وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    بعد از حادثه آتش سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو به عنوان نخستین ساختمان بلند مرتبه شهر تهران بود که ضرورت ایمن سازی ساختمان های بلند مرتبه قدیمی دردستور کار شهرداری تهران قرار گرفت و نهضت ایمن سازی املاک بلند مرتبه تجاری و اداری با همکاری قوه قضائیه از منطقه 12 تهران شروع و به سایر مناطق شهری نیز سرایت کرد. هر چند روند ایمن سازی ساختمان های بلند مرتبه در تهران کند است اما به نظر می رسد که نگاه ایمن سازی املاک قدیمی در میان مسئولان و متولیان امر ایجاد شده است.

    اولویت ایمن سازی با دومین ساختمان بلند مرتبه تهران/ ایمن سازی ساختمان های تجاری در دستور کار بنیاد مستضعفان قرار گرفت

    به گزارش تیتر شهر: بعد از ساختمان پلاسکو تمامی نگاه های رسانه ها و مسئولان شهری به دومین ساختمان بلند مرتبه شهر تهران دوخته شد که وضعیت خوبی به نسبت ساختمان پلاسکو نداشت. ساختمان آلومنیوم درست چند قدم پایین تر از ساختمان پلاسکو قرار داشت که به دلیل تخریب بخشی از این مجتمع احتمال بروز حادثه ای در این مجموعه بیشتر احساس می شد.
    با توجه به اینکه چندین بار شهرداری منطقه اقدام به دادن تذکر کرده بود و در این میان نیز سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نیز نسبت به ایمن سازی این مجتمع قدیمی اخطارهای لازم را داده بودند اما کسبه این ساختمان دلیل تعلل در ایمن سازی ساختمان آلومنیوم را به مالک ان یعنی بنیاد مستضعفان  نسبت می دادند که هنوز روحیه ایمن سازی در این سازمان بزرگ وجود ندارد.
    به رغم آنکه تخریب ساختمان پلاسکو باعث شده بود تا نگاه رسانه ها و شهروندان به بنیاد، تخریبی و منفی باشد، اما بعد از گذشت یک و سال و اندی از حادثه پلاسکو این بار بنیاد مستضعفان و جانبازان تصمیم گرفته تا با ورود به نهضت ایمن سازی اقدام به مناسب سازی مجتمع ها و املاک تجاری قدیمی تحت پوشش خود کند.
    به همین دلیل با انعقاد تفاهم نامه ای بین اداره اموال و املاک استان تهران بنیاد با سازمان آتش نشانی روند ایمن سازی این املاک مطابق با آخرین استانداردهای شهری اجرایی خواهد شد تا کابوس ساختمان پلاسکو یک بار دیگر آرامش تهران و تهرانی ها را بر هم نزند.
    آنطور که مدیرکل اموال و املاک استان تهران عنوان کرده؛ تاکنون جلسات متعددی با مدیران سازمان آتش نشانی در خصوص ایمن سازی املاک قدیمی تحت پوشش این نهاد برگزار شده است و این مساله نشان می دهد که مجموعه بنیاد تصمیم خود را برای ایمن سازی این املاک قدیمی که مدت زیادی از زمان ساخت آن می گذرد، گرفته است.
    به گفته علیرضا شاپوری، در گام نخست با برگزاری جلسات مشترک با مدیران سازمان آتش نشانی شهر تهران مراحل انجام ایمن سازی و ابلاغ دستور العمل های مورد نیاز از سوی این سازمان مورد بررسی قرار گرفته است. از قرار معلوم این دستور العمل ها مطابق با استانداردهای ایمن سازی شهر تهران طراحی شده که از سوی قائم مقام معاون پیشگیری و رئیس اداره اماکن سازمان آتش نشانی مورد ارزیابی قرار گرفته است.
    اولویت ایمن سازی با دومین ساختمان بلند مرتبه تهران/ ایمن سازی ساختمان های تجاری در دستور کار بنیاد مستضعفان قرار گرفت
    اما گام بعدی برای ایمن سازی املاک بلند مرتبه و قدیمی تحت مالکیت بنیاد، همراهی مالکان و صاحبان سرقفلی  واحدهای تجاری این مجموعه هاست چرا که این افراد نیز همراه با مالک اصلی املاک خطر آفرین باید در جهت ایمن سازی واحدهای تجاری خود تلاش کنند موضوعی که مدیر کل اموال و املاک استان تهران بنیاد نیز به آن تاکید دارد.

     در حال حاضر به عنوان نخستین اقدام بنیاد مستضعفان بعد از انعقاد تفاهم نامه با سازمان آتش نشانی شهر تهران؛ قرار است این نهاد با عقد قراردادی با یک پیمانکار حرفه ای و دارای صلاحیت علمی و فنی اقدامات لازم را برای استاندارد سازی و ایمن سازی املاک تجاری خود در تهران انجام دهد.
    آنطور که شاپوری عنوان کرده، نخستین گام بنیاد در این راستا اقدام به استانداردسازی و تامین ایمنی ساختمان آلومنیوم به عنوان دومین ساختمان قدیمی بلند مرتبه شهر تهران است. 
    آمارها نشان می دهد که در حال حاضر مالکیت 28 ساختمان تجاری قدیمی در شهر تهران در اختیار بنیاد مستضعفان قرار دارد که باید نسبت به استانداردسازی و ایمن سازی این مجموعه ها اقدام شود. بر همین اساس مقرر شده تا سازمان آتش نشانی برای هر یک از این مجتمع ها، دستورالعمل های جداگانه ای را در 3 مرحله بر اساس اولویت های تعریف شده آتش نشانی و استاندارد های شهری  تعریف و به بنیاد ابلاغ  کند.

    حال باید دید با توجه به حرکت مثبت بنیاد مستضعفان برای استاندارد سازی ساختمان های قدیمی و تجاری خود سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران چگونه این مجموعه را حمایت خواهد کرد

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی