وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    پاکنژاد

    مصطفی پاکنژاد، کارشناسی ارشد معماری، مدیر عامل گروه مهندسین مشاور فرآیند بنا است که در حوزه طراحی ساختمان‌های انرژی صفر فعالیت می‌کند.

    به گزارش خبرنگار علم و فناوری خبرگزاری آنا، پاکنژاد می‌گوید: «شرکت ما در زمینه مشاوره مهندسی معماری با رویکرد انرژی فعالیت می‌کند از ابتدای کار با این رویکرد پیش رفته‌ایم و چند تجربه نسبتا قابل قبول هم داشته‌ایم. ساختمان خدمات شهری شهرداری اصفهان با رویکرد انرژی صفر طراحی کرده‌ایم که در حال بهره‌برداری است».

    وی افزود: «این ساختمان در سال 93 طراحی و در سال 94 ساخته شد و الان در مرحله بهره‌برداری است. ساختمان‌های شرکت توزیع برق اصفهان نیز از طراحی‌های شرکت ماست. سعی کردیم از تجربه‌های قبلی خود در این مسابقه استفاده کنیم تا بهترین طرحی که می‌توانیم را ارائه دهیم».

    پاکنژاد گفت: «در شروع کار تنها دغدغه ما حفظ محتوای سایت این پروژه بود. سایت این پروژه یک ساختمان در حال بهره‌برداری است و باتوجه به قدمت 30 یا 40 ساله این ساختمان فضای سبزی در اطراف آن شکل گرفته است. دغدغه ما این بود که این محتوا را برهم نزنیم به همین دلیل سعی کردیم فضای سبز و درخت‌های موجود را حفظ کنیم».

    وی افزود: «در مرحله بعد گزینه‌های معماری تولید کردیم که هر کدام یک سری ویژگی خاص داشت. گزینه‌ها را مورد تحلیل و بررسی قرار دادیم و به 11 گزینه رسیدم، سپس شروع به مدل‌سازی این 11 گزینه کردیم و شاخص‌های مختلف را از نظر فنی برآورد کردیم و درنهایت به سه طرح رسیدیم. جزئیات سه گزینه نهایی را توسعه دادیم و به گزینه منتخب رسیدیم که از لحاظ فرم، نورگیری و جهت‌گیری بهترین حالت را داشت».

    پاکنژاد ادامه داد: «در این طرح نورگیری صد درصد طبیعی است. جزئیات این طرح نیز براساس استانداردهای روز اروپا طراحی شده است. پنل‌های خورشیدی نیز در این ساختمان به کار رفته است. سیستم آب گرم مصرفی از آبگرمکن خورشیدی تامین می‌شود».

    وی افزود: «مدل مفهومی ساختمان‌های انرژی صفر بدین صورت است که در قدم اول با استفاده از پارامترهای معماری مصرف انرژی ساختمان را به حداقل ممکن برسانیم. در مرحله بعد مقدار انرژی مورد نیاز را از طریق سیستم‌های با راندمان بالا تامین می‌کنیم. در مرحله سوم نیز مصرف انرژی این سیستم‌ها را با استفاده از پنل خورشیدی تامین کنیم».

    وی ادامه داد: «هرچقدر حجم پنل‌های خورشیدی را اضافه کنیم، ساختمان بیشتر به سمت ساختمان انرژی صفر متمایل می‌شود. معادل مصرف انرژی سالیانه این طرح، پنل خورشیدی در نظر گرفتیم».

    پاکنژاد گفت: «البته در ساعات پیک مصرف انرژی مانند مرداد ماه نیاز به برق شبکه خواهیم داشت اما در ساعات معمول مانند مهر ماه که مصرف انرژی ساختمان کمتر است، تولید انرژی پنل‌های خورشیدی به شبکه تزریق می‌شود. جمع جبری مصرف انرژی ساختمان در سال در کل صفر خواهد بود».

    جشنواره و مسابقه ملی طراحی ساختمان‌های انرژی صفر که به همت وزارت نیرو از طریق سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا)، پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی و پژوهشگاه نیرو برگزار شده است، مسابقه‌ای با عنوان اولین مسابقه ملی طراحی ساختمان انرژی نزدیک صفر است که در طی آن تیم‌های شرکت‌کننده باید ساختمان انرژی- کارا را طراحی می‌کردند.

    ساختمان انرژی صفر که به صورت ساختمان با (برآیند) انرژی صفر، ساختمان انرژی صفر برآیند یا ساختمان برآیند صفر شناخته می‌شود، ساختمانی با برآیند مصرف انرژی صفر با آلاینده کربن صفر سالیانه است. ساختمان‌هایی که انرژی مضاعفی را در طول سال تولید می‌کنند ممکن است، ساختمان‌های انرژی مضاعف و ساختمان‌هایی که انرژی نسبتا بیشتری را نسبت تولید می‌شود، مصرف می‌کنند، ساختمان انرژی نزدیک به صفر یا خانه‌های انرژی خیلی کم نامیده شوند.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی