارتقا ایمنی در برابر آتش همت تمامی دستگاه‌های مربوطه در زمینه ناوگان را می‌طلبد./

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی